عملیات ساخت پتروپالایش در تالاب شادگان مجوز ندارد

سید عادل مولا با اشاره به انجام عملیات اجرایی احداث پتروشیمی در تالاب بین‌المللی شادگان (طرح پتروپالایش ملل) اظهار کرد: این عملیات بدون اخذ مجوزهای لازم انجام شده و با پیگیری اداره‌کل محیط زیست و اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان، دستور توقف عملیات این پروژه اخذ شده است.

وی در خصوص در نظر گرفتن ۸۵ هکتار از مساحت تالاب برای احداث پتروشیمی شادگان افزود: محدوده‌ای که برای ساخت پتروشیمی در نظر گرفته شده و عملیات در آن اجرا شده است، در حریم تالاب قرار دارد نه در تالاب.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: قطعا اجرای چنین پروژه‌ای بر تالاب و محیط پیرامون آن بی‌تاثیر نیست. احداث مجموعه صنعتی در محدوده تالاب و آلودگی‌های ناشی از فعالیت آن، بر حیات وحش تاثیرگذار خواهد بود. مجوزهای برداشت آب  و کنترل سیستم پساب آن نیز بسیار مهم است.

مولا با اشاره به تبعات احداث پتروشیمی در این محدوده افزود: باید آثار اجرای این پروژه بر تالاب و محیط پیرامون آن با کار کارشناسی مشخص شود.

وی در خصوص موضع اداره‌کل محیط زیست خوزستان درباره اجرای این پروژه در این محدوده تصریح کرد: در این خصوص موافقت یا مخالفت در دست ما نیست؛ آن‌ها دنبال پروژه‌ای هستند و می‌خواهند آن را اجرا کنند اما قطعا اگر آثار اجرای این پروژه بر محیط زیست غیرقابل جبران باشد، با اجرای آن موافقت نخواهیم کرد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به اینکه این پروژه در حریم تالاب قرار دارد، باید آثار اجرای واحد پتروپالایش یا هر واحد صنعتی دیگر مشخص و اعلام شود و تا زمانی که مجوزهای لازم اخذ نشود، از ادامه عملیات اجرایی ممانعت شده و خواهد شد.

وی با اشاره به طرح شکایت اداره‌کل محیط زیست خوزستان از عواملی که خاک‌برداری را برای انجام عملیات اجرایی پروژه پتروپالایش ملل در حریم تالاب شادگان انجام داده‌اند، بیان کرد: در عملیات اجرایی این پروژه عرصه‌ای به مساحت یک هکتار و خرده‌ای، خاک‌برداری انجام شده که میزان خسارت وارد شده به این قسمت باید برآورد شود. با توجه به اینکه این محدوده، خارج از تالاب و جزو منابع ملی است، اداره‌کل منابع طبیعی در این زمینه ورود کرده است.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.