تداوم عملیات شستشوی پست‌های برق خوزستان درمقابله با گرد و غبار

سید مهرداد بلادی موسوی بیان کرد: شرایط خاصی آب و هوایی و بروز پدیده‌های خاص جوی مانند وقوع گرد و غبار، رطوبت هوا و مه شدید در سال‌های اخیر تولید و انتقال انرژی و بهره‌برداری از شبکه را با شرایط خاصی رو به رو کرده است.

وی افزود: گستردگی وقوع گرد و غبار که معمولا همه خوزستان را درگیر می‌کند، بر تجهیزات شبکه برق تاثیر می گذارد که این گستردگی انجام اقدامات لازم مانند شستشو و تعویض تجهیزات را پرهزینه‌تر و زمان‌بر کرده و به گروه‌های عملیاتی بیشتری نیاز است تا بتوان کار شستشوی تجهیزات را انجام دهند. این گستردگی شبکه و جغرافیای استان در مواردی اجازه واکنش سریع و اجازه شستشوی تجهیزات را در زمان کم می‌گیرد.
معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان ادامه داد: این مسایل شبکه برق خوزستان را خاص کرده و همزمان چند اقدام باید در شبکه انجام گیرد تا پایداری آن حفظ شود.
وی گفت: باید در شبکه ایجاد ظرفیت و  بهینه‌سازی کرد تا در فصل گرم جوابگوی نیاز مصرف باشد و نیز بتوان اثرات آلودگی‌های جوی و حتی صنعتی را از روی تجهیزات برطرف کرد.
بلادی موسوی گفت: علاوه بر شستشوی مجدد تجهیزات، تعویض زنجیره مقره خطوط از سرامیکی به سیلیکونی که از سال‌های قبل شروع شد نیز در حال انجام بوده و این اقدام با اولویت‌بندی نقاط حساس و آلوده شبکه در حال انجام است.
وی بیان کرد: علاوه بر شستشو و تعویض زنجیره مقره‌ها و کنترل ولتاژ شبکه فوق توزیع، برنامه‌ریزی برای احداث ۱۵ پست برق به صورت GIS که تعدادی از آنها وارد مدار شده و پوشش عایقی تجهیزات (RTV) در مناطقی که آلودگی بیشتری دارند از دیگر اقداماتی است که باعث شده با وجود افزایش روزهای آلوده هوا، پایداری شبکه حفظ و وقوع حوادث ناخواسته به حداقل برسد.

شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مسوولیت انتقال برق در شبکه انتقال و فوق توزیع را در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بر عهده دارد.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.