“آنتی‌بیوتیک” در درمان آنفلوآنزا تاثیری ندارد

دکتر سینا حسینی زارع اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشأ ویروسی است که بیشترین زمان شیوع آن در ماه‌های سرد سال است.

وی با اشاره به علائم ابتلا به آنفلوآنزا افزود: مهم‌ترین علائم ابتلا به این بیماری تب و لرز، سردرد، خستگی، سرفه، التهاب گلو، آبریزش بینی و در مواردی اسهال و استفراغ است اما در صورت بروز و پایداری علائم شدیدتر مانند سختی در تنفس (کوتاه و سریع شدن تنفس)، درد سینه، استفراغ و گیجی مداوم فوراً باید به پزشک مراجعه شود.

کارشناس مسئول واحد امور دارویی مرکز بهداشت خوزستان گفت: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و آنتی‌بیوتیک به جز در موارد محدودی که با یک بیماری باکتریایی همراه می‌شود، در درمان آن تاثیری ندارد بنابراین مصرف خودسرانه و نابجا از آنتی‌بیوتیک‌ها جز عوارض دارویی آنتی‌بیوتیک و ایجاد مقاومت دارویی اثر دیگری ندارد.

حسینی زارع افزود: سرم‌تراپی و استفاده از فرآورده‌های تزریقی نیز تنها با تشخیص و دستور پزشک معالج در موارد نسبتاً شدید باید مدنظر باشد.

وی تصریح کرد: بهترین راه درمان آنفلوآنزا، درمان‌های حمایتی شامل استراحت کافی، استفاده از مایعات گرم و در موارد با شدت بیشتر استفاده از داروهای ضد درد است.

کارشناس مسئول واحد امور دارویی مرکز بهداشت خوزستان گفت: داروهای ضد ویروسی خاصی جهت کاهش شدت و مدت بیماری آنفلوآنزا زیر نظر پزشک متخصص و در موارد خاص معمولاً برای افراد در معرض خطر و پرخطر تجویز می‌شود که به هیچ عنوان نباید به عنوان خوددرمانی مورد استفاده  قرار بگیرند.

وی بیان کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است و افراد پرخطر از جمله زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد بالای ۶۵ سال باید این واکسن را تزریق کنند.

حسینی زارع گفت: باید دقت شود افرادی که سابقه حساسیت واکسن آنفلوآنزا، حساسیت شدید به تخم‌مرغ و افرادی که مبتلا به بیماری حاد هستند از تزریق واکسن خودداری کنند و حتما در این زمینه با پزشک مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.