کشنده‌ترین قاتل عفونی جهان روزانه ۴ هزار نفر را به کام مرگ می‌برد

دکتر پژمان بختیاری‌نیا  در آستانه ۲۳ مهرماه روز ملی مبارزه با سل اظهار کرد: امسال شعار روز ملی مبارزه با بیماری سل، “سرمایه‌گذاری برای پایان دادن به سل، نجات جان آن‌هاست” تعیین شده است.

وی بیان کرد: امروزه بیماری سل یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان و کشنده‌ترین قاتل عفونی جهان است. حدس زده می‌شود که یک چهارم جمعیت جهان، به “باسیل” سل آلوده باشند و در هر ثانیه یک نفر به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. نگران‌کننده‌تر از این مساله این است که طبق برآوردهای موجود ۵۰ میلیون نفر از این افراد، به باسیل سل مقاوم به چند دارو (MDR-TB) آلوده هستند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: روزانه جهان دربیش از ۴ هزار و ۱۰۰ نفر بر اثر سل جان خود را از دست می‌دهند و نزدیک به ۲۸ هزار نفر به این بیماری قابل پیشگیری و درمان مبتلا می‌شوند.

بختیاری‌نیا افزود: تلاش‌های جهانی برای مبارزه با سل از سال ۲۰۰۰ تاکنون جان ۶۶ میلیون نفر را نجات داده است. با این وجود، همه‌گیری کووید-۱۹ سال‌ها پیشرفت در مبارزه برای پایان دادن به سل را معکوس کرده است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیش از ۹۰ درصد موارد بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد؛ کشورهایی که ۷۵ درصد موارد بیماری در آن‌ها به فعال‌ترین گروه سنی از لحاظ اقتصادی یعنی ۱۵ تا ۵۴ سالگی تعلق دارد. در این کشورها یک فرد بزرگسال مبتلا به سل به طور متوسط سه تا چهار ماه قادر به کار کردن نخواهد بود بنابراین ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد سالانه خانواده وی از دست می‌رود؛ این در حالی است که با مرگ چنین فردی به طور متوسط ۱۵ سال درآمد خانواده به طور یکجا از بین خواهد رفت.

وی افزود: واضح است که سل به جز لطمات اقتصادی، اثرات منفی غیرمستقیم دیگری نیز بر کیفیت زندگی بیماران یا افراد خانواده آن‌ها دارد که طرد شدن زنان مبتلا به سل از خانواده‌ها به دلیل نگرش‌های غلط موجود یا ترک تحصیل فرزندان بیماران به دلایل مختلف برخی از این آسیب‌ها هستند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت شناسایی بیماران مبتلا به سل عنوان کرد: متاسفانه در سال ۲۰۲۰ تنها ۵۹ درصد از موارد سل تخمینی از سوی کشورهای جهان شناسایی و به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده‌اند. حدود ۹.۹ میلیون نفر جدید به سل فعال مبتلا شده‎اند که ۵۶ درصد این افراد مرد، ۳۳ درصد زن و ۱۱ درصد کودکان زیر ۱۵ سال بوده‌اند. حدود ۱.۳ میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان باختند.

بختیاری‌نیا بیان کرد: طبق گزارش‌های ماهانه و فصلی، آمار مبتلایان به سل گزارش شده در سال ۲۰۲۰ و نیمه اول سال ۲۰۲۱ در اکثر کشورهای با بار بالای سل، به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از میانگین سال ۲۰۱۹ بوده است.

وی در خصوص وضعیت ابتلا به سل در ایران تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان بروز کل موارد سل در کشور ۷.۶ در صد هزار نفر گزارش شده است که این رقم در شهرهای حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۱۱.۳ در صد هزار نفر بوده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اقدام برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۳۵ یعنی کاهش ۹۰ درصدی بروز بیماری، کاهش ۹۵ درصدی در مرگ و میر ناشی از آن در مقایسه با سال ۲۰۱۵ و تشخیص سل نهفته و درمان پیشگیرانه آن کاملا ضروری است.

وی بیان کرد: سیاست کنونی برنامه کشوری کنترل سل، با توجه به آخرین متون و مستندات علمی، شرایط فعلی اپیدمیولوژیک سل و همچنین منابع موجود در کشور، انجام غربالگری سیستماتیک و تجویز درمان پیشگیرانه سل نهفته، حداقل برای گروه‌های جمعیتی در معرض خطر بیماری یعنی کودکان کم سن، افراد سالمند، افراد مبتلا به دیابـت، سوء تغذیه، سرطان‌ها، نارسایی مزمن کلیه و ایدز، همچنین افرادی که داروهای ضعیف‌کننده سیسـتم دفاعی بدن نظیر کورتون و داروهای ضد سرطان استفاده می‌کنند که بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا بـه بیمـاری سل هستند، قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.