توسعه مناسبات فرهنگی ایران و تاجیکستان با بنیانگذاری منطقه مشترک فرهنگی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا ، محمود سالاری – پنج شنبه ۱۲ آبان ماه- در ادامه برپایی هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در مراسم روزهای فرهنگی ایران در کاخ فرهنگ شهر باختر تاجیکستان ضمن قدردانی از مردم میهمان نواز و هم فرهنگ و هم زبان تاجیکستانی و ابلاغ سلام ملت ایران، گفت: مردم ما شما را خویشاوند نامیده و ملت شما را دوست دارند.
وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در سه شهر ایران، تاکید کرد: بسیار خرسندیم ایران و تاجیکستان با درایت توطئه دشمنان غریبه ها خنثی کرده و با سیاست مهرورزی و عشق ورزی و با عشق و علاقه، منطقه مشترک فرهنگی را بنیان نهادند.


در ادامه مراسم معاون استاندار شهر باختر نیز  تاجیکستان را خانه تمام فارسی زبانان جهان عنوان کرد و گفت: بسیار خرسندیم امروز میزبان مسئولان و اهالی فرهنگ و هنری ایران زمین هستیم.
فیروزه شریف زاده همچنین با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و …، گفت: دو کشور روابط مشترک فرهنگی خود را با وجود شعر و شاعران آغاز کرده و همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی کشورش در ایران  و بالعکس در تاجیکستان، اینگونه رفت و آمدها را زمینه ای برای توسعه و گسترش روابط دو کشور برشمرد.
فرماندار شهر باختر همچنین به دیدار روسای دو کشور ایران و تاجیکستان اشاره کرد و گفت: با عزم و اراده دو رئیس جمهور محبوب، امروز شاهد روابط رو به گسترش دو کشور دوست و برادر ایران و تاجیکستان هستیم.
معاون استاندار در عین حال تاکید کرد: امروز با عنایت به سیاست دوستانه دو کشور ایران و تاجیکستان، دره‌های دوستی هرچه بیشتر و زمینه های لازم برای گسترش روابط برای دوکشور باز است.
شاهنامه خوانی و نقالی نیکا اسفندفر، شعر خوانی شعرای ایرانی و اجرای چند گروه موسیقی از جمله برنامه جانبی روزهای فرهنگی ایران در شهر باختر تاجیکستان بود.
هفته فرهنگی و نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران ۹ تا ۱۵ آبان ماه در سه شهر دوشنبه، خجند و باختر گشایش یافته و در معرض دید مردم این کشور قرار می گیرد. هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان با حضور محمد مهدی اسماعیلی و همتای تاجیکستانی خود افتتاح شد. بیش از ۵۱ نفر از اهالی فرهنگ و هنر ایرانی دستاودهای خود را در این رویداد بزرگ ارائه می دهند.
هفته فرهنگی و نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران در تاجیکستان به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.