پنج راس گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز رها شد

دیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان روز سه شنبه در آیین رهاسازی این گوزن‌ها در محدوده پارک ملی دز گفت: زیستگاه و خاستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی جنگل‌های دز و کرخه است که متاسفانه در سال‌های گذشته به علت مداخلات جوامع محلی و مردم در مناطق حفاظت شده شاهد آسیب‌های جدی و کاهش قابل توجه این گونه بسیار باارزش جهانی بوده‌ایم به طوری که به تدریج تعداد این گونه در مناطق حفاظت شده دز و کرخه کاهش یافته است.

محمدرضا اشرفی افزود: امروز در چارچوب برنامه‌ای که در راستای احیای مناطق حفاظت شده دز و کرخه از گونه گوزن زرد داریم رهاسازی ۱۷ راس گوزن زرد آغاز شد که این تعداد از ایلام به استان خوزستان منتقل شده‌اند.

وی با اظهار امیدواری برای افزایش تعداد گوزن‌های زرد ایرانی در پارک‌های ملی با همکاری جوامع محلی و محیط بانان ادامه داد: برنامه‌های آموزشی مختلفی طی ماه‌های گذشته برای جوامع محلی حاشیه این مناطق تدارک دیده شد و همکاران و گروه‌هایی که وظیفه آموزش و فرهنگ سازی در حوزه گوزن زرد را دارند با جوامع محلی ارتباط خوبی برقرار کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستاتن بیان کرد: امید است بتوانیم تعداد بیشتری  از این گونه در مناطق حفاظت شده خوزستان داشته باشیم.

رییس اداره پارک ملی دز نیز با بیان اینکه مجوز رهاسازی ۱۰ راس گوزن زرد ایرانی را طی ۲ مرحله با همت حفاظت محیط زیست خوزستان دریافت کردیم، گفت: این گوزن‌ها شامل ۶ گوزن نر و چهار گوزن ماده هستند که در ۲ مرحله از سایت تکثیر و بازپروری استان ایلام به جنگل‌های دز منتقل می‌شوند.

مجتبی سپهرفر افزود: امید است با رهاسازی این ۱۰ راس گوزن تعداد گوزن‌های پارک ملی دز به میزان قابل قبولی برسند.
وی با بیان اینکه مرحله بعدی رهاسازی گوزن زرد اواخر آبان ماه در پارک ملی دز انجام می‌شود، ادامه داد: تعداد گوزن‌های موجود در پارک ملی دز از سال ۱۳۴۸ تاکنون به علت خشکسالی‌های پی در پی و بلایای طبیعی کاهش یافت.
رئیس اداره پارک ملی دز بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ راس گوزن در محدوده پارک ملی دز به صورت آزادانه زندگی می‌کنند که تطابق پذیری خوبی در منطقه داشته‌اند ولی نیاز است گونه  ژنتیکی گوزن‌ها در این منطقه با جابجایی از سایت‌های تکثیر و بازپروری احیا شوند.
وی ادامه داد: پارک ملی دز عرصه‌ای است که از سردارآباد دزفول شروع و پس از گذشت از شهرستان‌های شوش، شوشتر و کرخه تا عنافچه شهرستان اهواز ادامه می‌یابد؛ طول رودخانه دز در این منطقه ۱۵۰ کیلومتر و وسعت جنگل‌های دز حدود ۲۰ هزار هکتار است.
پوشش  درختی منطقه حفاظت شده دز شامل درختان پده، گز، سرین، جغ و استبرا و دیگر گونه‌ها و انواع رستنی‌ها است و انواع کفتار، گراز، گرگ، شغال و روباه نیز در این منطقه وجود دارند.
علی قلطاغ ساز معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول نیز ضمن قدردانی از زحمات نیروهای محیط زیست در پارک ملی دز گفت: امیدواریم با توجه به اهمیت این پارک ملی، شاهد حمایت‌های بیشتری  باشیم.
وی افزود: انجمن‌های زیست محیطی خواسته‌های زیادی دارند که امیدواریم با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، در جهت حفظ جنگل‌های دز قدم‌های بیشتری برداشته شود.

تا نیم قرن پیش تصور می‌شد نسل گوزن زرد در دنیا برای همیشه منقرض شده است اما حدود ۵۰ سال پیش چهار راس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده شد و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند.

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN  قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

جنگل‌های کرخه و دز زیستگاه اصلی گوزن زرد به شمار می‌آیند. پارک ملی کرخه در حوزه شهرستان شوش و پارک ملی دز در حوزه جغرافیایی دزفول و شوشتر قرار دارد.

 

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.