رونق بازار فولاد با واهمه ریالی

 البته همچنان واهمه از تغییر جریان قیمتی در بازار شمش و مقاطع طویل فولادی با سیگنال رکود مصرفی در بازار داخل و جهانی وجود دارد و این موضوع مانع از آن می‌شود که برتری تقاضا نسبت به عرضه به رقابت قیمتی قابل‌ملاحظه‌‌‌ای میان خریداران منجر شود. به این ترتیب، اغلب محصولات در نرخی نزدیک به کف قیمت پایه معامله می‌‌‌شوند. در شرایطی که جریان نوسان نرخ ارز در بازار داخل سیگنال مثبت و قوی برای افزایش تقاضای سرمایه‌‌‌ای در بازار را رقم زده است، شیوه فعلی تعیین قیمت پایه شمش و محصولات فولادی می‌‌‌تواند به قیمت‌‌‌سازی در بازار و صعود غیرقابل کنترل قیمتی منجر شود.

بازار آزاد مقاطع رونق گرفت

صعود نرخ ارز در بازار آزاد کشور ظرف روزهای اخیر به رونق بازارهای مالی و کالایی کشور منجر شده است. رونق ارزی به‌سرعت بر روند معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران نیز اثرگذار شده و به گفته فعالان بازار آزاد به رونق در معاملات این بخش انجامیده است. در شرایطی که تقاضا برای میلگرد مصرفی در بازار داخل با رکود سنگین مصرفی روبه‌روست، فعالان بازار با هدف تبدیل نقدینگی به کالا برای در امان ماندن از کاهش ارزش دارایی نسبت به خرید میلگرد در بازار آزاد اقدام می‌کنند.

اخبار مثبتی از مذاکرات احیای برجام منتشر نمی‌شود؛ در عین حال کشورهای اروپایی و آمریکا درصدد وضع تحریم‌‌‌های جدید علیه افراد و موسسات ایرانی هستند. در این شرایط، هر از گاهی اخبار مثبتی از سوی برخی منابع منتشر می‌شود؛ اما فعالان بازار حساسیت خود را به این اخبار از دست داده‌‌‌اند، بنابراین، این اخبار حداقل تاثیر را بر روند بازارها می‌‌‌گذارند. به این ترتیب، صعود نرخ ارز به کانال قیمتی ۳۳‌هزارتومانی از روز یکشنبه دهم مهرماه باعث شده است تا اغلب افراد در موقعیت خرید قرار بگیرند.

  هر کیلوگرم میلگرد سایز۱۶ روز گذشته با نرخی برابر ۱۶‌هزار و ۲۰۰ تومان در بازار آزاد تهران مورد معامله قرار گرفت. نوسان مثبت ارزی در بازار داخل باعث شده است تا مجددا میلگرد در بازار آزاد تهران با یک‌پله صعود در کانال ۱۶‌هزار تومانی جا خوش کند؛ اما همچنان بهای فروش آن با رکورد قیمتی ثبت‌شده برای آن که طی روزهای ابتدایی تابستان در کانال ۱۸‌هزار تومانی به ثبت رسید، فاصله حدود ۲‌هزار تومانی دارد.

نوسان مثبت نرخ ارز، پتانسیل افزایش تقاضای سرمایه‌‌‌ای و رشد بهای میلگرد در بازار آزاد را دارد؛ اما معامله‌‌‌گران این محصول، غیرسرمایه‌‌‌ای بودن میلگرد را نیز مدنظر دارند؛ بنابراین در خریدهای خود، به‌خصوص در فصولی که با روزهای سرد سال آغاز می‌شود، همواره جانب احتیاط را در نظر می‌‌‌گیرند. در شرایط کنونی نیز نرخ ارز در بازار آزاد به رکورد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای رسیده و این موضوع زمینه رشد بهای شمش و مقاطع طویل فولادی را فراهم کرده است؛ اما نبود تقاضای مصرفی و شروع فصل سرد سال از هفته‌‌‌های آینده، مانع جهش قیمت در بازار مقاطع طویل فولادی شده و درواقع این سیگنال‌‌‌های بنیادی سرعت‌‌‌گیر رشد نرخ میلگرد در بازار شده‌‌‌اند.

استقبال از شمش گران

روز دوشنبه یازدهم مهرماه، رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران، میزبان عرضه شمش فولاد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۱۲‌هزار و ۴۷۰ تا ۱۳‌هزار و ۲۵۰تومان به‌ازای هر کیلوگرم بود. با وجود افزایش تقریبا ۲۰۰تومانی کف و سقف تعیین‌شده برای عرضه شمش فولاد، متقاضیان از این عرضه‌‌‌ها استقبال خوبی داشتند.  البته رونق رینگ شمش فولاد تقریبا در طول تابستان امسال پابرجا بود؛ اما با توجه به افزایش قیمت پایه و رکود سنگین حاکم بر بازار مصرف داخلی و صادراتی، نوسان مثبت ارز مهم‌ترین عامل رونق در رینگ شمش فولاد کشور بود. با وجود برتری تقاضا نسبت به عرضه، متقاضیان شمش حاضر به رقابت قیمتی چندانی برای کسب سهم از عرضه‌‌‌ها نشدند، به این ترتیب اغلب معاملات در محدوده قیمتی نزدیک به قیمت پایه انجام شد.  کاهش حاشیه سود تولید مقاطع طویل فولادی در کشور، با توجه به رکود سنگین حاکم بر بازار مانع از آن می‌شود که حتی در زمان رونق بازار نیز متقاضیان حاضر به رقابت قیمتی باشند.

میلگرد داخلی گران‌تر از میلگرد صادراتی

همچنان نرخ فروش بیلت صادراتی ایران از نرخ فروش بیلت در منطقه پایین‌‌‌تر است. متال‌‌‌بولتن بهای هر تن بیلت صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس را در روزهای پایانی سپتامبر برابر ۴۵۸دلار به‌ازای هر تن اریابی کرد. این در حالی بود که همین محصول فوب دریای سیاه نرخی برابر ۵۲۸دلار به‌ازای هر تن داشت. در گزارش‌‌‌های پیشین از بازار آهن و فولاد به‌کرات شیوه تعیین قیمت پایه شمش و تاثیر آن بر افزایش بهای فروش این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالا، به نحوی که قیمت در بازار داخل در نرخی بالاتر از بهای صادراتی قرار بگیرد، مورد انتقاد قرار گرفت. این رویه همچنین مورد انتقاد صنایع مصرف‌کننده شمش است؛ اما عدم‌لزوم پاسخگویی نهادهای سیاستگذار باعث شده است تا این رویه بدون توجیهی ادامه‌‌‌دار شود.   با احتساب نرخ ارز نیمایی برابر ۲۷‌هزار و ۱۰۰تومان، میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا ایران در روز یازدهم مهرماه به ۴۸۰دلار به ازای هر تن رسید که این رقم ۲۲دلار (۸/ ۴‌درصد) بالاتر از نرخ فروش صادراتی این محصول است. استمرار استفاده از شیوه فعلی تعیین قیمت پایه برای عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا که از سوی بورس‌کالا ابداع شده است، باعث می‌شود تا نرخ شمش در بازار داخل افزایشی باقی بماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.