دهدز با ۶۵.۸ میلیمتر رکورددار بارش در خوزستان

محمد سبزه زاری افزود:هسته مرکزی بارش ها از صبح چهارشنبه تا ساعت ۹.۳۰ صبح روز پنجشنبه از شمال خوزستان به شرق و شمال شرق استان و جنوب شرق منتقل شد و شاهد بیشترین میزان بارش در این مناطق بودیم.

وی گفت: در این مدت میزان بارندگی در ایذه ۵۴.۱ میلیمتر، امیدیه ۲۶.۵ میلیمتر، بهبهان ۲۱.۸ میلیمتر، رامهرمز ۱۹.۸ میلیمتر و آغاجاری ۱۹.۵ میلیمتر ثبت شده شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: در این مدت میزان بارندگی در ماهشهر ۹.۳ میلیمتر، مسجدسلیمان ۷.۷ میلیمتر، هندیجان ۴.۷ میلیمتر، شادگان ۴.۲ میلیمتر، حسینیه اندیمشک ۳.۴ میلیمتر، لالی ۳.۳ میلیمتر، آبادان ۲.۱ میلیمتر، دزفول ۱.۸ میلیمتر، شوش ۱.۵ میلیمتر، ایستگاه کشاورزی اهواز ۱.۴ میلیمتر، شوشتر ۱.۳ میلیمتر، گتوند ۱.۲ میلیمتر، اهواز ۰.۵ میلیمتر و بستان ۰.۲ میلیمتر بوده است.

وی گفت: هم اکنون سامانه جنوبی که از رطوبت خود را از خلیج فارس دریافت کرده در مناطق جنوبی و ساحلی همچون ماهشهر ، اروندکنار و هندیجان  فعال شده و به تدریج به سمت جنوب شرق نفوذ خواهد کرد.

سبزه زاری افزود:بارش ها عموما” به صورت رگباری و نقطه‌ای خواهد بود از رو نمی‌توان میزان دقیق بارش‌ها را پیش‌بینی کرد.

به گفته مدیرکل هواشناسی تا اواخر وقت روز جمعه سامانه بارشی در جنوب ، جنوب شرق و شرق خوزستان فعال خواهد بود و احتمال آبگرفتگی برخی مناطق و بالاآمدن سطح آب رودخانه ها و مسیل ها وجود دارد.

وی اظهار داشت: در ۲ حوضه مارون و کارون مجموعا” بارش‌ها خوب بوده به طوری که در کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری که در حوضه آبریز کارون واقع شده در ۲۴ساعت گذشته ۱۰۴میلیمتر بارش ثبت شده که میزان بسیار قابل توجهی است.

میزان بارش از روزسه شنبه تا صبح روز چهارشنبه ۱۱آبان در حسینیه در ۲۰ کیلومتری شمال اندیشمک ۵۸.۵میلمتر ، مسجد سلیمان ۲۹، گتوند ۲۵.۴، بستان ۱۸، شوشتر ۱۶.۵، لالی ۱۴.۷، صفی آباد دزفول ۷.۶، رامهرمز ۶، شوش ۲ و ایذه ۱.۲ میلیمتربوده است.

سامانه فعال بارشی که از روز سه‌شنبه وارد خوزستان شد و بارش باران را به ارمغان آورد خوشحالی کشاورزان را به دنبال داشت ولی در برخی مناطق مرکزی استان این سامانه به صورت وزش باد شدید و گرد و خاک خودنمایی کرد.

استان خوزستان در ۲ سال اخیر با بحران خشکسالی و به دنبال آن با تنش آبی رو به رو بوده است از این رو بارش های موثر پاییزی تا حدودی می تواند امیدواری را به کشاورزان و دامداران بازگرداند.قبلا” پیش بینی شده بود بارش های پاییزی در کشور و  استان خوزستان کمتر از متوسط دراز مدت خواهد بود.

 

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.