۹۹ پروژه گردشگری در خوزستان در حال اجراست

پیمان نبهانی به مناسبت هفته گردشگری بیان کرد: برخی از این پروژه‌ها با سرمایه گذاری حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال به خاطر برخی مشکلات متوقف شده است ولی بقیه جاری و در حال  اجرا است.
وی افزود: همگرایی دستگاه های اجرایی با توجه به ظرفیت‌های گردشگری در خوزستان برای توسعه آن ضروری است.
وی با بیان اینکه گردشگری فعالیتی است که بربستری که بقیه دستگاه ها ایجاد می کنند قابلیت رشد و رونق پیدا می کند ادامه داد: به عنوان مثال در بخش گردشگری رودخانه‌ای چنانچه سازمان آب و برق که متولی قانونی حریم بستر رودخانه است همکاری نداشته باشد و یا درحوزه شهری، شهرداری همکاری نکند در عمل نمی توان کاری کرد؛ همچنین درحوزه حمل و نقل جاده ای برای احداث مجتمع بین راهی بزرگترین مشکل  آیین نامه ایمنی راه ها وجود دارد که سرمایه گذار را موظف می کند که یک مجموعه بزرگ مجتمع بین راهی احداث کند که نه با توانایی سرمایه گذار تطبیق دارد و نه با خواسته اولیه و نه حتی با خدمات مورد نیاز گردشگران تردد کننده در جاده تطابق دارد.
وی افزود: این موضوع در سازمان راهداری، در جاده های اصلی به معضلی به نام نبود موافقت و عدم ایمنی برمی خورد؛ ۴۰ تا ۵۰ پروژه گردشگری خوزستان چند سال است درگیر این موضوع است لذا چنانچه دستگاه متولی با اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی همراه وهمگرا باشند کارها به خوبی انجام می شود در غیر این صورت حتی سرمایه فعالان و سرمایه گذاران نیز از بین می رود.
نبهانی با اشاره به بخش گردشگری رودخانه‌ای پیرامون منابع آبی خوزستان گفت: مطالعاتی از سال ۹۶ توسط سازمان آب و برق برای شناسایی سازه‌های تاریخی آبی در جهت همکاری و همگرایی با این اداره کل آغاز شد و در این همکاری تفاهم نامه ایی بسته شد که حاصل آن ۱۴ مگا پروژه بود که در سطح استان خوزستان از جمله اندیکا، مسجد سلیمان، بهبهان، خرمشهر و امیدیه اجرا می شود که این پروژه ها می تواند بالغ بر  ۲ هزار تخت را به ظرفیت اقامت تختی خوزستان اضافه کند.
وی با اشاره به برنامه راهبردی توسعه گردشگری خوزستان که در شورای برنامه ریزی سال ۹۹ مصوب و به عنوان یک سند برای توسعه گردشگری استان خوزستان قابلیت اجرایی دارد افزود: دراین برنامه که می تواند نقشه راهی برای گردشگری استان باشد همه ظرفیت ها در همه موارد شناسایی و کارشناسان دستگاه های مختلف مورد مشاوره قرار گرفتند و در نهایت برنامه‌ای برای پرهیزاز موازی کاری در فعالیت دستگاه ها در مطالعات این شیوه نامه گنجانده شده است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به گردشگری دریایی و خط ساحلی دریا گفت: استان خوزستان در این زمینه ظرفیت خوبی دارد که کمتر به آن توجه شده و تداخل وظایف چند دستگاهی مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، سازمان بنادر و چند دستگاه دیگر باعث شده است که کمتر سرمایه گذاری در بخش گردشگری ورود پیدا کند.
وی بیان کرد: مطالعاتی را سازمان بنادر انجام داده که منجر به جانمایی و شناسایی ظرفیت های استقرار اسکله های گردشگری در خط ساحلی خوزستان شده و گامی درجهت تعامل با یک دستگاه متولی برداشته شد.
نبهانی با اشاره به برنامه های مسوولیت های اجتماعی بیان کرد: در این زمینه بحث رویداد محور بودن گردشگری مد نظر قرار گرفت که پارسال برای نخستین بار گردشگری نیشکر که بخشی از گردشگری کشاورزی است در قالب جشنواره ارایه شد و از همه واحدهای کشت و صنعت نیشکر در خوزستان حضور داشتند؛ امسال نیز برنامه های متنوع و گسترده ای برای این موضوع در نظر گرفته شده است. در کشت و صنعت نیشکر امیر کبیر این رویداد با گردشگری خوراک و جذب گردشگر با استفاده از شیرینی و حلوای سنتی با موضوع شکربرنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: برنامه های دیگری نیز برای شناسایی ظرفیت های دیگر گردشگری کشاورزی خوزستان مد نظر است که از جمله برگزاری جشنواره زعفران در شهرستان دز پارت که ظرفیتی است برای شناسایی  روستاهای منطقه شهرستان دزپارت و همچنین رویدادهای دیگر مانند جشنواره نرگس بهبهان که امسال نیز اگر محدودیتی پیش نیاید این جشنواره برگزار خواهد شد.
معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه آموزش یکی از زیر ساخت های اصلی هر فعالیت است گفت: امسال با رویکرد دیگری که بر اساس تعامل بنا نهاده ایم  ۱۵ دوره در حال برگزاری است و این دوره آموزشی تخصصی کوتاه مدت در همکاری با دستگاه تخصصی مربوطه برگزار می‌شود؛ به عنوان مثال در گردشگری کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آموزش گردشگری کشاورزی، جهاد کشاورزی، و در آموزش گردشگری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، و در گردشگری جنگ بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس، و در آموزش گرشگری خبرنگاری با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این دوره ها برگزار می شوند.
وی افزود: ۱۵ دوره را این اداره کل و ۲۴ دوره را منطقه آزاد اروند برگزار می کندکه در کل  ۳۹ دوره آموزشی برگزار می شود که می تواند در جهت آشنا سازی جامعه خوزستان با مبحث گردشگری باشد.
نبهانی ادامه داد: در بخش انجمن های مردم نهاد استفاده از ظرفیت جامعه فعال و بومی در نظر گرفته شده و همچنین در بخش مجموعه تشکل حرفه ای هتلداران، انجمن صنفی آژانس داران و راهنمایان تور در بیشتر فعالیت ها با ما همراه هستند و بازوان اجرایی ما در بخش خصوصی محسوب می شوند که به ارایه خدمات می پردازند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی خوزستان گفت: در بخش گردشگری خارجی نیز به خاطر شرایط تحریم شاید گردشگر خارجی کمتری به خوزستان وارد شود و در جلسات انجمن آژانس دارها سعی شده بتوانیم محتوای گردشگری لازم را بر اساس سیاست گذاری کلی وزارتخانه به چند زبان تولید کنیم که از طریق فضای مجازی منتشر خواهیم کرد.
نبهانی با بیان اینکه استان خوزستان فقط صنعت نفت و شعله های نفت نیست افزود:زیبایی های زیادی مانند تنگه قاسمی تالاب شادگان، جزیزه قبر ناخدا در ماهشهر، تپه های ماسه ای در دشت آزادگان و کوه‌های باغملک همه ترکیبی از ظرفیت های گردشگری این خطه محسوب می شوند که از لحاظ تعداد گردشگر در هر زمانی یک منطقه پیک سفر را دارد.
وی درباره صدور مجوزها که شامل سه مرحله موافقت اصولی، مجوز ایجاد اصلاح و پروانه بهره برداری است گفت: در سه سال گذشته ۴۲ موافقت اصولی، ۶ مجوز ایجاد و اصلاح، و ۱۰ پروانه بهره برداری بوم گردی در خوزستان صادر شد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: انتظار می‌رود رویکرد گردشگری خوزستان با جدیت و همگرایی بیشتری ادامه پیدا کند و شاهد شکوفایی بیش از پیش گردشگری در این استان باشیم.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.