شهرهای صنعتی خوزستان در وضعیت ناسالم/اعلام شرایط اضطرار

علیرضا آذریان با اشاره به وارونگی دما در دو سه روز اخیر اظهار کرد: طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت ۱۱ صبح امروز (۲ آذرماه) میزان ذرات آلاینده‌ها با اندازه ۲.۵ میکروم در هوای اهواز ۱۷۶ میکروگرم بوده است. در این مدت وضعیت هوای اهواز، آبادان و ماهشهر ناسالم و هوای خرمشهر برای همه گروه‌های حساس ناسالم بوده است.

وی افزود: پدیده اینورژن در شهرهای صنعتی خوزستان رخ داده اما هوای دیگر شهرستان‌ها قابل قبول و پاک بوده است.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در شرایطی که گرد و غبار محلی و برون مرزی رخ نداده باشد، بروز آلودگی با ذرات آلاینده با اندازه ۲.۵ میکرون، صرفا ناشی از فعالیت‌های صنعتی رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: در یکی دو روز اخیر آلودگی ناشی از آلاینده‌های گازی در شهرهای خوزستان رخ نداده هر چند گاهی در شرق و جنوب شرق اهواز، غلظت گاز SO۲ بالا بوده است که این مساله به دلیل فعالیت‌های صنعتی به ویژه فعالیت‌های شرکت‌های نفت و گاز رخ داده است.

آذریان بیان کرد: بر اساس ماده ۳ قانون هوای پاک، زمانی که شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم قرار بگیرد شرایط اضطرار آغاز می‌شود و در این شرایط از سوی اداره‌کل محیط زیست به صورت شبانه‌روزی اطلاعات برای مرکز بهداشت و مدیریت بحران استانداری خوزستان ارسال شده تا در صورت تداوم آلودگی، اقدامات مورد نیاز مانند تعطیلی مدارس یا مهد کودک‌ها انجام شود.

وی عنوان کرد: یک نوع اینورژن تابشی داریم که در آن، در ساعت واپسین شب یا اوایل صبح بار آلودگی بیشتر است اما با طلوع خورشید عملا اینورژن کاهش می‌یابد که این شرایط موجب کاهش شرایط پایداری و آلودگی‌ها می‌شود.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی هواشناسی در روزهای آینده ارتفاع اینورژن بالاتر خواهد رفت، گفت: شرایط اینورژن دما به ویژه در فصول سرما به کرات تجربه می‌شود اما در واقع، پایداری این شرایط اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت اعلام ضوابط بهداشتی فعالیت در چنین شرایطی از سوی وزارت بهداشت، افزود: در شرایطی که اینورژن دما به صورت موقت رخ می‌دهد، باید فعالیت‌ها به صورت حفاظت شده انجام شود تا افراد کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.