همه آنچه می‌خواهید از جشنواره سینماحقیقت امسال بدانید

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت قرار است طی روزهای آینده (احتمالا اوایل هفته آتی)، فهرست فیلم‌های منتخب خود را اعلام کند تا یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور، روند اجرایی خود را آغاز کند.

در این دوره از جشنواره، شرکت‌کنندگان تا پایان شهریورماه فرصت داشتند تا با ثبت‌نام در این رویداد، لینک اثر خود را ارسال کنند. داوران این رویداد، فرصت داشتند تا از ابتدای مهر، فیلم‌های منتخب را برگزینند. جشنواره این دوره که به صورت حضوری و آنلاین است، از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار خواهد شد.

یکی از تفاوت‌های جشنواره این دوره با ادوار اخیر، تثبیت برخی بخش‌ها است که دیگر به‌عنوان جزیی از این جشنواره محسوب می‌شود. بر همین مبنا، جشنواره سینما حقیقت امسال، در ۵ بخش برگزار خواهد شد که شامل مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، بخش‌ جنبی ملی و بین‌الملل و بزرگداشت است.

جشنواره سینما حقیقت از آن جهت مهم است که به‌عنوان مامن فیلمسازان مستند کشور شناخته شده و تراز حرفه‌ای مستندسازان کشورها در گونه‌های مختلف آن محک می خورد
در بخش مسابقه ملی، ۳ نوع فیلم نمایش داده می‌شود: مستندهای کوتاه‌تر از ۴۰ دقیقه، مستندهای نیمه‌بلند ۴۰ تا ۶۰ دقیقه و مستندهای بلند بیشتر از ۶۰ دقیقه. نکته ضروری برای این آثار آن است که تمامی تولیدات باید متعلق به فروردین ۱۴۰۰ به بعد باشند.

در بخش مسابقه بین‌الملل نیز همان شکل فیلم‌هایی که در بخش ملی، لحاظ شد، مورد پذیرش قرار گرفته و تاریخ فیلم‌ها باید بعد از ژانویه ۲۰۲۱ به بعد باشد.

جایزه شهید آوینی به فیلم‌های مستند حوزه مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خواهد پرداخت و داوری برای فیلم‌هایی خواهد بود که زمان تولید آنها از فروردین ۱۴۰۰ به بعد بوده باشد. در این بخش، به ۳ اثر، تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی شهید آوینی اهدا خواهد شد.

بخش‌ جنبی ملی و بین‌المللی نیز بخش‌های مختلفی دارد. در بخش پرتره، مستندهای پرتره از چهره‌های علمی، ادبی، سیاسی و هنری ایران و جهان به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین در بخش چشم‌انداز، به سینمای مستند یک کشور پرداخته می شود. در بخش نمایش‌های ویژه، مستندهای برتر ایران و جهان، نمایش خواهد داشت. پخش مستندهای انیمیشن نیز از دیگر آیتم‌های این بخش است. همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی، برگزاری جلسات ارائه طرح با حضور سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی و بازار بین‌المللی عرضه و تولید فیلم مستند از دیگر بخش‌های جنبی جشنواره سینما حقیقت این دوره خواهد بود.

در بخش بزرگداشت، قرار است ضمن مرور آثار ۲ تن از بزرگان سینمای مستند ایران، از آنها تقدیر به عمل آید که البته هنوز اسامی این دو چهره سرشناس، اعلام رسانه‌ای نشده است.

جشنواره سینما حقیقت از آن جهت در تقویم سینمایی کشور به عنوان رویدادی مهم تلقی می‌شود که به‌عنوان مامن فیلمسازان مستند کشور شناخته شده و در آن، تراز حرفه‌ای مستندسازان کشورها در گونه‌های مختلف محک خواهد خورد. این رویداد، تنها جشنواره مهم در حوزه مستند است و جایگزینی برای آن وجود ندارد. تلاش مستندسازان برای حضور در این جشنواره، نشان‌دهنده اهمیت آن است.

شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

همه آنچه می‌خواهید از جشنواره سینماحقیقت امسال بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.