ملت در برابر اغتشاشات، پیشگیرانه در کنار پلیس و بسیج در صحنه حاضر شود

آیت‌الله عباس کعبی در خطبه‌های نماز جمعه روز (۲۲ مهرماه) با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: اگر به اسلام عمل کنیم می‌توانیم قله‌های پیشرفت و عدالت را فتح کنیم. پیامبر اکرم(ص) توانست جامعه عقب مانده را به جامعه پیشرفته و جامعه جاهل را به جامعه فرزانه تبدیل و سنگ بنای تمدن نوین اسلامی را بر پایه محورهایی طراحی کند.

وی با بیان اینکه جهاد پیامبر اکرم(ص) یعنی تولید قدرت و توجه به مصالح عالیه جامعه و دشمن‌شناسی، افزود: محور جهاد و مقاومت، جذابیت شخصیت، اخلاق و مهربانی، برادری، اتحاد و همبستگی، مبارزه با مفسدان و اخلالگران با قاطعیت در عمل، حکمت و تدبیر و طرحی نظام سیاسی بر پایه ولایت و ابلاغ ولایت امیرالمومنین(ع)، محورهای فعالیت پیامبر اکرم(ص) بوده‌اند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به گفته پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه سوءمدیریت، امت اسلامی را فلج می‌کند، گفت: پیامبر(ص) به دستور خداوند به صورت قاطع با شایعه‌افکنان و ایجادکنندگان فساد و منافقان برخورد می‌کرد.

آیت‌الله کعبی بیان کرد: انقلاب اسلامی با تولید نهضت رسول‌الله(ص) به رهبری امام راحل و بر پایه ولایت فقیه، امتداد نهضت رسول‌الله، پیام غدیر، مکتب عاشورا و فرهنگ مهدوی ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: امام(ره) می‌فرمود اسلام قادر است درهای کلیدی جهان را فتح کند. در گام دوم انقلاب اسلامی نیز بر پایه راهبردهای مقام معظم رهبری می‌توانیم مسیر پیشرفت ایران اسلامی را شتاب ببخشیم.

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید همه مردم به امنیت، عدالت، توسعه نعمت و رفاه و آبادانی نیاز دارند و دشمنان تلاش می‌کنند این موارد را تحت‌الشعاع قرار دهند.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب هفت راهبرد مقام معظم رهبری باید تمرکز اصلی مدیران و آحاد ملت باشند، افزود: پیشرفت علمی، اقتصاد قوی، اخلاق و معنویت، عدالت و مبارزه با فساد، خودکفایی، استقلال، آزادی و آبادانی، عزت در مبارزه با رژیم و حکمت و مصلحت در سیاست خارجی، سبک زندگی اسلام هفت راهبرد مقام معظم رهبری هستند که باید با محوریت دولت مردمی و به صحنه کشیدن مردم اجرایی شوند. هر گاه مردم وارد صحنه شدند، پیشرفت حاصل شده و در غیر این صورت، پیشرفت از بین رفته است.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به مصلحت‌های نظام گفت: مقام معظم رهبری فرمودند مصلحت، مساله درجه یک اسلام و نظام است. مصلحت یعنی منفعت که در مقابل آن ضرر وجود دارد و نباید هیچ گونه ضرری از جمله به محیط زیست وارد شود. در اسلام مصلحت به عنوان حکم اولیه شرعی با تشخیص صاحب نظران و حاکم شرعی، است.

آیت‌الله کعبی افزود: دو نوع مصلحت داریم که مصلحت نظام قبل از تعیین و فعلیت یافتن حکم قرار دارد و جزو بایسته‌های جامعه اسلامی و حکم اولیه شرعی است نه ثانوی. در تشخیص مصلحت، شناخت موضوعات مختلف، مصلحت‌شناسی و اطمینان‌بخشی در عمل، مهم است.

وی عنوان کرد: مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام مادام المصلحه است نه مادام العمر؛ اگر مصلحت از بین برود مصوبه هم از بین می‌رود بنابراین باید در برخی مصوبات مجمع تشخیص مصلحت مانند قانون مبارزه با مواد مخدر یا قانون کار، بازنگری شود.

وی با بیان اینکه اگر سیاست‌های برنامه هفتم عملی شود جهش اقتصادی در کشور رخ می‌دهد، گفت: نظارت بر انحراف از جهت‌گیری‌ها نباید دچار توقف یا تاخیر شود و باید قواعد شرعی و حقوقی رعایت شود تا این موضوع اجرایی شود.

امام جمعه موقت اهواز با توصیه به رعایت تقوای الهی بیان کرد: اگر از خط قرمز تقوی عبور نکنیم بدون استثناء همه مشکلات حل خواهد شد.

آیت‌الله کعبی با اشاره به اغتشاشات اخیر افزود: مقام معظم رهبری در این خصوص نکات مهمی فرمودند. بنا به گفته ایشان، اغتشاشات پراکنده و طراحی دشمن در مقابل پیشرفت‌ها بوده‌اند. دشمنی‌ها ادامه خواهد داشت و نباید فکر کنیم اغتشاشات تمام شود دیگر خبری نیست؛ اگر اغتشاشات هم تمام شود دشمن دست از دشمنی برنمی‌دارد بنابراین باید قوی‌تر شویم و بر این کارهای دشمن غلبه کنیم.

وی افزود: باید مسئولان برای انجام وظایف اصلی ایستادگی و مقاومت کنند. باید توجه شود اغتشاشات خودجوش نبوده است به گونه‌ای که چند دانش‌آموز در صحنه آمده و در حال انجام کارهایی به صورت پراکنده باشند بلکه از قبل زمینه‌های این اتفاقات از جمله ایجاد هیجانات، تبلیغات، تشویق و آموزش ساخت مواد آتش‌زا توسط دشمن ایجاد شده است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: ملت ایران با نشاط و متدین و پایبند به ارزش‌های دینی هستند و مسیر پیشرفت و عدالت را با شتاب و تداوم پیدا خواهد کرد. شاهد بودیم در اغتشاشات، مردم در محکومیت این اتفاقات تجمع باشکوهی داشتند و شاهد تجمع امت حزب‌الله هم بودیم.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه مسجد، سنگر اصلی اسلام و مبارزه با دشمن است و باید این سنگرها محکم نگهداشته شوند، عنوان کرد: برای تدوام این کار فردا (شنبه) قبل از اقامه نماز مغرب و عشاء در مساجد سراسر کشور با پیامبر اکرم(ص) تجدید عهد خواهیم داشت و فتنه‌ها را محکوم خواهیم کرد.

وی افزود: تولید قدرت نرم در مساجد، آموزش و پرورش، ادارات و خانواده‌ها می‌تواند کشور را در مقابل فتنه‌های دشمنان صیانت کند.

آیت‌الله کعبی گفت: رهبری فرمودند در مورد افراد هیجان‌زده و شرکت‌کننده در اغتشاشات  باید کارهای فرهنگی انجام شود اما مسئولان قضایی و امنیتی نیز باید در مقابل عوامل دشمن طبق قانون به وظیفه خود عمل کنند. کار فرهنگی و امنیتی هم لازم است اما حتی‌المقدور باید زیرساخت‌ها مورد توجه قرار بگیرند. اولویت نخست، آموزش و پرورش و نهضت ملی اشتغال است بنابراین مسئولان نباید صرفا مشغول اغتشاشات شوند و از سازندگی باز بمانند.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری الهام‌بخش، برگرفته از کتاب الهی و اهل سنت و اهل بیت(ع) و توام با تایید الهی است، عنوان کرد: ایشان می‌فرماید به وعده الهی مبنی بر پیروزی قطعی یقین داریم و حتما کمک الهی همراه‌مان خواهد بود.

وی با اشاره به وارد صحنه شدن مردم و مسئولان در حوادث اخیر بیان کرد: ملت قوی ظاهر شده اما انتظار می‌رود متناسب با حجم اغتشاشات و آشوب، قوی‌تر ظاهر شود و بهنگام و پیشگیرانه در کنار پلیس و همگام با نیروهای بسیج در صحنه حاضر و به وظیفه خود عمل کنند. خوشبختانه ملت همیشه پیشتاز است و تنها مشکل، خواص بی‌بصیرت هستند که همسو و با عجله موضع می‌گیرند که باید این موضع را اصلاح کنند که تاکنون اصلاح نکرده‌اند. قطعا ملت در مقابل خواص بی‌بصیرتی که همسو با دشمن عمل کرده‌اند ساکت نخواهد نشست.

امام جمعه موقت اهواز گفت: مردمی‌سازی اقتصاد، اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی، شکل‌دهی نهضت ملی اشتغال به ویژه در خوزستان باید سرلوحه قوای سه‌گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولان قرار بگیرد. در این راستا نامه‌ای به رئیس جمهور برای تسهیل اعطای وام اشتغال خرد تا ۲۰۰ میلیون تومان به افراد نیازمند و بدون تضمین‌های سخت بانکی و سفته ارسال کردم که وی به رئیس بانک، وزیر اقتصاد، وزیر راه و کار دستور داد بسترهای این کار را فراهم کنند و مقرر شد هلدینگ‌های تعاونی‌ها شکل بگیرند و از صفر تا صد موضوع اشتغال توسط مدیران پیگیری و هدایت شود.

وی ادامه داد: نباید شرایط به گونه‌ای شود که به ابرپروژه‌ها توجه شود و افراد حرفه‌ای سرمایه‌گذار سرمایه‌گذاری کلان کنند اما مردم شهرهای کوچک و روستاها نتوانند کاری کنند.

آیت‌الله کعبی بیان کرد: شهرک صنعتی و کشاورزی با اشتغال ۷۲ نفر در مورد علوفه‌های دامی در یک روستا راه‌اندازی شده که اگر این کار جواب بگیرد قابلیت گسترش و ایجاد ۱۰۰ هزار شغل وجود دارد.

امام جمعه موقت اهواز گفت: تقویت پول ملی و حذف دلار از مبادلات تجاری و اقتصادی نکته مهمی است. بعد از فشار آمریکا به روسیه، این کشور در حال انجام چنین کاری است. مقام معظم رهبری نیز دستور دادند چین کارهایی با برخی کشورها انجام شود.

وی عنوان کرد: واگذاری سریع (زمین رایگان) برای ساخت میلیون‌ها منزل مسکونی توسط مردم نیز باید انجام شود که کارهایی در این خصوص در حال انجام است. محاکمه قاطع مفسدان اقتصادی و تلاش برای احیای حقوق عامله و گسترش عدل و آزادی‌های مذکور، اجرای کامل و سریع تحول بنیادین آموزش و پرورش و اولویت قرار دادن تحول فرهنگی در این ارگان باید مورد توجه قرار بگیرد.

آیت‌الله کعبی افزود: تصویب طرح قانون مدیریت و سامان‌دهی فضای مجازی کشور و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز باید اجرایی شود.

امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: از مردم خوزستان که با حضور به موقع در صحنه با اغتشاشگران مقابله کردند تشکر می‌کنیم. ساعت ۱۸ امروز نیز تجمع امت نبی و ایران نبی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز جایگاه مردم خوزستان به ویژه مردم عرب در دفاع مقدس را ستودند. عشایر خوزستان نسبت به غیرت، ناموس و حجاب حساس هستند و دیروز در شادگان شاهد تجمع عشایر خوزستان بودیم و با مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند. ما هم اکنون تجدید بیعت خود را اعلام می‌کنیم که تا آخرین نفس پای آرمان‌ها و خون شهدا ایستاده‌ایم.

آیت‌الله کعبی با تقدیر از شورای تامین و جامعه اطلاعاتی خوزستان بایت عملکرد خوب در این اغتشاشات بیان کرد: انتظار می‌رود قرارگاه مبارزه با سرقت، اشتغال و امنیت آرامش به صورت ویژه فعال شود.

وی با اشاره به نقش آمریکا و صهیونیست در این اغتشاشات ادامه داد: آن‌ها محورهایی از جمله بحران‌سازی جهانی از یک مساله جزئی اجتماعی، افزایش دست‌اندازی‌های بین المللی، نمادسازی اجتماعی برای آشوب گران، قطبی‌سازی اجتماعی و افزایش فضای افراطی، تلاش برای فعال کردن شکاف‌های قومیتی، خشونت و تلاش برای ایجاد رعب، اکثریت نمایی و مشروعیت بخشی به آشوب را دنبال می‌کنند. آن‌ها وقتی در زمینه شکاف قومیتی در کردستان اقدام کردند فکر کردند در خوزستان نیز می‌توانند به این مساله دامن بزنند که ناموفق بودند.

وی افزود: روز گذشته در فارس افرادی در حال شعارنویسی بودند که نیروهای مردمی مقابل‌شان ایستادند و آن‌ها هم با کلت به نیروهای بسیجی حمله و سه نفر را شهید کردند. این دسیسه‌ها ادامه خواهد داشت.

آیت‌الله کعبی بیان کرد: با توجه به اینکه قدرت روسیه، چین و ایران در منطقه در حال آشکارسازی است در حال ایجاد این مسائل هستند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به ناامنی‌های دشمنان در منطقه و برنامه‌ریزی برای ایجاد آشوب‌های دانشجویی تصریح کرد: نیروهای مسلح ایران با اعلام هشدار به سازمان ملل بدون تعارف پایگاه دشمنان در شمال عراق را قاطعانه کوبیدند.

وی عنوان کرد: امروز قدرت جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت بین الملل به رهبری رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در حال شکل‌گیری است. آینده ملت ایران روشن است و با همت دولت سیزدهم پیشرفت با شتاب تداوم خواهد یافت و دست‌اندازی دشمنان در منطقه نمی‌تواند پیشرفت را متوقف کند و شکست خواهند خورد.

وی با اشاره به نمونه شکست دشمنان افزود: سلسله پیروزی‌های مداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی در داخل و بین الملل با حضور مقتدرانه ملت و رهبری و حضور با نشاط دولت سیزدهم تداوم پیدا خواهد کرد.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.