شهرداری اهواز ۶۰ هزار میلیارد ریال از دستگاه‌های دولتی طلب دارد

رضا امینی روز چهارشنبه در یازدهمین جلسه شورای اطلاع رسانی خوزستان در سالن جلسات شهردار اهواز، افزود: بر اساس قانون، بودجه شهرداری باید ۴۰ درصد عمرانی و ۶۰ درصد هزینه جاری باشد ولی تدوین و نگارش بودجه با تحقق و تخصیص بودجه متفاوت است.

وی ادامه داد: قطار شهری کلانشهرهای شیراز، اصفهان و اهواز ۲۱ سال پیش همزمان فعال شدند و امروز خط یک مترو شیراز و اصفهان فعال و خط دوم این شهرها نیز با پیشرفت خوبی ادامه دارد.

وی درباره پرداخت وامی که ۱۷ سال پیش این شهرداری از کشور بحرین، برای احداث مسیر قطار شهری اهواز( تعریض خیابان مهزیار اهواز) دریافت کرد گفت: مبلغ این وام ۷۵ میلیارد ریال بود که با جریمه دیرکرد پرداخت آن، به ۶ هزار میلیارد ریال رسیده بود.

امینی گفت: در مجموع با پرداخت حدود ۲۵۰ میلیارد ریال، این وام تسویه شده و شهرداری اهواز از فهرست سیاه بانکی خارج شد و این کار بزرگی بود که دست شهرداری را برای گرفتن اوراق مشارکت و همچنین تسهیلات بانکی برای انجام کارهای عمرانی بزرگ را باز می کند.

راه اندازی متروی اهواز نیاز به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال دارد

شهردار اهواز ادامه داد: قطار شهری اهواز که با ۱۲ هزار میلیارد ریال امکان راه اندازی آن وجود داشت، امروز نیاز به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد.

وی اصلاح و بهره برداری از زمین های ورزشی را از جمله اولویت های شهرداری اهواز دانست و ادامه داد: ترمیم و احیای ۶۰ زمین ورزشی روباز در دستور کار قرار گرفته است که تا ۲۲ بهمن امسال ۴۰ زمین ورزشی به بهره برداری می رسد.

۸۰ درصد بودجه شهرداری اهواز صرف پرداخت حقوق می‌شود

وی ادامه داد: شهرداری های پیشرو در کشور مانند شهرداری کلانشهرهای تبریز و مشهد در رقابت هستند تا سهم بودجه عمرانی به جاری را از ۴۰ به ۶۰ درصد به ۷۰ درصد عمرانی و ۳۰ درصد جاری تبدیل کنند و این در حالی است که ۸۰ درصد بودجه شهرداری اهواز مربوط به مسایل جاری و پرداخت حقوق و ۲۰ درصد عمرانی است.

امینی با بیان اینکه ورود انبوه نیروی غیرکارآمد به شهرداری اهواز یکی از مشکلات جدی این نهاد است گفت: اگر امروز یک هزار نفر از جمعیت کارکنان شهرداری اهواز کاهش یابد هیچ اختلالی در روند خدمت رسانی به شهروندان اتفاق نمی افتد.

وی افزود: در حالی که همه شهرداری ها دارای سازمان های خدماتی هستند که این سازمان ها برای انجام خدمت به شهروندان با بخش خصوصی رقابت کنند، بسیاری از سازمان های شهرداری اهواز هیچ درآمدی ندارند ضمن اینکه ماشین آلات این سازمان ها به بهانه های مختلف در سال های گذشته به فروش رفته است.

ده‌ها دستگاه اتوبوس شهرداری اهواز به دلیل بی تدبیری به آهن پاره تبدیل شد

وی گفت: ده‌ها دستگاه اتوبوس در سال های گذشته به شهر اهواز وارد شده است که به دلیل نامناسب بودن آنها برای اقلیم خوزستان، این اتوبوس ها به جای فروش به شهرهای دیگر به توقفگاه منتقل شده است و نتیجه این کار، سرقت لوازم داخلی اتوبوس ها و تبدیل آنها به آهن پاره است.

شهردار اهواز افزود: در سال های گذشته با پیگیری دریافت حق عوارض آلایندگی از طریق مدعی العموم شکایت صورت گرفته است که ماه گذشته رای نهایی صادر و پرداخت ۶۰ هزار میلیارد ریال حق آلایندگی نهایی شد که بر خلاف تصور که فکر می کردیم این پول تنها برای شهرداری اهواز است این پول میان شهرداری تمام شهرهای خوزستان توزیع شد.

سهم شهرداری اهواز از حق آلایندگی ۱۰ هزار میلیارد ریال است

امینی با بیان اینکه سهم شهرداری اهواز از این حق آلایندگی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است، ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای احداث پل چمران اهواز اختصاص داده شده است که این پل تا آخر دی امسال به طور کامل بهره برداری می شود.

وی افزود: همچنین از این مبلغ، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پل شهید بندر، سه هزار میلیارد ریال نیز برای آسفالت معابر اهواز در نظر گرفته شده است.

شهردار اهواز با بیان اینکه اهواز وسعتی بالغ بر ۱۹ هزار هکتار و دارای ۳۰ میلیون متر مکعب خیابان و معبر است گفت: قیمت هر متر آسفالت به ضخامت پنج سانتیمتر بیش از یک میلیون ریال است که بر این اساس برای آسفالت یک سوم معابر اهواز اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد ریال نیاز است که تامین این اعتبار از عهده شهرداری خارج است.

وی شهرداری اهواز را نهادی مستقل، عمومی و غیردولتی دانست و ادامه داد: شهرداری باید با درآمدزایی به صورت خودگردان اداره شود و این موجب شده تا بخش زیادی از منبع درآمد شهرداری در همه شهرها ناشی از فروش شهر در قالب تغییر کاربری ها، عوارض ساختمانی، جرایم تخلفات ساختمانی به دست آید.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ وظیفه برای شهرداری ها در قانون دیده شده است افزود: تنوع وظایف و خدمات شهری موجب شده تا مردم در تمام شوون زندگی به نوعی با شهرداری در ارتباط باشند به همین دلیل توانمندی شهرداری در ارایه خدمت به مردم، نقش موثری در ارتقای رضایتمندی مردم دارد.

امینی ادامه داد: اهواز از نظر خدمات شهری دارای چالش های جدی و مزمنی است که برطرف کردن هر یک از این چالش ها دارای اولویت است.

 

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.