سه نشانه‌ رونق در سینمای ایران

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، وقتی پرونده گیشه سینمای ایران در پایان شهریور با رقم ۲۶۰ میلیارد تومان بسته شد، این امیدواری وجود داشت که با نظم بیشتر این حوزه طی ۶ ماه دوم، گیشه سال ۱۴۰۱، به مرز ۸۰۰ میلیارد تومان نزدیک شود تا سینمای ایران بتواند بازگشت به حیات پیش از کرونا را جشن بگیرد.

حالا اما نشانه‌هایی دیده می‌شود مبنی بر اینکه سینما با تمام قدرت سعی در بازگشت به دوران پیش از اغتشاشات دارد. برای سه‎ شنبه که بلیت سینماها نیم‌بها بود، سانس‌های شبانه برقرار شد و همین عامل سبب شد برای نخستین بار از شروع اغتشاشات، تعداد مخاطبان سینما به ۴۵ هزار نفر برسد

اما درست از نقطه‌ای که قرار بود این رویای شیرین، از فردای اتمام ماه صفر و از ششم مهرماه، با اکران ۳ فیلم جدید کلید بخورد، اغتشاشات به‌عنوان سدی بزرگ، آن را به کابوسی تبدیل کرد که رویای متوسط ۱۰۰ هزار مخاطب روزانه را به کابوس ۷ تا ۱۱ هزار مخاطب در روز تقلیل داد تا سینمای ایران در مهرماه، ضعیف‌ترین میزان عملکرد خود طی سال جاری را تجربه کند.

سینمای ایران طی ۲۰ روز ابتدایی مهر، پذیرای تنها ۳۳۳ هزار نفر بود که این میزان مخاطب، تنها ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به گیشه سینمایی کشور واریز کردند و این آمار به درستی نشان می‌دهد که سینما برای رسیدن به آن هدف عالی‌مرتبه خود در پایان سال، تا چه اندازه با مشکل مواجه شده است.

سینماها طی این مدت، سانس‌های شبانه خود را حذف کرده و نمایش فیلم جدید را به هفته‌های دیگر موکول کرده‌اند. همچنین بسیاری از مخاطبان نیز با دلهره، پیگیر حوادث هستند و ترجیح می‌دهند که در شرایط کنونی، به سینما نروند. از سوی دیگر نمایش‌های کمدی که طی پنجشنبه و جمعه هفته گذشته به روی صحنه رفتند، با تشدید اغتشاشات از ابتدای هفته، دوباره تعطیل شدند تا میزان خسارت به سینما، از مرز ۲۵ میلیارد تومان فراتر رود.

حالا اما نشانه‌هایی دیده می‌شود مبنی بر اینکه سینما با تمام قدرت سعی در بازگشت به دوران پیش از اغتشاشات دارد. برای سه‎ شنبه که بلیت سینماها نیم‌بها بود، سانس‌های شبانه سینماها برقرار شد و همین عامل سبب شد تا برای نخستین بار از شروع اغتشاشات، تعداد مخاطبان سینما به ۴۵ هزار نفر برسد.

سه نشانه‌ رونق در سینمای ایران

همچنین با رصد برنامه سینماها و پردیس‌های کشور، مشخص شده این سانس شبانه، فعلا تا پایان هفته برای تمامی آنها برقرار است و همچنین از امشب، حدود ۱۰ نمایش کمدی در پردیس‌ها و سینماهای کشور به روی صحنه می‌رود.

دو نشانه خوب که قرار است با افزوده شدن مکانیزم دو هفته فروش نیم‌بها که احتمالا از شنبه آغاز می‌شود، به بازگشت مجدد مخاطبان به سینماها بی‌انجامد. سینمایی که برای رسیدن به آمار گیشه ۸۰۰ میلیونی در پایان سال، ابتدا نیاز دارد تا متوسط مخاطبان روزانه خود را به همان ۴۲ هزار نفر قبلی برساند و سپس، زمینه‌های حضور ۱۰۰ هزار نفری را فراهم کند.

بر روی کاغذ، سینماها می‌توانند با این ۳ رویکرد قابل دفاع، خیلی زود به حیات پیش از این دوران بازگردند تا در ادامه و با تقویت ناوگان اکران و نمایش فیلم‌های پرمخاطب جدید، اتفاق‌های بسیاری خوبی در پائیز و زمستان سینمایی کشور رخ دهد.

سه نشانه‌ رونق در سینمای ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.