زنگ خطر گرانی مصالح/ افزایش عجیب قیمت یونولیت، زمزمه گرانی سیمان، سه برابر شدن قیمت میلگرد

به گزارش دنیای معدن، دو روز پیش رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی از نصف شدن فروش مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر خبر داده و گفته بود که بازار ساخت‌وساز قفل شده است. اما نکته عجیب این است که همزمان با این رکود،برخی خبرها از افزایش عجیب ساخت و ساز حکایت دارد. در روزهای گذشته خبرهایی از احتمال افزایش قیمت سیمان، گرانی مصالح و افزایش چندبرابری قیمت یونولیت منتشر شد و مرکز آمار هم در گزارش خود از هزینه های ماشین آلات حمل مصالح ساختمانی، اعداد و ارقامی را منتشر کرد  که شوکه کننده بود. در این گزارش به سهم هرکدام از مصالح در افزایش هزینه ساخت و ساز می پردازیم.

یونولیت/ گرانی ۳ برابری و کمیاب

در روزهای گذشته افزایش عجیب قیمت یونولیت با واکنش های زیادی همراه بود. آن طور که  دبیر انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفته در چند هفته گذشته قیمت پلاستو فوم (یونولیت) به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه سه برابر شد و با ارائه نشدن از سوی کارخانجات شاهد نایاب شدن یونولیت هستیم. به گفته دبیر انجمن انبوه سازان مسکن تهران، قیمت هر متر مربع یونولیت در اندازه کوچک ۷۰ هزارتومان بود که اکنون به بیش از ۲۲۰ هزار تومان رسیده است .افزایش قیمت در این محصول و همچنین دیگر مصالح ساختمانی بر افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار است.  

زمزمه های گرانی سیمان و تایید و تکذیب آن

 برخی خبرها و گمانه ها از خیز کارخانه های سیمان برای افزایش قیمت این محصول حکایت دارد. در نامه ای که از دیروز خبرساز شده، انجمن سیمان از بورس کالا خواستار افزایش قیمت  ۳۵ درصدی سیمان شده است. آن طور که خبرآنلاین نوشته دبیر انجمن صنعت سیمان از اجرای افزایش حداقل ۳۵درصدی قیمت پایه سیمان خاکستری در انواع مختلف محصولات خبر داده است. با این افزایش قیمت،هر تن سیمان به‌صورت فله‌ای از ۳۶۰ هزار تومان به ۴۸۶ هزار تومان، هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۲ در بورس کالا به ۵۸ هزار و ۵۷۰ تومان و سیمان تیپ ۵ به ۵۹ هزار و ۷۱۰ تومان می رسد. هرچند که قیمت سیمان، با عرضه و تقاضا مشخص می شود و قبلا حتی بیشتر از قیمت های اعلام شده فروخته می شد.  این درخواست در حالی بود که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزایش ۳۵ درصدی قیمت کل سیمان تولیدی را کذب خواند و گفت: در موضوع سیمان، تلاش وزارت صمت این است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده دچار مشکل نشوند. 

افزایش تا ۱۸۵ درصدی کرایه ماشین‌آلات ساختمانی

جدای از افزایش عجیب قیمت یونولیت و زمزمه های گرانی سیمان و… مرکز آمار روز گذشته گزارشی شوکه کننده منتشر کرد که حکایت از افزایش ۲۲ تا ۱۸۵ درصدی قیمت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. این داده‌ها حاکی است افزایش هزینه کرایه ماشین‌آلات طی این مدت نسبت به دوره قبل (۶ ماه دوم سال گذشته) هم از ۱۸ تا ۱۵۵ درصد بوده است. مقایسه‌ ۶٠ قلم آمارگیری شده، نشان می‌دهد بیشترین افزایش کرایه‌ ساعتی نسبت به «دوره قبل» با ۳۹/۱۵۵ درصد مربوط به «جرثقیل کامیونی دوکابینه حدود ۵٠ تن با راننده» و کمترین افزایش کرایه‌‌ ساعتی مربوط به « ماشین سواری استیشن چهاردر با راننده» با ۳۳/۱۸ درصد، بوده است. 

افزایش قیمت در کف بازار مصالح

مرکز آمار گزارش تحولات بازار مصالح ساختمانی در سه ماه دوم سال را منتشر کرده اما سازندگان مسکن می گویند این اعداد و ارقام از زمین تا آسمان با آن چه در کف بازار مصالح ساختمانی در جریان است، تفاوت دارد. آن طور که سایت «بورس ۲۴» نوشته بر اساس گزارش مرکز آمار، طی سه ماه دوم سال بیشترین تاثیر در کاهش تورم مصالح ساختمانی را گروه اجرایی « سیمان، بتن، شن و ماسه» با ۴/۱۵ درصد افت قیمت‌ داشته است.  این در حالی است که قیمت‌های کف بازار حرف دیگری می‌زند. به عنوان مثال در همین گروه مورد اشاره، قیمت سیمان سرباره نائین (بسته‌بندی ۴۰ کیلویی) از ۵۴ هزار تومان در ابتدای تیرماه به ۷۵ هزار تومان در پایان شهریورماه رسیده بود که رشد ۹/۳۸ درصدی قیمت در بازار را نشان می‌دهد. در این گروه همچنین سیمان پرتلند ساوه (۴۰ کیلویی) که در ابتدای تیرماه ۵۵ هزار تومان بوده است، در انتهای شهریورماه به ۸۵ هزار تومان رسیده که نشان از رشد ۵/۵۴ درصدی دارد.

روند صعودی آهن و میلگرد

آهن و میلگرد هم از مصالحی است که تاثیر زیادی بر هزینه تمام شده ساخت مسکن دارد.  قیمت میلگرد از ابتدای نهضت ملی مسکن یعنی حدود یک سال و نیم  پیش تا کنون دست کم سه برابر شده است!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.