لزوم راه‌اندازی پنج پاسگاه محیط بانی دریایی در خوزستان

علیرضا ری‌شهری بیان کرد: این پاسگاه‌های دریایی قرار است در بحرکان، سجافی، خور دورق، خور گوبان و خور گوارین خوزستان مستقر شوند.

وی با اشاره به لزوم تامین اعتبار و نیروی انسانی برای راه‌اندازی این پایگاه‌های دریایی افزود: در صورت اختصاص بودجه امیدواریم پاسگاه‌های دریایی در سال‌های آینده به تدریج راه‌اندازی شوند.

ری‌شهری اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری برای راه‌اندازی یگان دریایی است و هم اکنون در استان‌های شمالی تا حدی فعال شده است.

وی وجود مناطق ساحلی و دریایی در خوزستان را یادآور شد و گفت: پارک ملی و حیات وحش “دارا” که یک پارک ملی ساحلی دریایی است و بخشی از تالاب شادگان نیاز به حفاظت و حراست ویژه دارند.

ری‌شهری ادامه داد: نظارت بر تردد کشتی‌ها و آلودگی‌های منطقه، و پایش‌ها، به وجود یگان دریایی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تالاب شادگان، خور دورق و جزیره دارا در خوزستان زیستگاه پرندگان هستند، گفت: تالاب شادگان محل زادآوری کلونی بزرگی از “فلامینگو” ، و جزایر دارا و قبر ناخدا محل زادآوری گونه “سلیم خرچنگ خوار” هستند که به حفاظت توسط یگان دریایی نیاز دارند؛ همچنین چاه‌های نفتی دریایی در بندر بحرکان هندیجان به پایش نیاز دارند.

به گفته وی، نخستین چاه نفتی دریایی (چاه شماره یک) در بندر بحرکان هندیجان) از سال ۱۳۴۳ به بهره‌برداری رسیده و در سالهای اخیر نیز ۲ تا سه چاه جدید احداث شده است.

ری‌شهری افزود: زیستگاه‌های ساحلی خوزستان هم اکنون زیرنظر ادارات محیط زیست آبادان، ماهشهر و هندیجان هستند.

خوزستان دارای ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که از آبادان تا هندیجان را دربرمی‌گیرد.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار مساحت بخشی از سواحل خوزستان را تشکیل می‌دهد. این تالاب که به تنهایی بیش از یک سوم مساحت تالاب‌های ثبت شده کشور در رامسر سایت (کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها) را به خود اختصاص داده، از مهمترین توقفگاه‌های پرندگان مهاجر در دنیاست و یک اکوسیستم وسیع متشکل از تالاب‌های شیرین و شور، به علاوه خلیج جزر و مدی خورموسی و جزایر آن است.

جزیره دارا نیز یکی از جزیره‌های غیر مسکونی در خلیج فارس است که در فاصله ۷۲ کیلومتری از بندر ماهشهر قرار دارد. این جزیره به تازگی به عنوان بخشی از پارک ملی دریایی دارا ثبت شده است.

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.