مروگی برای نخستین بار توسط هنرمند ازبک در ایران نواخته شد + فیلم

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به گرگان، مروگی نوعی از موسیقی است که متعلق به ایرانیان است و در ازبکستان و تاجیکستان رواج دارد و از موسیقی رسمی آن کشورها، متفاوت است. این موسیقی قرن‌ها قبل در شهر مرو واقع در ترکمنستان امروزی، شکل گرفته است و در بخارا قوام یافته و اینک در تاجیکستان نیز رواج دارد.

طالب جان تیمورف در چهارمین شب از پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی، ابتدا قطعاتی را با ساز رُباب ازبکستانی نواخت و همراه با آن هم آواز خواند. البته به زبان ازبکی.

وی در ادامه با بهره‌گیری از ساز کوبه‌ای دایره، قطعاتی در حوزه موسیقی مروگی اجرا کرد، البته این بار تیمورف به زبان فارسی اجرا می‌کرد زیرا مروگی اصولا به زبان فارسی است.

در مروگی طبق رسمی که این نوع موسیقی در اجرا دارد، باید سه تا چهار نوازنده دایره نیز کنار او باشند و در آن میان نیز یک نفر حرکات آیینی در قالب رقص و حرکت اجرا کند.

اشعاری که تیمورف اجرا که بیشتر در مایه های طنز اجتماعی بود و بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در گرگان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.