تأمین نیاز صنعت خودروسازی کشور با طراحی و تولید گرید میکروآلیاژی و مستحکم ۳۴۰YC در فولاد مبارکه

به گزارش دنیای معدن، علیرضا مولوی‌زاده، مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه، از طراحی و تولید گرید ۳۴۰YC به سفارش شرکت سایپا و برای تولید خودروی شاهین خبر داد و گفت: طراحی و تولید محصولات جدید در حوزه‌های مختلف ازجمله صنایع خودروسازی، با تعامل گسترده با مشتریان و در نظر گرفتن توانمندی‌های خطوط مختلف و خبرگی کارشناسان فولاد مبارکه محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه این گرید از رده فولادهای کم‌آلیاژ مستحکم HSLA (High-Strength Low-Alloy) به شمار می‌رود، افزود: این گرید براساس استاندارد شرکت پوسکوی کره جنوبی و با الزامات خاص مشتری برای نخستین بار در کشور، با موفقیت طراحی و تولید شد تا فولاد مبارکه در تولید خودروهای جدید و باکیفیت روز، نقشی اساسی ایفا کند.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فولادهای کم‌آلیاژ مستحکم نسبت به فولادهای آلیاژی کربن، خواص مکانیکی بهتر و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی دارند و با سایر فولادها متفاوت‌اند؛ بدین صورت که آن‌ها صرفا جهت دارا بودن ترکیب شیمیایی خاصی تولید نمی‌شوند، بلکه برای برخورداری از خاصیت مکانیکی بهتری ساخته می‌شوند.

مولوی‌زاده از حمایت‌های معاون بهره‌برداری و واحدهای فولادسازی، نورد گرم، نورد سرد، برنامه‌ریزی فروش، آزمایشگاه و کنترل کیفی و کلیه واحدهای پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در زمینه کسب این موفقیت ارزشمند تشکر و قدردانی کرد.

تأمین نیازمندی‌های محصولات فولادی کشور از نظر کیفی و کمی

قاسم خوشدل‌پور مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه در مورد تولید محصولی جدید و استراتژیک در فولاد مبارکه اظهار کرد: برای عملیاتی کردن اهداف استراتژیک شرکت فولاد مبارکه در جهت توسعه سبد محصولات این شرکت با ارزش‌افزوده بالا و تأمین حداکثری نیاز تولیدکنندگان داخلی، طراحی و تحقیق محصولات جدید همواره در اولویت بوده است.

وی گفت: در این راستا پس از تهیه و ارسال کارت ساخت گرید داخلی محصول ۳۴۰YC و بررسی‌های لازم در فرایند، تجهیزات، مواد اولیه، اقدامات اصلاحی، مواد افزودنی و… تولید این محصول برنامه‌ریزی ‌شد و به مرحله اجرا رسید.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: پس از طی مراحل اولیه و تأیید نهایی برای تولید انبوه این محصول، تولید۳۴۰YC در برنامه قرار گرفت و در نهایت پایش‌های لازم در این زمینه انجام شد.

وی تأکید کرد: توانمندی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم برای تولید محصولات متنوع هم از جهت دانشی و هم از نظر مهارتی وجود دارد که وجود کارگاه‌های متعدد و متنوع برای کسب رضایت بیشتر مشتریان در تحویل به‌موقع محصولات از نکات مؤثر و قابل‌توجه در این زمینه است.

خوشدل‌پور عنوان کرد: شکل‌گیری این واحدها هم از درون و هم از بیرون ناحیه و شرکت سبب شده تولید محصولات جدید در این ناحیه شده و امید است در راستای کلان‌پروژه ایران قوی، بتوانیم نیازمندی‌های محصولات فولادی کشور را چه از نظر کمی، چه از نظر کیفی و چه از نظر محصولات جدید موردنیاز پوشش دهیم.

تولید محصولات جدید، گامی بزرگ در جهت حمایت از صنعت کشور

علی حاجیان‌نژاد، مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: مدیریت ناحیه نورد گرم در راستای اهداف متعالی سازمان و کشور، علاوه بر تحقق اهداف کمی و کیفی تولید، همواره توجه ویژه‌ای به تولید محصولات جدید و استراتژیک کشور داشته است.

وی افزود: همکاران ناحیه نورد گرم در سال جاری علی‌رغم وجود مشکلاتی نظیر محدودیت‌های انرژی، بیماری کووید ۱۹، تحریم‌های ظالمانه و … ضمن دست‌یابی به اهداف کمی و کیفی ناحیه و کسب رکوردهای تولید متعدد روزانه و ماهیانه، با استفاده از پتانسیل بالای نیروهای کارشناسی، موفق به تولید چندین محصول جدید در خطوط تولید ناحیه نورد گرم شدند.

مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: یکی از این محصولات ویژه، گرید HSLA ۳۴۰YC با استحکام بالا و کاربرد در صنایع خودروسازی است که به دنبال درخواست مشتری، بررسی و امکان‌سنجی تولید این محصول با همکاری واحد متالورژی و روش‌های تولید در ناحیه نورد گرم آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: پارامترهای عملیاتی موردنیاز نورد و تولید این محصول شبیه‌سازی و تست گردید و در نهایت مطابق با خواص مکانیکی موردنظر، با موفقیت در خط نورد گرم تولید شد.

حاجیان‌نژاد متذکر شد: با تولید این محصول جدید، گامی بزرگ در جهت حمایت از صنایع داخلی به‌ویژه خودروسازان داخلی و جلوگیری از واردات محصولات مشابه برداشته شد. این دستاورد غرورآفرین را به کلیه همکاران، ذی‌نفعان و شرکای کسب‌وکار گروه فولاد مبارکه تبریک عرض می‌کنم.

عزم واحد نورد سرد شرکت فولاد مبارکه برای تقویت تولید داخلی

بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: کشور به محصولات جدیدی نیاز دارد که با توجه به جدید شدن طراحی‌ها، در بسیاری از مواقع نیازمند مواد اولیه جدید است؛ به‌طور مثال در صنعت خودروسازی کشور با توجه به تولید محصولات جدیدی نظیر خودروهای تارا و شاهین، این نیاز را مشاهده کرد.

وی افزود: دو خودروساز بزرگ کشور برای تولید این محصولات نیازمند گریدهای جدیدی بودند و فولاد مبارکه نظر به تعهدش برای رفع نیاز کشور، به‌خصوص برای برآورده شدن نیازهای کمی و کیفی خودروسازان، اقدام به تولید گریدهای ویژه کرده است؛ چراکه با توجه به تحریم‌های ظالمانه و دیگر چالش‌های پیش رو برای تأمین این ورق‌ها، عملا تهیه کردن این ورق‌ها از خارج از کشور به‌سختی امکان‌پذیر بوده است.

تولید محصولات جدید فولادی برای خودروسازان بزرگ کشور

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: به همین خاطر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه نیز در راستای مأموریت‌های خود، تأمین گریدها را در دستور کار قرار داد. یکی از این گریدها۳۴۰YC بود که برای خودروی شاهین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: این ورق که گریدی آلیاژی با استحکام بالاست مورد نیاز شرکت سایپا بود و پس از طراحی مراحل متالورژیکی توسط واحد متالورژی و روش‌های تولید، فرایند تولید این محصول به‌صورت کلاف اسیدشویی انجام شد و کلاف سرد نورددیده با دو ضخامت ۱ و ۱.۵ میلی‌متر در اولویت تولید قرار گرفت.

بهادرانی عنوان کرد: با توجه به چالش‌های موجود برای تولید گریدهای میکروآلیاژی در خط تاندم‌میل ناحیه نورد سرد، این مهم با برگزاری جلسات متعدد فنی، با عزمی راسخ و تلاش مجدانه پیگیری شد و با حمایت واحدهای برنامه‌ریزی تولید و سایر واحدهای پشتیبانی و عملیاتی، برای خودکفایی در تولید ورق فولادی ۳۴۰YC گام برداشته شد.

تولید گریدهای جدید با حداقل افت تولید

وی گفت: در این زمینه با اخذ تدابیری در فرایند نورد مانند انجام اصلاحات در مقادیر توزیع کاهش ضخامت مرحله به مرحله و اقداماتی دیگر برای اولین بار ضخامت ۱ میلی‌متر از ورق میکرو آلیاژی با استحکام۳۴۰YC در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه با حداقل افت حجم تولید، به تولید رسید.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: اجرای موفق سیکل بازپخت طراحی شده در واحد باکس‌آنیلینگ و رسیدن به شرایط مناسب خواص مکانیکی و کنترل پارامترهای شکلی مانند فلتنس در سایر خطوط، ازجمله دیگر اقداماتی است که در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه برای تولید این محصول انجام شد.

بومی‌سازی ورق‌های موردنیاز برای تولید قاب جانبی درب‌ها و قطعات تقویتی خودروی شاهین

بابک شهریاری، رئیس تروپروسس شرکت فولاد مبارکه در این زمینه بیان کرد: به دنبال طراحی و تولید خودروی جدید «شاهین» در شرکت خودروسازی سایپا و با هدف بومی‌سازی ورق‌های موردنیاز برای تولید قاب جانبی درب‌ها و قطعات تقویتی این خودرو، درخواست تولید گرید۳۴۰YC با ابعاد ۱۰۰۰*۳ و به‌صورت اسیدشویی‌شده، به واحد متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه ارسال شد.

وی افزود: این گرید که براساس استاندارد داخلی شرکت فولادسازی پوسکوی کشور کره جنوبی است، فولادی با استحکام بالا (HSLA) بوده که اصلی‌ترین مکانیسم استحکام‌بخشی آن، حضور عناصر میکروآلیاژی همچون نیوبیوم در آن است.

کیفیتی که از سوی سایپا مطلوب گزارش شد

احسان صادقی، کارشناس واحد متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص تأکید کرد: رسوبات کربونیتریدی که توسط این عناصر میکروآلیاژی در زمینه فولاد ایجاد می‌شود، با قفل کردن حرکت نابه‌جایی‌ها، منجر به افزایش استحکام تسلیم ماده شده و کاربرد این گرید از فولادها را برای سازه‌هایی که نیاز به استحکام بالا دارند، ممکن می‌سازد.

وی ادامه داد: با بررسی استاندارد داخلی شرکت پوسکو و به‌منظور دست‌یابی به خواص مکانیکی موردنظر همچون استحکام تسلیم ۳۴۰ تا ۴۱۰ مگاپاسکال، استحکام نهایی حداقل ۴۱۰ مگاپاسکال و انعطاف‌پذیری حداقل ۲۴ درصد، آنالیز شیمیایی و پارامترهای نورد گرم و اسیدشویی طراحی شد؛ با طراحی صورت‌گرفته، خواص کلاف تولیدشده مطابق حدود استاندارد بوده و نتایج آن توسط شرکت سایپا به‌عنوان مشتری مطلوب گزارش شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.