آتش‌سوزی ۲۳ هزار هکتار از هورالعظیم در تابستان امسال

سید عادل مولا بیان کرد: بیش از ۲۲ هزار هکتار از این مساحت در بخش عراقی تالاب و ۵۲۰ هکتار در بخش ایرانی هورالعظیم قرار داشته است.

به گفته وی، به دلیل شدت بالای دودگرفتگی تصاویر ماهواره‌ای جدیدی نداشتیم و این مساحت از آتش‌سوزی تا روز جمعه گذشته بوده است.

وی درباره وعده سازمان محیط زیست درباره خاموش کردن آتش در بخش عراقی هورالعظیم، بیان کرد: کشور عراق تاکنون پاسخ و واکنشی به مکاتبات ما نداشته به همین دلیل هنوز اقدامی برای اعزام بالگرد یا هواپیمای آبپاش برای خاموش کردن آتش در خاک عراق صورت نگرفته است
مولا خاطر نشان کرد: پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت امور خارجه در این زمینه ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، دود غلیظ و بوی نامطبوع ناشی از آتش سوزی نیزارهای این تالاب، از اواخر خرداد، نفس شهرها و روستاهای مرزی را در خوزستان تنگ کرده و با وزش باد، در برخی مواقع تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر را در برمی‌گیرد.
به گفته آذریان مسوول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، روز یکشنبه ۲۷ شهریور امسال، آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم، آلودگی هوای چهار شهرستان دشت‌آزادگان، هویزه، حمیدیه و اهواز را به دنبال داشته است. دود ناشی از این آتش‌سوزی باعث افزایش آلودگی هوا در اهواز تا ۶ برابر و در سوسنگرد تا ۱۶ برابر حدمجاز شده است.
ذوالجودی معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این وعده کرده بود که پیگیری‌ برای گرفتن مجوز خاموش کردن آتش در خاک عراق انجام شده و این مجوز تا نیمه مرداد امسال صادر خواهد شد.
آتش سوزی یکی از چالش‌های هورالعظیم در زمانی است که حقابه آن تامین نشود. تابستان پارسال نیز آتش سوزی در بخش‌هایی از هورالعظیم در عراق، شهر رُفَیِّع از توابع هویزه را چندین روز درگیر کرد اما در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود. آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. حتی اعزام بالگرد آبپاش هم نتوانست آتش را خاموش کند و دود این آتش سوزی هشت شهرستان را فراگرفت.
تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد. این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رودخانه کرخه واقع است.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.