ضرورت اصلاح ساختار شهرداری اهواز/ همایش ملی آمار و برنامه ریزی برگزار می شود

شهردار اهواز گفت: در بحث سرمایه انسانی اقدامات مثبتی انجام شده و جراحی بزرگی صورت گرفته اگرچه اشکالات بزرگی هنوز باقی است که مورد گلایه همه کارکنان شهرداری است.
در برخی موارد با آزمون و خطا پیش رفتیم و رفتار کارکنان را نمی توانستیم بسنجیم. انسجام درونی و مافیای هفت سر و اژدهای هفت سر فساد در شهرداری اهواز به شدت قابل تامل است.
رضا امینی در جلسه ای که با حضور قائم مقام شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اهواز در حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز برگزار شد؛ ضمن تقدیر و تشکر از اعضای شورای شهر اهواز اظهار کرد:در طول این دوره ای که در شهرداری اهواز هستم تمام همت شورای شهر برای حل مشکلات و حرکت رو به جلو معطوف بوده است. دغدغه و نگرانی همه ۱۳ عضو شورا، معضلات شهر اهواز بوده و این دوره شورای اسلامی در شهر اهواز نعمتی بزرگ و دوره طلایی و فرصت مغتنمی برای کار است.
وی با اشاره به مشکلات و معضلات شهر اهواز ادامه داد: وضعیت شهرداری اهواز در بخش های متعدد منفی است که ما باید از منفی به سمت صفر حرکت کنیم تا بتوانیم به سمت مثبت برویم. تعدد موضوعات واقعا قابل وصف نیست. در یک مورد که امروز به بنده اطلاع دادند مربوط به بانک ملت بوده که با پیگیری های انجام شده بالاخره در مورد مبلغ ۲۵ میلیارد تومان به توافق رسیدیم و بعد از ۱۷ سال از مشروط الوصولی سیستم بانکی خارج شدیم و می توانیم اوراق مشارکتی که با مجوز شورای تامین گرفته بودیم را برای سازمان اتوبوسرانی و قطار شهری مورد استفاده قرار دهیم.
شهردار اهواز تصریح کرد: همچنین چندین مورد تسهیلات بانکی در حال پیگیری است که به زودی محقق می شوند و می توانیم برای سازمانهای خدماتی شهرداری استفاده کنیم تا سازمان های خدماتی به بازو های قدرتمند شهرداری تبدیل شود.
امینی تصریح کرد: نگاه سازمانهای دولتی به شهرداری به عنوان یک نهاد صرفاً خدماتی است. البته طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲ فرمودند شهرداری ها با قدرت کار فرهنگی و اجتماعی انجام دهند، شهرداری ها نیز کارهای فرهنگی و اجتماعی انجام می دهند و بعضاً بار خدماتی دستگاههای فرهنگی دیگر مانند آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی نیز به دوش شهرداری گذاشته شده است.‌ به طور مثال شهرداری ها هم ورزشگاه می سازند هم مراکز فرهنگی، فرهنگسرا و کتابخانه.امینی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: بخش زیادی از آنچه در قانون به عنوان منابع درآمد شهرداری پیش‌بینی شده بود مغفول مانده بود که با لطف جناب آقای رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان، در حال احیاء است. همچنین نمایندگان محترم مجلس نیز در موضوعات مختلف و پیگیری های مربوط به وزارتخانه حمایت های زیادی از شهرداری اهواز داشتند و تلاش کردند اتفاقات خوبی رقم بخورد و الحمدالله این اتفاقات خوب نیز به تحقق رسید. به طور مثال در یک مورد مربوط به جرائم مالیاتی ۱۶ سازمان شهرداری اهواز، به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان بوده که اصل آن به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان پرداخت شده و اکنون می توانیم مبلغ ۴۰ میلیارد تومان از صندوق محیط زیست تسهیلات برای طرح تفکیک زباله از مبداء دریافت کنیم که البته که ۲۰ میلیارد از آن برای تامین منابع در گردش و پرداخت حقوق ها حقوق و دستمزد صرف می شود.

امینی افزود: همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین آلات عمرانی و خدماتی درخواست کرده ایم که طبق صحبتهای انجام شده با منطقه آزاد اروند اگر مورد توافق قرار گیرد؛ می توانیم با قیمت کمتری این ماشین آلات را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

شهردار اهواز تصریح کرد: در مورد حوزه اجرایی نیز آنچه بنده را در رابطه با شهرداری اهواز رنج می دهد این است که بدنه شهرداری تلاش می کند جریان انقلابی شورای شهر و شهرداری را با سنگ اندازی متوقف کند و از این جهت کار ما و شورا خیلی سخت است. گاهی شان شورا رعایت نمی شود و صحبت هایی مطرح می شود که تنش ایجاد می کند. درک درستی از شورا که میخواهد پاک دست باشد و درست کار کند؛ هنوز در شهرداری اتفاق نیفتاده است.

وی تاکید کرد: بالطبع همین رویکردها، نگاه سازمان های دیگر به شهرداری همان نگاه به یک نهاد خدماتی است که قبلا بیان کردم. البته اخیرا استانداری خوزستان نگاه ویژه ای به شهرداری پیدا کرده و در جلسات از شهرداری ها حمایت می کند و این امتیاز مثبتی برای ما محسوب می شود که اقتدار به شهرداری برگردد و بتوانیم با قدرت با مشکلات مبارزه کنیم، جریان خدمات شهرداری را اصلاح کنیم و به گونه ای ریل گذاری کنیم که آیندگان نتوانند به راحتی آن را تغییر دهند.

شهردار اهواز با بیان اینکه ساختار شهرداری باید اصلاح شود؛ اظهار کرد: در بحث سرمایه انسانی اقدامات مثبتی انجام شده و جراحی بزرگی صورت گرفته اگرچه اشکالات بزرگی هنوز باقی است که مورد گلایه همه کارکنان شهرداری است.

در برخی موارد با آزمون و خطا پیش رفتیم و رفتار کارکنان را نمی توانستیم بسنجیم. انسجام درونی و مافیای هفت سر و اژدهای هفت سر فساد در شهرداری اهواز به شدت قابل تامل است ولی با حمایت خداوند متعال، اهل بیت علیهم السلام و حمایت دوستان شورا، در کادر سازی و ورود نیروهای متدین و متشرع، بتوانیم اقدامات سازنده انجام دهیم.

شهردار اهواز همچنین گفت: متاسفانه در کل کشور از زمان روی کار آمدن شوراها، بدنه تخصصی شهرداری تحلیل رفته و شهرداری‌ها مخصوصا در اهواز، از نظر تخصصی بسیار ضعیف شده اند.

امینی ادامه داد: در مورد شهر اهواز در بدیهیات و موضوعات اولیه و اصلی، متاسفانه دچار چالش جدی هستیم که باید از دانش دیگر شهرها استفاده کنیم. که در همین راستا همایش ملی آمار و برنامه ریزی با حضور ۲۰ کلانشهر موفق از سایر کلانشهرها در اهواز برگزار می شود.

وی تصریح کرد: طی بیست جلسه متعدد، ۱۸۰ نفر از متخصصین شهرداری ها در این همایش شرکت می کنند . هدف این جلسات در جهت افزایش دانش مدیریتی کارکنان و مدیران شهرداری برگزار می شود که بسیار مورد نیاز است و این تبادل تجارب و اطلاعات می تواند انگیزه کارکنان را برای پیشرفت بیشتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.