ضرغامی: با اجرای مصوبه «میدان مشق» یک اتفاق تاریخی رخ می‌دهد

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه – ۱۱ مهر ۱۴۰۱- در ادامه فرآیند نظارت ستادی به دستگاه‌های اجرایی، به محل موزه ملی ایران رفت و در جمع وزیر و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضمن استماع گزارش عملکرد یکساله این مجموعه، رهنمودهایی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کرد.

سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه گفت: انصافا آقای رئیسی به خاطر دوستی دیرینه‌ای که با من دارند، با اعتماد کامل با وزارتخانه ما برخورد می کنند و هر گزارش و درخواستی که می‌شود، همراه و پشتیبان ما بودند و جا دارد از همینجا صمیمانه از ایشان تشکر کنم. 

ضرغامی افزود: میانگین حقوق کارمندان این وزارتخانه از همه جا پایین‌تر است و امیدوارم به دستور شما این موضوع حل شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به حوزه گردشگری، ادامه داد: در حوزه گردشگری فقط ۲۰ میز گردشگری جدی و تخصصی راه افتاده که روز گذشته در همایش گردشگری خوراک در سده نو ۸۰۰ نفر فعالان این حوزه حضور داشتند، این تنها بخشی از آن میزی است که ما راه‌اندازی کردیم.

 ضرغامی درباره حوزه میراث فرهنگی نیز گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی کار خیلی مهمی دارد، اما نه خودرو و نه نیروی واجد شرایط دارد. با این حال با امکاناتی که شما می بینید از بزرگترین گنجینه جمهوری اسلامی حفاظت و صیانت می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه صنایع‌دستی در این وزارتخانه وجود دارد، گفت: آقای رئیس‌جمهوری در جلسه هفته قبل برای بیمه ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع دستی دستور دادند که دوست داشتیم امروز این خبر بسیار خوب را به این عزیزان فعال صنایع دستی بدهیم. از شما سپاسگزارم که در جلسه هفته قبل برای بیمه ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع‌دستی دستور دادید و این خبر بسیار خوب را به این عزیزان بدهیم. مُرّ اقتصاد مقاومتی، صنایع دستی است و این امکان از امروز وجود دارد که هر خانه ای کارگاه شود. این همان شعار صنایع دستی ما است و اغلب این افراد خانم و سرپرست خانوار هستند و شایسته نیست اگر مشکلی در رابطه به کارشان داشته باشند.

ضرغامی: با اجرای مصوبه «میدان مشق» یک اتفاق تاریخی رخ می‌دهد

میراث‌فرهنگی بهترین ابزار برای انسجام ملی است  

ضرغامی گفت: میراث‌فرهنگی ما بهترین ابزار برای انسجام ملی است. تا به حال دو قطبی‌ها را تبلیغ کردند. شما امروز دیدید چقدر ریشه های توحیدی و تمدن ارزشمند در گذشته ایران وجود دارد و به قول شهید مطهری ما با این پیشینه درها را باز کردیم و اصلا با سپاه اسلام نجنگیدیم. 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موزه ملی که در سال ۱۳۱۶ راه اندازی شده است، هنوز در خدمت مردم است. این تعداد مخازن و گنجینه ما اینجا انبار شده است که نیازمند نگاه مثبتی است که شما به این حوزه داشتید و از این بابت تشکر می کنم. 

وی ادامه گفت: درباره میدان مشق، اگر مصوبه کمیسیون که الان در دولت تصویب شده به سرعت در دولت تصویب شود خدمتی که شما به میراث‌فرهنگی کردید در طول این ۴۳ سال اصلا قابل قیاس با دیگران نیست و فکر نکنم تا سال های دور هم کسی بتواند چنین کاری برای میراث فرهنگی کشور انجام دهد.

ضرغامی: با اجرای مصوبه «میدان مشق» یک اتفاق تاریخی رخ می‌دهد

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی در این جلسه با تبریک هفته گردشگری و قدردانی از زحمات تلاش‌گران این بخش گفت: با توجه به اینکه بخش گردشگری یکی از بخش‌هایی بود که از شیوع کرونا بیشترین آسیب را دید، لازم است حالا و پس از مهار شیوع این بیماری به شکلی شایسته مورد حمایت قرار گیرد تا خسارات آن جبران شود.

رئیس‌جمهوری در ابتدای ورود خود به مجموعه موزه ملی ایران، از بخش‌های مختلف این موزه بازدید کرد. پیش از سخنان رئیس جمهوری هم وزیر و ۴ تن از معاونان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی به تشریح عملکرد یک ساله مجموعه خود پرداختند.

میدان مشق یک محوطه تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در تهران در محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده‌ است. این اثر در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان مدت کوتاهی نیز در دوره پهلوی اول به نام باغ ملی خوانده می‌شد و بعد از آن ساختمان‌های دولتی در آن ساخته شد.

ضرغامی عصر روز دوشنبه – ۱۱ مهر ۱۴۰۱ – در حاشیه اختتامیه هفته گردشگری  با بیان این که رئیس جمهوری فاصله موزه ملی ایران تا میدان مشق را پیاده بازدید کرد، گفت: اگر چه طرح توسعه موزه ملی قبلا اراده شده است، اما از آنجا که به نتیجه رسیدن طرح‌های بزرگ نیازمند اعتبارات و زمان زیادی می‌برد از رئیس‌جمهوری خواستیم دو بنای مهم در میدان مشق به موزه ملی تعلق بگیرد.وزیر میراث فرهنگی توضیح داد: ساختمان شهربانی سابق که حدود ۱۰۰ هزار متر مربع است برای این موضوع اختصاص داده خواهد شد. همچنین قرار است وزارت خارجه نیز به مکان دیگری منتقل شود. این موضوع در کمیسیون دولت تصویب شد. اگر این اتفاق بیافتد تا حد زیادی مسئله موزه ملی حل می‌شود. رئیس‌جمهوری قول داد که برای وزارت خارجه ساختمان دیگری فراهم کند و این محل در اختیار موزه ملی قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.