روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

زلفیه دولت‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با اشاره به دیدارهای متقابل وزرای فرهنگ دو کشور اظهار داشت: با وقفه چندین ساله پیش آمده در روابط دو کشور، امروز خوشبختانه با عزم، اراده و درایت روسای جمهور ایران و تاجیکستان شاهد ایجاد فضای خوب و توسعه روابط همه جانبه به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر هستیم که امیدوارم اینگونه دیدارها و رفت و آمدهای دو جانبه و مشترک، فضای خوب و مناسبی را در توسعه روابط فیمابین به وجود آورد.

وی به چهار دیدار و ملاقات صمیمانه میان روسای جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی اشاره و تصریح کرد: در تمامی این دیدارها و ملاقات‌ها همواره میان مسئولان دو کشور مهر و دوستی، صمیمیت و همدلی حاکم بوده و همواره بر توسعه روابط همه جانبه میان دو کشور تاکید شده است.

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان در ادامه همچنین به اشتراکات عمیق فرهنگی، هم زبانی، تاریخی و دینی ایران و تاجیکستان، اشاره و از دو ملت به عنوان خویشاوند و برادر یاد کرد و گفت: ادبیات مشترک ما که سرشار از معنویت و صلح است، نه تنها اشتراک اندیشه که حتی اشتراک در زبان و بیان و گونه‌های ابراز احساسات و عواطف را در وجود ما به ودیعه گذارده و توانسته ما را از دریچه همزبانی به بهشت همدلی برساند.

دولت زاده در عین حال به برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در شهرهای تهران، تبریز و شیراز و متقابلا برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهرهای دوشنبه، خجند، باختر و کولاب تاجیکستان اشاره کرد و گفت: یقین داریم که برگزاری اینگونه رویدادهای فرهنگی و هنری در دو کشور نقش مهمی در توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور خواهد داشت.

وزیر فرهنگ تاجیکستان در ادامه به دیدارهای دو جانبه مسئولان دو کشور و به ویژه وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان برای همکاری های جدید و برداشتن گام‌های رو به جلوی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در نظر داریم تفاهمنامه های همکاری فرهنگی را با عزم و جدیتی که میان دو کشور وجود دارد، به مرحله اجرایی برسانیم.

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

دولت زاده در عین حال تصریح کرد: سیاست فرهنگی جمهوری تاجیکستان به واسطه  همکاری فرهنگی می‌تواند از جمله دستاوردهای ارزشمند سال‌های اخیر باشد تا با همکاری فرهنگی فیمابین، مناسبت ها و رویدادهای مشترک تاجیکستان و ایران را مورد توجه قرار دهیم تا دو طرف در مسیر تحولات، توسعه و تحکیم روابط فرهنگی بیشتری را شاهد باشند.

وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان درباره مهمترین نتایج مذاکرات و گفت وگو با هتمای ایرانی خود در کتابخانه ملی تاجیکستان، از اتخاذ تصمیمات جدید برای توسعه روابط فرهنگی و هنری در حوزه های چاپ و نشر، همکاری های کتابخانه ای، موسیقی، تئاتر، آموزش و صنعت چاپ خبر داد و گفت: همانگونه که در تهران نیز اعلام کردیم، جمهوری تاجیکستان آماده توسعه روابط هرچه بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر با جمهوری اسلامی ایران است و از هرگونه پیشنهاد سازنده برای مستحکم کردن روابط و توسعه مناسبات میان دو کشور استقبال می کنیم.     

هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان در یک نگاه

به گزارش ایرنا، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و معرفی دستاوردهای ایرانی در تاجیکستان پس از یک هفته پرکار و سفر به چند شهر این کشور با حضور وزرای فرهنگ دو کشور برگزار و و با استقبال چشمگیر مردم تاجیکستان به کار خود پایان داد.

بیش از ۵۱ هنرمند در عرصه‌های مختلف هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، خطاطی و نقاشی‌خط، سفالگری استان همدان – ملایر، مشبک فلز و فیروزه‌کوبی استان اصفهان – شهرضا، دوخت و دوز با نخ و پنبه استان گلستان – گرگان، بافت فرش و گلیم آذربایجان – تبریز، شاهنامه‌خوانی، ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، گروه‌های مختلف موسیقی کلاسیک و پاپ گروه شهپر، هنرهای تجسمی استان کرمان و فارس و حومه همراه با معرفی سوغات و دستاوردهای این خطه از ایران زمین، در هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان به هنرنمایی پرداختند.

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی و زلفیه دولت‌زاده، محمد تقی صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران، محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ، نهم آبان ماه افتتاح و پس از برگزاری یک هفته چشمگیر و پرمحتوا به کار خود پایان داد.

علاوه بر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، شهرهای خجند، باختر، کولاب و حصار نیز از دیگر شهرهایی بودند که روزهای فرهنگی و هنری ایران در آنها ادامه یافت. همچنین دستاوردها، آثار تولیدی و خلق شده هنرمندان ایرانی به نمایندگی چند گروه هنری در معرض نمایش مردم هم زبان، هم فرهنگ و همدل قرار گرفت. 

همزمان با برگزاری ایام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، محمد مهدی اسماعیلی علاوه بر حضور در آیین گشایش این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری و بین المللی، با چندتن از مقامات و مسئولان این کشور دیدار و گفتگو کرد.

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

بازدید از برج استقلال و چند آثارخانه (موزه) و حضور در محفل شب شعر با شاعران دو کشور از دیگر برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به تاجیکستان بود.

محمود سالاری معاون امور هنری، اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام مجید نصیرایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اسماعیلی را در این سفر همراهی کردند.

محمد تقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان و شماری از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز همراه و همگام با روزهای فرهنگی ایران در تاجیکستان بود.

رونمایی از آلبوم و مجموعه خوشنویسی و تذهیب با عنوان چراغ دوستگانی، نگارش اشعار توسط شاعران ایرانی وتاجیکسانی، رونمایی از چندین کتاب شعر شعرای تاجیکستانی با چاپ و انتشار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله دیگر برنامه حضور اسماعیلی در سفر به تاجیکستان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.