آغاز عملیات علاج‌بخشی بدنه سد مسجدسلیمان طی ماه‌های آینده

بهنام شفیعی در خصوص آخرین وضعیت سد مسجدسلیمان اظهار کرد: مطالعات مقدماتی احداث این سد در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی انجام شد و به دنبال آن مطالعات مرحله اول طرح در دهه ۶۰ به صورت مشترک با یک شرکت کانادایی انجام شد.

وی افزود: با توجه به مشارکت کشور ژاپن در این طرح، مطالعات تکمیلی و نظارت بر ساخت سد به این شرکت و یک شرکت آلمانی واگذار شد و در سال ۱۳۷۱ عملیات اجرایی ساخت سد توسط شرکت آب نیرو انجام ‌شد.

سرپرست مدیریت بهره‌برداری و علاج بخشی سدهای سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه آبگیری سد مسجدسلیمان از آذرماه ۱۳۷۹ آغاز شد، گفت: در سال ۱۳۸۷ در حالی که بخشی از مشکلات سد و نیروگاه نمایان شد، سد مسجدسلیمان به سازمان آب و برق خوزستان واگذار شد.

شفیعی عنوان کرد: پس از مکاتبات متعدد انجام شده با وزارت نیرو و اعلام موارد اشکال و ریسک حاکم بر مجموعه نیروگاه و سد مسجدسلیمان و ارسال نتایج مطالعات رفتارنگاری و هیدروگرافی، در سال ۱۳۹۶ ضرورت علاج بخشی این مجموعه محرز و مطالعات تکمیلی در این زمینه آغاز شد.

وی با بیان اینکه مطالعات مغار نیروگاه سد مسجدسلیمان (تونل‌های قرارگیری ژنراتورها) به اتمام رسیده و عملیات اجرایی علاج بخشی آن آغاز شده است، افزود: عملیات علاج بخشی مغار نیروگاه، ترانسفورماتورها و برن‌های شیب‌های جناحین در حال انجام است.

سرپرست مدیریت بهره‌برداری و علاج بخشی سدهای سازمان آب و برق خوزستان گفت: مطالعات علاج بخشی بدنه سد مسجدسلیمان بیش از ۹۵ درصد پیشرفت دارد و کلیات طرح مشاور به تصویب مراجع تصمیم‌گیری رسیده است و در ماه‌های آتی پس از برگزاری مناقصه، پیمانکار طرح مشخص و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

شفیعی در پایان عنوان کرد: باید تغییر نگرشی در تامین منابع مالی، عوامل و ساختار سازمانی به وجود آید تا روند پیشرفت پروژه نسبت به چیزی که اکنون در حال انجام است تغییر کند و شاهد تسریع در انجام علاج بخشی سد مسجدسلیمان باشیم.

در روزهای اخیر محمد آغاجاری بازرس کل ویژه خوزستان پس از بازدید از سد مسجدسلیمان اعلام کرد شرایط سد مسجدسلیمان به مرحله هشدار رسیده است و از این رو نگرانی‌هایی در خصوص نشست این سد وجود دارد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.