کربن زدایی صنعت آهن و فولاد نیازمند سرمایه گذاری ۱٫۴ تریلیون دلاری

به گزارش دنیای معدن به نقل از وب سایت ماینینگ، موسسه وود مکنزیدر تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: کربن زدایی صنعت آهن و فولاد جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی نیازمند سرمایه گذاری ۱٫۴ تریلیون دلاری است. این موسسه تغییر در تمام زنجیره را لازمه کربن زدایی در صنعت فولاد دانست و آن را یک چالش فوری و فرصتی بزرگ عنوان می کند.

 

در این گزارش به نیاز تولید سالانه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن فولاد برای پاسخ به تقاضای جهانی این محصول تا سال ۲۰۵۰ میلادی اشاره شده است و اینکه این زنجیره از استخراج سنگ آهن تا تولید فولاد در حال حاضر تولید بالای کربن را به همراه دارد.

صنعت آهن و فولاد جهان سالانه ۳٫۴ میلیارد تن کربن تولید می کنند که حدود ۷ درصد از آلایندگی کربنی جهان را تشکیل می دهد که برای تحقق اهداف کربن زدایی باید ۹۰ درصد از میزان فعلی کاسته شود.

تحلیلگران موسسه تحقیقاتی وود مکنزی بر این باورند که برای کربن زدایی در صنعت فولاد نیاز به تغییر در هر بخش از این زنجیره از معدنکاری تا مصرف است. این امر فرصت های سرمایه گذاری را برای فعالان این صنعت به منظور همکاری برای رسیدن به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی فراهم کرده است.

احیای مستقیم با استفاده از هیدروژن

این محققان اعلام کردند برای حذف کربن از زیرساخت های موجود فولادسازی نیاز به ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است تا به عنوان مثال بتوان واحدهای احیا مستقیم جدید با استفاده از هیدروژن را احداث کرد. این امر مستلزم ایفای نقش فعال فولادسازان برای حذف کربن از فرایند معدنکاری در معادن عیاربالا و ایجاد ظرفیت گندله سازی سبز برای تامین خوراک فولادسازی سبز است. برای رسیدن به این هدف ، نیاز به تامین پنج برابری گندله سبز است (معادل ۷۵۰ میلیون تن) که به معنای سرمایه گذاری ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیارد دلاری است.

همچنین برای رسیدن به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی در صنعت فولاد باید حداقل سه چهارم این صنعت از فناوری های کم کربن استفاده کنند که نیازمند تجاری سازی و جذب فناوری های جدید است.

تغییر به سمت انرژی های پاک نیاز به ۲ هزار گیگاوات ظرفیت اختصاصی تولید انرژی های تجدیدپذیردارد که معادل دو سوم از ظرفیت فعلی تولید جهانی انرژی های تجدیدپذیر است. با این وجود، حرکت به سمت کربن صفر مستلزم اقدام مشترک جهانی و رویکرد واحد در زنجیره ارزش است تا از این طریق بتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.منبع ایمیدرو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.