ضرورت شناور شدن بلیت سینما؛ یک اجبار دوست‌داشتنی + فیلم

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، زمزمه اجرایی شدن طرح بلیت شناور در ایران، سال‌هاست که به گوش می‌رسد اما این طرح تا به امروز، هرگز نتوانسته به درستی اجرایی شود.

اخیرا شورای صنفی نمایش برای رونق بیشتر گیشه اعلام کرد که سینماها می‌توانند به صورت اختیاری، قیمت بلیت‌ها را به صورت شناور ارائه کنند. از همان زمان مشخص بود که این اختیاری بودن، آن میزان گشایش را که از محل اجرایی شدن این طرح انتظار می‌رود را برآورده نمی‌کند.

همین‌طور هم شد و در هفته اول اجرایی شدن این طرح، تنها ۵ پردیس ملت، مگامال، معین‌مال، زندگی، تماشا و البته موزه سینما از این طرح تبعیت کردند و در مقابل، بیشتر از ۵۵ سینمای پایتخت، هیچ چراغ سبزی به این طرح نشان ندادند. با همین سروشکل اجرای ناقص، در هفته‌ای که جمعیت زیادی در مسافرت به سر می‌بردند و انتظاری از گیشه سینماها نمی‌رفت، اجرای ناقص این طرح، رشد ۱۲ درصدی میزان مخاطب را باعث شد که نکته قابل تاملی است.

ضرورت شناور شدن بلیت سینما؛ یک اجبار دوست‌داشتنی + فیلم

وقتی میزان استهلاک یک سانس، برای ۵ مخاطب یا ۵۰۰ مخاطب، یکسان است، آن‌وقت چرا سینمادار نباید از این طرح استقبال کند؟اینکه چرا سینماداران، از این طرح استقبالی به عمل نیاورده‌اند، بسیار عجیب است. وقتی میزان استهلاک یک سانس، برای ۵ مخاطب یا ۵۰۰ مخاطب، یکسان است، آن‌وقت چرا سینمادار نباید از این طرح استقبال کند؟ یعنی برای سینمادار مهم نیست که سالن او با بلیت ۳۵ هزار تومانی، ۳۰ مخاطب داشته باشد و همان سالن در همان سانس، با بلیت ۴۵ هزار تومانی، تنها پذیرای ۷، ۸ مخاطب باشد؟

بلیت شناور اما بیشتر به نفع سانس‌های مرده سینما است که سانس‌های ظهر و بعدازظهر را شامل می‌شود. هم‌اکنون قیمت بلیت سینماهای ممتاز، طی ظهر شنبه با قیمت بلیت طی شب پنجشنبه، یکسان است و مشخص است که این شکل قیمت‌گذاری که سال‌هاست در سینمای ایران اعمال می‌شود، نه‌تنها حرفه‌ای نیست بلکه هیچ رغبتی نیز در مخاطب برای سینما رفتن ایجاد نمی‌کند.

درحالی‌که طبق طرح بلیت شناور، قیمت بلیت در سانس‌های ظهر، تقریبا نیم‌بها است، در سانس بعدازظهر ۳۵ هزار تومان و سانس‌های شب هم ۴۵ هزارتومان است. بنابراین سینمادار که اکنون بیشترین میزان برداشت او از سانس‌های شبانه است، نباید هیچ نگرانی از بابت اجرای این طرح داشته باشد.

سینمادار نه‌تنها نباید نگران باشد که باید خیلی هم خوشحال باشد چون با شکست قیمت بلیت، سانس‌های ظهر و بعدازظهر، با مخاطب بیشتری همراه شده و درنتیجه، عایدی بیشتری نصیب او می‌شود اما اینکه سینمادار ما هنوز در این زمینه آن‌طور که باید و شاید، توجیه نشده، نکته‌ای است که باید ردپای آن را در شورای صنفی نمایش و حتی سازمان سینمایی جستجو کرد.

ضرورت شناور شدن بلیت سینما؛ یک اجبار دوست‌داشتنی + فیلم

البته که برای تحقق چنین امر مهمی، هنوز دیر نشده چون قرار است اکران نیم‌سال دوم، از چهارشنبه هفته دیگر با نمایش ۳ فیلم شروع شود. همین یک هفته، زمان مناسبی است تا اولا شورای صنفی نمایش در جلسه هفتگی خود، این طرح را از حالت اختیاری به شکل اجباری تبدیل کند و ثانیا، گام‌هایی برداشته شود تا سینمادار، پخش‌کننده، تهیه‌کننده و البته مخاطب، توجیه شوند که این طرح، به نفع کلیت سینماست و تمام آن، یک بازی برد – برد است که هیچ خسرانی را متوجه هیچ بخشی در سینمای ایران نمی‌کند.

اهمیت اجرایی شدن این بحث، زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینیم سینمای امروز ایران، نیاز دارد تا یک پمپاژ اساسی در زمینه ترغب مخاطب برای استقبال بیشتر را تجربه کند و در این زمینه، هیچ راهکاری مانند اجرای درست و هوشمندانه طرح بلیت شناور نمی‌تواند به ارکان سینما کمک کند. مخصوصا وقتی می‌بینیم که نیم‌بها شدن قیمت بلیت طی مناسبت‌های مختلف، سبب می‌شود تا مخاطبان آن روز سینما، چندبرابری شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.