واکسیناسیون، مهمترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا

دکتر سید محمد علوی با اشاره به اینکه آنفلوآنزا امسال زودتر از موعد مقرر در کشور و به خصوص در استان خوزستان شروع شد، گفت: آنفلوآنزا بیماری مهمی است که باید به آن توجه جدی شود.
وی افزود: در مرحله اول باید بدانیم که بیماری آنفلوآنزا چه علائمی دارد. متاسفانه خیلی مواقع بعضی از افراد بیماری آنفلوآنزا را با سرماخوردگی یکی می‌دانند، در حالی که این‌ها با یکدیگر تفاوت‌های بسیار عمده‌ای دارند. آنفلوآنزا با علائم تب، لرز، سرفه و با نشانه‌های عمومی مثل کوفتگی، درد عضلات و سردرد شروع می‌شود؛ در حالی که سرماخوردگی تب ندارد و ممکن است با علائم آبریزش، ترشحات، سرفه و یا عطسه نمایان شود.
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: آنفلوآنزا عوارض دارد و اگر به موقع تشخیص داده نشود به خصوص در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، می‌تواند باعث تشدید بیماری و منجر به فوت شود. در حالی که سرماخوردگی یک نوع بیماری است که دوره آن دو یا سه روز است و ممکن است و خود به خود و بدون درمان بهبود پیدا ‌کند. بنابراین توجه کنیم بیماری آنفلوآنزا که در فصل پاییز شایع شده و متاسفانه موارد آن هم افزایش پیدا کرده، بیماری مهمی است و نیاز به پیگیری و مراقبت دارد.
مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به راه‌های مهم پیشگیری از آنفلوآنزا اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که درگیر بیماری کرونا بودیم و دستورالعمل‌های بهداشتی مخصوصا استفاده از ماسک رعایت می‌شد، آنفلوآنزا در استان خوزستان مساله‌ساز نبود، به گونه‌ای که در سال ۹۹ آنفلوآنزا نداشتیم و سال بعد از آن نیز کمتر بود. با کمرنگ شدن کرونا، عدم استفاده از ماسک، حساس شدن افراد و تغییرات اقلیمی، امسال بیماری آنفلوآنزا زودتر از موعد مقرر شروع شد.
علوی در ادامه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مخصوصا شستن دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و عدم حضور در مکان‌های شلوغ، مسئله مهم واکسیناسیون است. واکسن بسیار موثر و مفیدی که در مراکز بهداشت و داروخانه‌ها وجود دارد، واکسن ایرانی، واکسن هلندی و واکسن فرانسوی است؛ البته همه افراد نیاز به واکسن ندارند، بلکه افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال، زنان باردار و افراد با بیماری زمینه‌ای گروهی هستند که آنفلوآنزا می‌تواند برای آنها خطرناک باشد.
این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: گروه مورد توجه دیگر کسانی هستند که از افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان مراقبت می‌کنند. بنابراین مراقبان افراد با بیماری زمینه‌ای، شاغلین در آسایشگاه‌ها، مراکز توانبخشی و مراکز محل نگهداری معلولین و غیره نیز نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا دارند.
مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به بچه‌های زیر ۱۸ سالی که به علت بیماری زمینه‌ای، آسپرین مصرف می‌کنند، اشاره کرد و گفت: این گروه نیز باید واکسن بزنند، چرا که اگر به آنفلوآنزا مبتلا شوند و آسپرین مصرف کنند، ممکن است به بیماری‌های خطرناکی مبتلا و جانشان تهدید شود.
علوی در پایان عنوان کرد: توصیه می‌شود والدین در صورت مشاهده علائم بیماری در فرزندان خود مخصوصا دانش‌آموزان، سریعا به مطب پزشک مراجعه کنند و از حضور آن‌ها در مدارس خودداری شود تا باعث ابتلا و انتشار بیماری در سایر افراد نشوند.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.