کاهش ۵۶ درصدی آتش‌سوزی در منابع طبیعی خوزستان

سرهنگ عزیز قلاوند اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ۳۰ فقره آتش‌سوزی در ۱۱۹ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خوزستان رخ داده است.

وی افزود: این آتش‌سوزی‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال، از لحاظ تعداد ۵۶ درصد و از نظر مساحت ۸۱ درصد کاهش داشته است.

قلاوند با بیان اینکه بیشترین حریق در استان خوزستان در ایذه با پنج فقره بوده است اضافه کرد: مهمترین عامل کاهش آتش‌سوزی‌های امسال، کم شدن پوشش گیاهی مرتعی در نتیجه کاهش بارندگی و خشکسالی بوده است.

وی ادامه داد: امسال گشت و مراقبت‌ها در راستای پیشگیری و با اولویت آن بوده به طوری که در مناطق بحرانی، نیروها به صورت شیفتی فعالیت می‌کردند که این مساله در کاهش آتش‌سوزی‌ها تاثیر بسزایی داشته است.

قلاوند، استفاده از آتش‌بر، بکارگیری دیده‌بان و تعلیف مراتع را از دیگر اقدامات در راستای کاهش حریق عنوان کرد و گفت: اختلاف میان دامداران یکی از عوامل اصلی آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال‌های گذشته بود که از پارسال برنامه‌ریزی‌ انجام و افرادی که اختلاف داشتند احضار، توجیه و از آنها تعهد گرفته شد که کاهش زیاد آتش‌سوزی را به دنبال داشت؛ چنانکه پیش از این بیشترین اختلافات در اندیکا و ایذه بوده اما امسال با انجام این اقدامات هیچ آتش‌سوزی در اندیکا نداشتیم.

وی اضافه کرد: ۲ فقره پرونده قضایی برای آتش‌سوزی‌هایی که به دلیل اختلافات در شهرستان‌های شوش و اندیمشک رخ داده تشکیل شده که در حال رسیدگی است.

قلاوند با بیان اینکه عامل انسانی در همه آتش‌سوزی‌ها دخیل بوده است، گفت: در این آتش‌سوزی‌ها عامل طبیعی دخیل نبوده و دلیل اصلی عامل انسانی (عمدی یا سهوی) تاثیر داشته است.

وی اظهار کرد: بیشترین دلیل به ویژه در جنگل‌های دست‌کاشت سرایت حریق، از آتش‌زدن کاه و کلش مزارع بوده که هفت مورد از آتش‌سوزی‌ها به این دلیل بوده است.

بر اساس این گزارش، خوزستان بیش از یک میلیون هکتار جنگل و ۲.۵ میلیون هکتار مرتع دارد.

وسعت جنگل‌های طبیعی زاگرس ۹۰۰ هزار هکتار است که در شمال و شمال شرق استان قرار دارند.

بخشی از این جنگل‌های باارزش تحت نظارت اداره کل منابع طبیعی و بخشی نیز به عنوان مناطق حفاظت شده تحت پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است.

این استان همیشه با مشکل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع دست به گریبان است.

قلاوند فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان پیش از این تعداد آتش‌سوزی در سال ۱۴۰۰ را ۷۳ فقره به وسعت ۶۶۵ هکتار اعلام کرده بود.

در سال ۹۹ نیز ۱۵۴ فقره آتش‌سوزی به مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار رخ داده است. آتش‌سوزی‌ها در سال ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال ۹۹، از نظر تعداد ۵۲ درصد و از نظر سطح ۷۶ درصد کاهش داشته است.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.