چطور مخاطب سینما را حفظ کنیم؟/ حرکت رو به جلوی سینما با ۴ اقدام فوری

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سینما طی ۶ ماه ابتدایی امسال، با فروش ۲۶۰ میلیارد تومانی، اگرچه عملکرد چندان درخشانی از خود ثبت نکرد اما به واسطه تلاقی ماه‌های رمضان، محرم و صفر با نیم‌سال ابتدایی، می‌شد این‎طور حدس زد که وضعیت گیشه طی نیمسال دوم، به‌ مراتب بهتر از ۲۶۰ میلیارد تومان خواهد بود. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت تا با پایان یافتن ماه صفر، کلید این پیشرفت، با نمایش سه فیلم جدید زده شود؛ اتفاقی که متاسفانه با بروز اغتشاشات در کشور، عملیاتی نشد تا سینما، شاهد ریزش سه‌چهارم از مخاطبان خود و خسارتی حدودا ۲۷ میلیارد تومانی باشد.

اگر بازوهای کمکی برای طرح بلیت نیم بها در نظر گرفته نشود، احتمال موفقیت در بازه زمانی اندک، بسیار کمرنگ می شود

اما طی هفته اخیر شورای راهبردی اکران، طرح بسیار خوب ۲ هفته بلیت نیم‌بها را برای سینماهای سراسر کشور برنامه ریزی و همزمان با پایان هفته عملیاتی کرد که این طرح برای روز نخست، ۴۱ هزار نفر و برای روز دوم، ۵۱ هزار نفر را به سینماها کشاند تا به این ترتیب، رکورد تعداد مخاطب در روزهای ناآرام، پس از سه هفته شکسته شود.

نکته قابل توجه در شرایط فعلی آن است که اگر بازوهای کمکی برای این طرح در نظر گرفته نشود، احتمال موفقیت در بازه زمانی اندک، بسیار کمرنگ شده و سینماها خیلی دیرتر، به حیات پیش از اغتشاشات باز می‌گردند. در ادامه به چهار طرحی پرداخته می‌شود که در صورت اجرایی شدن، می‌توانند سینماها را در مدتی کوتاه، به شرایط گذشته که متوسط مخاطب ۴۲ هزار نفر برای روزهای عادی و ۱۵۰ هزار نفر برای سه‌شنبه‌ها و دو روز پایانی است، بازگرداند.

چطور مخاطب سینما را حفظ کنیم؟/ حرکت رو به جلوی سینما با ۴ اقدام فوری

۱.مقاومت سینماها در برابر تعطیلی

یکی از اتفاقاتی که طی هفته های گذشته رخ داد، تعطیلی زودهنگام سینماها بود؛ اتفاقی که این شائبه را در میان مردم به وجود آورد که سینماها طی این ایام به کلی تعطیل هستند. با توجه به اینکه طی یک هفته اخیر، جمعیت چندانی به خیابان نیامدند اما سینماها در حرکتی عجیب، همچنان در مدت زمان کمتری به نسبت یک ماه پیش، فعالیت داشتند. بنابراین بسیار حیاتی است که سینماها با مقاومت در برابر این فراخوان‌های عمومی که دیگر اثرگذاری و شلوغی روزهای ابتدایی خود را ندارند، مقاومت کرده و نسبت به راه‌اندازی سانس‌های شبانه خود اقدام کنند.

بسیار مهم است که سینماها تلاش کنند تا وضعیت نمایش و فعالیت خود را با یک ماه قبل خود یکسان کنند

این اقدام سینماها، سهم قابل توجهی در جذب مخاطب خواهد داشت؛ به ویژه در مورد پردیس‌ها که طبق دیده‌ها و شنیده‌ها، برخی از آنها در ساعت ۲۲ و برخی دیگر در ساعت ۲۳، چراغ‌های خود را خاموش می‌کنند و به این ترتیب، یک تا ۲ سانس از نمایش پایانی هر فیلم خود را حذف می‌کنند.

در مرحله نخست، بسیار مهم است که سینماها تلاش کنند تا وضعیت نمایش و فعالیت خود را با یک ماه قبل خود یکسان کنند و انجمن سینماداران، نقش مهمی در عملیاتی شدن این فرآیند دارد.

چطور مخاطب سینما را حفظ کنیم؟/ حرکت رو به جلوی سینما با ۴ اقدام فوری

۲.اکران فوری فیلم‌های کمدی پرمخاطب

یکی از پاشنه‌های آشیل اکران در نیم‌سال نخست، کمبود فیلم‌های کمدی بود که احتمالا به فراخور ماه‌های رمضان، محرم و صفر اتخاذ شد. اتفاقی که اگرچه می‌بایست برای ۶ماه دوم امسال تشدید می‌شد اما حالا و با توجه به وضعیت هفته های اخیر سینما، این انتظار وجود دارد که همان روندی که قرار بود تشدید شود، با فوریت و شتاب بیشتری عملیاتی شود.

این تقاضا، نه‌ تنها بر روی کاغذ بلکه در فضای میدانی نیز احساس می‌شود. تا پیش از شروع اغتشاشات، ابلق، پس از پسر دلفینی، دومین فیلم پرمخاطب سینماهای کشور بود اما اکنون مدتی است کمدی انفرادی که اکران خود را از هفتم اردیبهشت آغاز کرده، با اختلاف فاحش نسبت به ابلق و دوزیست، در رده دومین فیلم پرمخاطب قرار گرفته و حتی توانسته اختلاف خود را با پسر دلفینی، به چند بلیت کاهش دهد.

مخاطب در شرایط فعلی، بیش از هر زمان دیگری، تشنه تماشای فیلم‌های کمدی است

مورد دیگر به بازگشت کمدی سگ‌بند به روی پرده مربوط است. سگ‌بند که در اواسط تابستان از سینماها رخت بربسته بود، حالا و با توجه به نیاز مخاطب، دوباره به اکران بازگشته است، به‌ طوری که این فیلم هم‌اکنون ۱۵ سالن دارد و با همین میزان سالن توانسته نهمین فیلم پرفروش این روزها باشد.

این ۲ مورد، بهترین نشانه‌هایی است که ثابت می‌کند مخاطب در شرایط فعلی، بیش از هر زمان دیگری، تشنه تماشای فیلم‌های کمدی است.

شورای صنفی نمایش باید در مقطع کنونی، از اکران صرف آثار بی‌مخاطب اجتناب کند

بنابراین این درخواست از شورای صنفی نمایش وجود دارد تا با مساعدت سازمان سینمایی، زمینه‌های اکران زودهنگام چند کمدی پرمخاطب را فراهم کنند. این مساعدت‌ها می‌تواند در قالب رسیدگی زودتر به پروانه نمایش فیلم‌های کمدی مساله‌دار و ارائه مشوق‌هایی برای رغبت صاحبان این آثار خلاصه شود که وضعیت اکران سینماها را دگرگون خواهد کرد.

بنابراین شورای صنفی نمایش باید در مقطع حساس کنونی، از اکران صرف آثار بی‌مخاطب اجتناب کرده و به اکران هدفمند که جذب مخاطب بالا را نشانه گرفته، روی آورد.

چطور مخاطب سینما را حفظ کنیم؟/ حرکت رو به جلوی سینما با ۴ اقدام فوری

۳.گسترش روند اطلاع‌رسانی طرح بلیت نیم‌بها

متاسفانه عملیاتی شدن طرح بلیت نیم‌بها، به صورت چراغ خاموش صورت گرفت که این اتفاق سبب آگاهی عمومی در جامعه نشده است. این مهم را می‌توان از طریق مواجهه حضوری با مخاطبان و تحقیقات میدانی و البته اصرار برای رزرو کردن بلیت برای روز سه‌شنبه از هم‌اکنون، متوجه شد.

سازمان سینمایی لازم است از طریق تعامل با رسانه‌های مکتوب و به خصوص تلویزیون، هر چه سریع‌ر نسبت به این طرح، اطلاع‌رسانی گسترده را به انجام برساند. همچنین اهالی رسانه نیز از طریق تریبون‌های رسمی و غیررسمی خود در فضای مجازی، می‌توانند به‌ زعم خود، زمینه‌های این اطلاع‌رسانی گسترده را ایجاد کنند.

چطور مخاطب سینما را حفظ کنیم؟/ حرکت رو به جلوی سینما با ۴ اقدام فوری

۴.طراحی اکران‌های مردمی

برای بازگشت سینما به دوران طبیعی خود، نباید از جادوی اکران‌های مردمی به سادگی عبور کرد. همین اکران‌های مردمی که با حضور بازیگران یک فیلم صورت می‌گیرد، در شرایط پیش از ناآرامی‌ها، گاهی در یک روز، بیش از یک میلیارد تومان را برای گیشه آن اثر رقم زده بود. سینمای ایران در هفت ماه گذشته، فیلم‌هایی را دیده که نیمی از فروش کل خود را تنها در همان روز اکران مردمی به دست آورده‌اند.

برای بازگشت سینما به دوران نرمال خود، نباید از جادوی اکران‌های مردمی به سادگی عبور کرد

بنابراین بسیار لازم است تا برای این ناوگان خسته نمایش که تقریبا همگی کهنه شده‌اند، اکران‌های مردمی در پردیس‌های بزرگ طراحی شود تا علاوه بر تسریع در روند بازگشت مخاطب به سینماها، گیشه سینماها نیز جان دوباره‌ای گرفته و از شرایط خموده فعلی عبور کند.

این چهار طرح که تمامی آنها، قدرت بالایی در فرآیند اجرایی دارند، به‌ عنوان بازوهای مکمل طرح بلیت نیم‌بها مطرح هستند. بازوهایی که در مقام کاتالیزور، می‌توانند فرآیند بازگشت سینما به رونق را شتاب ببخشند تا در گام دوم بتوان با نشانه‌گذاری بر روی ۱۰۰ هزار مخاطب برای روزهای عادی هفته، زمینه بازگشت سینما به دوران پیش از کرونا محقق شود.

برای رسیدن به این شرایط، این اقدامات عاجل باید با همکاری سازمان سینمایی، شورای صنفی نمایش، سینماداران و البته سینماگران به مرحله اجرا برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.