خوزستان باید به عنوان پایتخت اقتصادی کشور معرفی شود

آقا رضا فتوحی در دیدار با وزیر جهادکشاورزی به همراه فعالان کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: خوزستان همان گونه که در دوران دفاع مقدس، ایران را از گزند دشمنان حفظ کرد، در ادوار گذشته نیز به طرق مختلف ثابت کرده‌ که می تواند تکیه گاه محکمی برای کشور باشد.
وی با تاکید بر اینکه خوزستان قطب کشاورزی کشور است، ادامه داد: همچنین ۸۲ درصد منابع نفتی در این استان وجود دارد، همچنین هفت بندر و مرزهای مشترک آبی و خاکی با کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص کشور عراق دارد و ۷۰ درصد از صادرات و واردات مورد نیاز مردم از طریق مرزهای آبی و خاکی این استان تامین می شود.
فتوحی بیان کرد: با توجه به تجربه یکساله حضور در استان خوزستان از نزدیک شاهد این موضوع بوده و هستم که این استان می تواند تامین کننده اقتصاد و امنیت کشور باشد.
معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: باید به بخش های مختلف استان از جمله اقتصاد، کشاورزی، اشتغال و رونق تولید، فرآوری، تجارت، صادرات و سایر زنجیره ها در استان خوزستان توجه ویژه شود.
 وی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی، امنیت ملی را به دنبال دارد، گفت: یکی از موضوعات مهم در بخش کشاورزی آموزش و ترویج است که باید در وزارت جهاد کشاورزی به صورت ویژه تر دیده شود.
معاون اقتصادی استاندار خوزستان ادامه داد: استان خوزستان با ۵ میلیون  و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲۳۰ هزار بهره‌بردار و تولیدکننده دارد و با وجود اینکه ۳۳ درصد از منابع آبی کشور در استان خوزستان است، تنها ۱۷ میلیون تن تولیدات این بخش است، که می‌توان با اهمیت ویژه به بخش آموزش این میزان تولید را به سقف ۴۰ میلیون تن رساند.
وی در خصوص بحث راندمان آبیاری در استان خوزستان گفت: باید اعتبار ویژه‌ای جهت اصلاح این بخش به استان تخصیص داده شود.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان در خصوص شیلات استان بیان کرد: با توجه به وجود سواحل گسترده در استان تولید شیلات در این استان پایین است که باید با تشکیل کارگروه ویژه و استفاده از علم روز دنیا، تولیدات شیلات را به حداکثر میزان ممکن رساند.
فتوحی همچنین در خصوص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: بخشی از این طرح در استان خوزستان به انجام رسیده ولی باید با توجه ویژه و تخصیص اعتبار لازم تمام طرح به انجام برسد تا تمامی مردم از آن بهره مند شود.
فتوحی درخصوص تولیدات مرغ و گوشت استان گفت: وارد کردن مرغ از استانهای دیگر باید به حداقل رسیده و با استفاده از تولیدات داخلی این محصولات با قیمت کمتری در اختیار مردم استان قرار گیرند.
 وی با بیان اینکه ۶.۳ میلیون تن کالا در انبار های بندر امام خمینی(ره) وجود دارد گفت: این کالاها با پیگیری ویژه شرکت بازرگانی دولتی، پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی باید جهت استفاده مردم به استان ها تخلیه و ارسال شود.
فتوحی بیان کرد: با توجه به ارتباط استان با کشورهای حوزه خلیج فارس این استان می تواند در ۶ ماهه دوم سال در بخش های مختلف از جمله شیلات، صیفی جات، سبزیجات ارزآوری داشته باشد و همچنین دیپلماسی اقتصادی در بخش کشاورزی باید به صورت ویژه دنبال شود.
وی همچنین گفت: بحث‌های شورورزی و آبخیزداری در شمال‌شرق و همچنین در بخش های دیگر باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
فتوحی در پایان با تاکید بر این نکته که حدود ۲۵ درصد از گندم کشور در این استان تولید می شود، به صف های طویل نانوایی ها اشاره کرد و گفت: متوسط سهمیه آرد این استان، نسبت به استان های دیگر با جمعیت پایین تر بسیار کم است که باید اصلاح شود، وی از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد که کارگروه های مختلفی در بخش شیلات، باغبانی و زراعت، آب و خاک ریزگردها، ترویج و آموزش، منابع طبیعی و.. برای بررسی، پیگیری و رفع مشکلات در سطوح مختلف استان تشکیل گردد.
معاون اقتصادی استاندار خوزستان به منظور بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان به همراه جمعی از کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی و مسئولان استان با وزیر جهاد کشاورزی دیدار کردند.
سالانه حدود ۱۸میلیون تن محصول کشاورزی در خوزستان تولید می شود و استان در سال های اخیر رتبه نخست کشور در تولید گندم را به خود اختصاص داده است.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.