سامانه ها و پایگاههای اطلاعاتی تولید شده درکشور سرمایه های ملی هستند

جواد حسین زاده رئیس مرکزآمار ایران در این همایش با اشاره به نقش و اهمیت آمار اظهارکرد: در دنیا به ویژه از سال ۲۰۱۰ کشورها به سمت مدرن سازی نظام آماری رفتند و در مرکز آمار ایران بحث مدرن سازی نظام آماری چند سالی است که در دستور کار قرارگرفته است.

وی به استفاده از شیوه های ثبتی مبنا در تولید آمارهای رسمی اشاره و بیان کرد: طبق مصوبه دولت مقرر شد سرشماری ها به صورت شیوه ثبتی مبنا انجام شود؛ در این شیوه به جای مراجعه به مردم و تهیه پرسش نامه به داده ها و ریز داده هایی که در سامانه ها و بانکهای اطلاعاتی کشور است، مراجعه می شود.

حسین زاده مزایای استفاده از این شیوه را صرفه جویی مالی، افزایش بهره وری و گردآوری داده های آماری در بازه زمانی کوتاهتر در مناطق جغرافیایی کوچکتر برشمرد.

وی با اشاره به دولت هوشمند و شهر هوشمند، اظهارکرد: سرشماری های سنتی نیازهای ما را پوشش نمی دهد؛ یک دسته از داده های پر اهمیتی که لازم است برای ایجاد این شکل جدید سرشماری در کشور ایجاد شود، داده های تولید شده در حوزه شهرداری ها به ویژه داده های اطلاعات مکانی، نقشه ها در مدیریت شهری می باشد، که بسیار حائز اهمیت است.

رئیس مرکزآمار ایران در پایان به همکاری بیشتر شهرداریها، سازمانها و ارگانها با مرکز آمار ایران ، سازمان مدیریت برنامه ریزی و دستگاههایی که در ایجاد اطلاعات مکانی در کشور تلاش می کنند، تاکید کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.