تارخ بازیگری که استاد بازیگران جوان بود / شوذبی که دیگر نیست!

تارخ بازیگری که استاد بازیگران جوان بود / شوذبی که دیگر نیست!

مهسا بهادری: شعذب، نامی که در سریال «معصومیت از دست رفته» داوود میرباقری شناخته شد. شعذب یکی از یاران نزدیک و با وفای یزید بود اما احترام ویژه‌ای برای حضرت علی(ع) قائل بود. شعذب که انسانی با خدا بود، گهگاهی به دیدار راهبه‌ها می‌رفت تا این علی(ع) را تبلیغ کند. در این میان دختری مسیحی به نام ماریا دل او را می‌برد. ماریا تحت تربیت خانمی به نام سوفیا، با بازی فریده سپاه منصور بزرگ شده بود و حالا شعذب دل این دختر مسیحی را برده بود و حکم کسی که از مسیحیت به اسلام برود چیزی جز مرگ نیست و در آستانه کشته شدن، این شعذب است که ماریا را نجات می‌دهد، با او ازدواج می‌کند و او را مسلمان می‌کند.

زندگی خوب پیش می‌رود تا اینکه دختری یهود به نام حمیرا و با بازی سارا خوئینی‌ها، زیرپای شعذب می‌نشیند و یزید را انسانی خوب معرفی می‌کند و نمی‌گذارد شعذب به داد امام حسین(ع) برسد، کم کم ورق برمی‌گردد و شعذب که دلباخته دختری یهودی و دشمن حسین(ع) شده ماریا را کنار می‌گذارد.

کسی نیست که امین تارخ را بشناسد و شعذب او را به خاطر نیاورد. برای این نقش ماندگار از امین تارخ که چندساعت پیش و در سن ۶۹ سالگی دارفانی را وداع گفت با فریده سپاه منصور تماس می‌گیریم، پس از حال و احوال انگارمنتظر است که خبری از زبان ما بشنود، آرام آرام موضوع را می‌کشانیم به سمت امین تارخ، طاقت نمی‌آورد، می‌گوید یک خبری خوانده‌ام، امیدوارم صحت نداشته باشد، این موضوع درست است که ایشان فوت کرده؟ به ناچار این خبر را تایید می‌کنیم و با آهی جان سوز می‌گوید پس یک استاد بسیار بزرگ دیگر را هم از دست دادیم. چند دقیقه به او زمان می‌دهیم تا خودش را پیدا کند و مجدد با او تماس می‌گیریم تا درباره امین تارخ صحبت کنیم.

ناراحتی فریده سپاه منصور طبیعی است، هر دو از پیشکسوتان بازیگری هستند، او درباره آشنایی‌اش با تارخ می‌گوید: « من و امین تارخ هر دو در سریال «معصومیت» از دست رفته، ایفای نقش کردیم، بازی رو در رو باهم نداشتیم اما من ایشان را استاد می‌دانم. اگر کمی به عقب‌تر بازگردیم، سابقه آشنایی ما به حدود ۴۰ یا ۵۰ سال قبل، زمان ازدواج مجید جعفری باز می‌گردد، هر دوی ما دوست مشترک آقای جعفری بودیم و در آن مراسمی دوستانه که برای آقای جعفری برگزار کردیم، ایشان را از نزدیک دیدم، پیش از آن هم بازیشان را دیده بودم اما از نزدیک ایشان را نمی‌شناختم.»

او ادامه می‌دهد: «من اصلا با ایشان ارتباط نزدیک نداشتم ولی با توجه به شناختی که در چند برخورد از ایشان داشتم. دیدم که مردی مهربان، دلسوز و دغدغه‌مند بودند، به دیگران فکر می‌کردند و دستشان هم بسیار در کار خیر بود. این موارد را از روی تعارف و به دلیل فوت ایشان نمی‌گویم این‌ها شناختی بود که در چندین برخورد از شخصیت ایشان به دست آوردم.»

سپاه منصور درباره محبوب‌ترین اثر امین تارخ می‌گوید: « در میان کارهایشان «معصومیت از دست رفته» و «اغما» را بسیار دوست دارم، البته که کارهای دیگر ایشان هم واقعا پخته و تاثیرگذار بود.»

بیشتر بخوانید:

امین تارخ درگذشت

پوران درخشنده: قرار بود با امین تارخ دوباره کار کنم / شوکه‌ام!

زمان خاکسپاری امین تارخ اعلام شد

این بازیگر که سعی می‌کند بغضش را کنترل کند درباره فوت این هنرمند می‌گوید :«متاسفانه خبر فوت ایشان را که خواندم، فکر کردم صحت ندارد، یعنی نمی‌خواستم باور کنم که جامعه هنری ایران، بازهم یکی از پیشکسوتان خود را از دست داده است. چیز مهمی که دوست دارم درباره آقای تارخ بگویم این است که وقتشان را صرف پرورش و تربیت بازیگران جوان کردند. جدای از هنر امین تارخ، ایشان معلم بودند و من به معلم‌ها خیلی احترام می‌گذارم.»

فریده سپاه منصور با اشاره به نام ترانه علیدوستی درباره پرورش بازیگران بسیار خوب زیر دست امین تارخ گفت: «بسیاری از بازیگرها درجه یک که حالا به جشنواره‌های جهانی هم می‌روند، توسط این معلم تعلیم دیده‌اند، ایشان بازیگران بزرگی را به جامعه هنری تحویل دادند و همین موضوع باعث می‌شود نامشان بیش از پیش در تاریخ سینمای ایران ماندگار شود و واقعا می‌توانم بگویم که ایشان مرد بسیار بزرگی بود.»

او پیشکسوت در پایان گفت: «ایشان چون به دیگران فکر می‌کردند وقت و انرژیشان را پای تربیت نسل جوان گذاشتند وگرنه می‌توانستند سراغ یک کار دیگر بروند.»

۵۷۲۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.