نهاد کتابخانه‌های عمومی از همه ناشران کتاب می‌خرد/ انتخاب منابع کتابخانه‌ها با استفاده از نرم‌افزار

محمدرضا هراتی درباره اقداماتی که نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی برای دسترس‌پذیر کردن کتاب به خصوص پس از افزایش قیمت این کالای فرهنگی می‌تواند انجام دهد، به خبرنگار ایرنا گفت: در اینجا باید به یک نکته توجه داشت، اینکه توانایی مردم برای خرید کتاب کاهش پیدا کرده‌است، نکته درستی است اما هنوز هم قیمت کتاب در ایران بالا نیست. سال‌ها به عنوان ناشر و توزیع کننده کتاب فعالیت کردم. می‌توانم بگویم اینکه گفته می‌شود کتاب گران است، نکته درستی نیست، زیرا برای کتاب‌ها بسیار زحمت کشیده شده‌است.

اینکه گفته می‌شود کتاب گران است، نکته درستی نیست، زیرا برای کتاب‌ها بسیار زحمت کشیده شده‌است

نهاد کتابخانه‌های عمومی از همه ناشران کتاب می‌خرد/ انتخاب منابع کتابخانه‌ها با استفاده از نرم‌افزار

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تدابیری که این نهاد برای دسترس‌پذیر کردن کتاب برای مردم انجام داده‌است، توصیح داد: به این دلیل که مردم توان خرید کتاب ندارند، تدابیری از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اتخاذ شده‌است و توسط آن می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز مردم را به دست آن‌ها برسانند. همکارانم در اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌ها تلاش می‌کنند کتاب‌های منابع به روز باشد.

به گفته او سال گذشته که حجم قابل توجهی از کتاب برای کتابخانه‌های نهاد تهیه شد، رقمی از بودجه و تامین کتاب که در تمام مدت فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سابقه نداشت اما این کتاب‌ها هنوز به کتابخانه‌ها نرسیده‌است. زیرا این کتاب‌ها باید تقسیم‌بندی و دسته‌بندی شوند تا کتاب‌ها در ۳۲ استان یعنی نزدیک به ۷۰۰ کتابخانه توزیع شود. ارسال منابع به صورت موردی خبررسانی خواهدشد.

مساله تامین بودجه مطرح است

هراتی با بیان اینکه مردم می توانند با رسیدن کتاب به کتابخانه‌ها، جلوه‌های دغدغه مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی را ببینند، افزود: زمانی می‌توانید جلوه این دغدغه و نیاز کارشناسی شده را ببینید که در خرید کتاب نمایان شود اما برای خرید کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی باید بودجه‌ای درخور داشته‌باشد. در نتیجه تلاش دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی برای همراه کردن مجموعه‌های بالادستی قانونگذار همچنین با توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امید است با اقدامات قانونی دست مسئولان در نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تامین منابع باز شود.

نیاز به تامین کتاب بررسی شده‌است و مسئولان نهاد کتابخانه‌ها در این حوزه دغدغه دارند؛ اما مساله تامین بودجه هم مطرح است باید بتوانیم این مسائل را حل کنیم و واقعا این مسائل به روز باشد

به گفته معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی از نظر کارشناسی نیاز به تامین کتاب بررسی شده‌است و مسئولان نهاد کتابخانه‌ها در این حوزه دغدغه دارند؛ اما مساله تامین بودجه هم مطرح است باید بتوانیم این مسائل را حل کنیم و واقعا این مسائل به روز باشد.

برای نیازسنجی کتاب سامانه‌ای در نهاد کتابخانه‌های عمومی داریم

هراتی درباره چگونگی انتخاب ناشران برای خرید کتاب و تامین منابع کتابخانه‌های عمومی توضیح داد: اگر به مجموعه کتاب‌های نهاد سر بزنید، می‌بینید از همه ناشران کتاب وجود دارد. باید توجه داشت که نهاد کتابخانه‌های عمومی یک نهاد عمومی است و در حوزه تخصصی فعالیت نمی‌کند. به همین دلیل ممکن است یک کتاب تخصصی در یک حوزه را در کتابخانه پیدا نکنید؛ اما در منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی از هر ناشر با هر نوع تفکر و جناح‌بندی سیاسی، کتاب وجود دارد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اعلام اینکه برای انتخاب کتاب مسائل مرتبط با اعضای کتابخانه و نیاز آن‌ها ارزیابی و بررسی می‌شود، گفت: برای نیازسنجی کتاب در منابع، سامانه‌ای داریم که همکاران کتابدار با استفاده از  نرم‌افزارهایی که به مردم خدمات می‌دهند، کتاب‌ مورد نیاز مردم را به بخش تامین منابع پیشنهاد می‌دهند.

او ادامه داد: همکاران در نهاد کتابخانه‌های عمومی و متخصصان این حوزه اقداماتی برای تامین کتاب انجام می‌دهند. این گروه با مخاطبان و اعضا ارتباط دارند و رصد می‌کنند که اعضا چه فضایی و چه کتاب‌هایی را می‌خواهند. سامانه‌های ما به ما خروجی‌هایی می‌دهد که به ما می‌گوید که چه کتابی لازم است و سوالات و ذهن اعضای نهاد کتابخانه‌ها کجا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.