طراحی و ساخت ۱۲۰ بویه پلی‌اتیلن برای بنادر جنوب غرب کشور

محمدعلی علایی در خصوص ساخت بویه در سطح بنادر استان اظهار کرد: بویه‌ها به عنوان علائم کمکی ناوبری دریانوردها هستند تا کشتی‌ها مسیر ایمن و مطمئنی در دریاها و کانال‌ها پیدا کنند که در این زمینه به مرور زمان، بویه‌های فلزی جای خود را به بویه‌های پلی اتیلن دادند.

وی افزود: بویه‌های پلی اتیلن نسبت به بویه‌های فلزی از مزایایی بیشتری برخوردار هستند. از جمله این مزایا هزینه اولیه پایین برای ساخت، هزینه کم نگهداری و تعمیر و وزن کم آن‌ها است که هنگام جابجایی نیاز به تجهیزات بزرگ و هزینه‌های بالا ندارند.

علایی تصریح کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در نظر دارد در راستای اجرای پروژه طراحی و ساخت بویه‌های پلی‌اتیلن بنادر جنوب غرب کشور متناسب با نیازمندی‌های آبراه‌ها و جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش ایمنی شناورها بویه‌های پلی اتیلن را جایگزین بویه‌های فلزی کند.

علایی تصریح کرد: در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در سال ۹۸ برای اولین بار مناقصه طراحی و ساخت بویه‌های پلی اتیلن را در کشور برگزار کرد که در این مناقصه یک شرکت دانش‌بنیان تحت عنوان پلیمر هرمز برکه برنده مناقصه شد که در این راستا طراحی و ساخت ۲۵ فروند بویه پلی اتیلن با ابعاد ۲هزار و ۶۰۰ میلیمتری را در دستور کار خود قرار داد و در سال ۹۹ نیز این سازه‌های تولیدشده تحویل بندرامام داده شد.

وی با اشاره به تصویب برنامه عملیاتی طراحی و ساخت ۱۲۰ فروند بویه پلی‌اتیلن جهت بنادر حوزه جنوب غرب کشور بیان کرد: در اواخر سال ۱۴۰۰ اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان به برگزاری مناقصه جهت طراحی و ساخت ۱۲۰ فروند بویه پلی اتیلن جهت استفاده در بندر امام خمینی و بوشهر اقدام کرد که طی قراردادی بین اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان و شرکت دانش‌بنیان پلیمر هرمز برکه مقرر شد طی یک سال ۱۲۰ بویه به همراه متعلقات آن ساخته و تحویل داده شود.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار کرد: تولید بویه‌های موردنیاز با محاسبات عملیاتی دقیق و متناسب با پهنه‌های دریایی مورد استفاده و منطبق با الزامات انجمن چراغ‌های دریایی (IALA) انجام شد و این ۱۲۰ بویه نیز پس از دریافت گواهی‌نامه‌های تخصصی و کسب تاییدیه از سوی موسسات رده‌بندی، در آبراهه‌های تحت حاکمیت مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

علایی با اشاره به تکمیل سهمیه بندر بوشهر از بویه‌های پلی اتیلن بیان کرد: از تعداد ۱۲۰ بویه در حال ساخت، ۵۵ فروند بویه پلی‌اتیلن به همراه متعلقات آن پس از طراحی و ساخت توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی تحویل بندر بوشهر شد و تاکنون ۷ فروند بویه پلی‌اتیلن نیز به بندر خرمشهر تحویل داده شده است و طی هفته آینده ۱۲ فروند دیگر نیز به این بندر تحویل داده خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.