کشور با بحران کمبود آب مواجه است/ مردم صرفه‌جویی کنند

قاسم ساعدی با اشاره به وضعیت منابع آبی در سطح کشور با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیری به منظور مدیریت صحیح منابع آبی بیان کرد: همه کارشناسان و مردم اطلاع دارند که کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد و از لحاظ ذخایر منابع آبی شرایط مناسبی نیست و در استان های مرکزی با نشست سفره های آب زیر زمینی و در استان های جنوبی با خشک شدن رودخانه ها و کم شدن ذخایر آب پشت سدها مواجه هستیم،‌ در استان هایی مانند خراسان و سمنان نیز این شرایط حاکم است.

پایتخت در معرض تهدید کم آبی است

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: امروز پایتخت کشور در معرض تهدید کاهش شدید ذخایر آبی قرار گرفته است و استان های دیگر نیز کماکان با این چالش روبه رو هستند. استان خوزستان دارای ۹ سد است که وضعیت ذخایر آبی در پشت آنها نامناسب است. در استان های مرکزی نیز وضعیت آب چاه ها و قنات ها چندان مناسب نیست.

وی ادامه داد: به طور کلی کشور با بحران کمبود آب مواجه است که انتظار داریم مدیران منابع آبی کشور این بحران را مدیریت کنند. باید بر اساس سرانه هر فرد منابع آبی برای آن تامین شود. مردم نیز این درک را دارند که کشور در شرایط خشکسالی بوده و این وضعیت از دو سال قبل شروع شده است. پیش بینی می شود این وضعیت ظرف چند سال آینده نیز ادامه پیدا کند.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: انتظار می رود مردم اصل صرفه جویی را در اولویت قرار دهند. صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن باید به عنوان یک اصل و مسئولیت اجتماعی در جامعه دنبال شود. باید برای تامین آب شرب مردم استفاده حداکثری از حداقل منابع آبی موجود در سطح کشور داشته باشیم. مدیریت منابع آبی باید نسبت به سال های گذشته موثرتر و علمی تر باشد.

از سوءمدیریت در مواجهه با بحران کم آبی نخواهیم گذشت

وی در ادامه تاکید کرد: ما از سالیان گذشته نسبت به نوع مدیریت منابع آبی گله مند هستیم. بحران کنونی آب وضعیت تهدید آمیزی است و ما به هیچ عنوان از سوءمدیریت در این حوزه نخواهیم گذشت و باید از راهکارهای علمی برای برون رفت از بحران آب استفاده کرد تا بتوانیم از این تهدید بحرانی که بر کشور سایه انداخته است عبور کنیم. از سوی دیگر در حوزه آب کشاورزی نیز بعضا سیاست های غلطی اتخاذ شده است. در برخی از استان ها ۵۰ درصد مجوز کشت داده شده است اما باز به همین میزان نیز امکان تامین آب برای کشت وجود ندارد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: باید در طول این سال ها روش های نوین آبیاری ترویج داده می شد که متاسفانه این اتفاق رقم نخورده است و هنوز که هنوز است شیوه آبیاری محصولات کشاورزی در خیلی از استان ها به روش سنتی اجرایی می شود. در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی با پیش بینی وضعیت این روزها باید از مدت ها پیش به سمت ترویج روش های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر حرکت می کرد.

ساعدی در پایان تاکید کرد:‌ باید منابع بیشتری برای تامین تجهیزات آبیاری نوین در مناطق خشک تخصیص داده می شد. متاسفانه این حلقه مفقوده تا به امروز در وزارت کشاورزی وجود داشته است. متاسفانه در بحث ترویج آبیاری های نوین صرفا قسمتی با این عنوان نام گذاری شده است اما در عمل هیچ کار جدی صورت نگرفته است و این انتقاد به وزارت جهاد کشاورزی وارد است.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.