رونق تورمی معاملات شمش فولاد

به گزارش دنیای معدن، این در حالی بود که ظرف هفته گذشته حدود ۲درصد از نرخ شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج فارس کاسته شد اما این روند افت نرخ به بازار داخل سرایت نکرد. برخی فعالان بازار این رشد قیمتی در بازار شمش فولاد داخل بی‌توجه به سیگنال جهانی را متاثر از شیوه تعیین قیمت پایه، اجازه خرید برای هر متقاضی غیرتولیدکننده در شرایطی که انتظارات تورمی در کشور سودای صعود دارد و عرضه‌های اعتباری می‌دانند و معتقدند این عوامل به رونق این بازار منجر شده و خرید شمش با نرخ فعلی برای نوردکار فاقد توجیه اقتصادی است.

در‌حالی‌که در روز دوشنبه ۱۶ آبان بالغ‌بر ۱۸۶هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه ۱۲هزار و ۸۵۰ تومان تا ۱۳هزار و ۸۵۰ تومان در بورس کالا عرضه شد که کف قیمت پایه نسبت به کف نرخ پایه در هفته قبل تغییری نداشت، اما سقف بازه قیمت پایه رشدی ۱۰۰تومانی داشت. برای ۱۸۶هزار تن محصول عرضه‌شده در این بازار تقاضایی بالغ بر ۳۳۰هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۱۶۹هزار تن شمش با میانگین نرخ ۱۳هزار و ۷۸۰ تومان منجر شد. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام‌شده فروش شمش در این بازار به ۱۵هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. با احتساب هزینه تبدیل میلگرد تولیدی با این شمش نرخی برابر ۱۶هزار و ۶۵۰ تومان خواهد داشت. این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد در انبار تجار در بازار آزاد تهران نرخی برابر ۱۶هزار و ۳۰۰ تومان داشته و خبری از متقاضی در این نرخ نیز نیست.

بنابراین خرید شمش با این نرخ در شرایط کنونی فاقد توجیه اقتصادی برای عرضه در بازار داخل و صادرات است. البته بخشی از  نوردکاران به صادرات و بازگرداندن نرخ ارز در ماه‌های آینده و با نرخی بالاتر امیدوارند و بنابراین حاضر به خرید شمش گران می‌شوند. البته بورس کالا برای معاملات روز ۱۶ آبان محدودیت در سقف خرید شمش فولاد از سوی متقاضیان وضع کرد. این سقف ثبت سفارش برای واحدهای مختلف تولیدی متفاوت بود. این رویه توانست از رقابت افسارگسیخته قیمتی در این بازار ممانعت کند. از نرخ فولاد صادراتی ایران‌فوب خلیج فارس ظرف هفته گذشته کاسته شد؛ به‌نحوی که به گزارش متال‌بولتن، میانگین نرخ فروش این محصول به ۴۶۸ دلار به ازای هر تن رسید.

به این ترتیب روند افزایش بهای فولاد صادراتی ایران ظرف هفته گذشته متوقف شد و این محصول به مسیر کاهش نرخ بازگشت. میانگین دلاری نرخ فروش شمش فولاد در روز ۱۶ آبان در نرخی حدود ۳۴دلار گران‌تر از بهای صادراتی فوب خلیج فارس قرار گرفت. درحالی‌که شمش فولاد در بازار جهانی تحت فشار کاهش نرخ قرار دارد، از نرخ میلگرد صادراتی ترکیه ظرف هفته ابتدایی ماه نوامبر ۵/ ۱درصد کاسته و این محصول با قیمت ۶۵۵دلار به ازای هر تن به فروش رفت. تضعیف بهای میلگرد صادراتی ترکیه می‌تواند بر نرخ میلگرد صادراتی ایران نیز اثرگذار شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.