فضای پر سوء‌تفاهم ملاک درست قضاوت نیست/ هنرمند دنبال کسب قدرت سیاسی نیست

فضای پر سوء‌تفاهم ملاک درست قضاوت نیست/ هنرمند دنبال کسب قدرت سیاسی نیست

مهسا بهادری: خانه سینما در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرده با اشاره به وضعیت احضار و دستگیری برخی از هنرمندان تاکید داشته در صورت تداوم این وضعیت نسبت به آن واکنش خواهد داشت. این موضوع از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است.
محمدمهدی عسگرپور در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره برخی مسائل ایجاد شده در مورد بیانیه و همچنین وضعیت کنونی خانه و اوضاع هنرمندان احضارشده صحبت کرد.
بیانیه اخیر خانه سینما حاوی مواضع و رویکردهای جدیدی است که بازتاب‌های داخلی وخارجی زیادی داشته است؛ ارزیابی شما از این واکنش‌ها چیست؟
گاهی بازتاب‌های داخلی وخارجی به‌خصوص در فضای پرسوءتفاهم، ملاک‌های درستی برای قضاوت نیستند، به‌خصوص که امروزه بازتاب‌های خارجی شرایط پیچیده‌تری دارند و ممکن است بخشی از آنها ربطی به مطالبات ما نداشته باشند، ولی به هرصورت از زمان انتشار بیانیه پرسش‌هایی از طرف برخی همکاران‌مان به وجودآمد و تعدادی از پیشکسوتان هم نگران شدند، به جهت رفع پرسش‌ها اعلام می‌کنم که همچنان امیدوارم به گزینه‌های دشواری چون اعتصاب و تحصن نرسیم. این سوءبرداشت‌ها شاید به شرایط اجتماعی فعلی‌مان برمی‌گردد.
تصوری که با این بیانیه پیش آمد این بود که خانه سینما دیگر امکانی برای گفت‌وگو و تعامل ندیده یا به این باور رسیده که دیگر برای حل مشکلات ایجاد شده با درهای بسته مواجه شده است، آیا این‌طور است؟
ما به دلیل مسئولیت صنفی‌مان کماکان معتقد به گفت‌وگو و تعامل هستیم، خانه سینما وهنرمندان ظرفیت‌های بسیاری دارند تا با روش‌های قانونی، حقوقی و مدنی از حقوق شهروندی و صنفی اعضای خود استفاده کنند. مسیرهای ارتباطی قطع نیست. قطعاً اگر این ارتباط یک جاده دوطرفه باشد، استفاده از راهکارهای پرهزینه‌تر ضرورت ندارد.
بعد از انتشار بیانیه، خانه سینما تحت فشار سیاسی یا امنیتی نبوده است؟
ممکن است برخی افراد یا سازمان‌ها از بیانیه اخیر ناراضی و یا دلخور باشند، اما اولویت ما دفاع از حقوق اعضاء و افراد خانه سینماست. به هر صورت تعدادی از همکاران در ماه‌های گذشته احضار، ممنوع الخروج و حتی بازداشت شده‌اند، که لازم است در این خصوص پیگیری جدی صورت گیرد. خانه سینما هم تا این لحظه به‌خاطر مواضع‌اش تحت فشارامنیتی یا سیاسی نبوده است.
از آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان یا هنرمندانی که دچار مشکلات شده‌اند خبر دارید؟
بله، کمیته حقوقی سینما مرتباً در حال به‌روزرسانی و پیگیری مسائل هر کدام از این افراد که البته با هم متفاوت است، هستند، که طبعاً از مسیرها و روش‌های حقوقی و اجرایی متفاوت برای حل مشکل‌شان اقدام خواهد کرد.
ریشه کنش‌گری هنرمندان کجاست؟
واقعیت این است که هنرمندان بخشی از جامعه هستند، آن‌ها خواستار همدلی و آرامش و وحدت در کشور هستند. اساساً اوج و شکوفایی و خلاقیت هنرمندان بی‌تابانه‌تر از سایر گروه‌های اجتماعی، طالب آرامش، وحدت و حال خوب مردم هستند. شاید طولانی شدن ناآرامی‌های اجتماعی، هنرمندان را بیشتر آزرده‌خاطر سازد و به‌گمان من بخشی از دلایل برخی کنش‌های آنان ریشه در همین مسئله دارد. لذا این مواضع یا کنش‌گری را نباید با کنش‌گری سیاسی اشتباه گرفت. کنش‌گری سیاسی درهمه جای دنیا با هدف کسب قدرت شکل می‌گیرد، در حالی که کنش‌گری هنرمند ریشه در پیوند هنرمند و مردم دارد. هنرمند دنبال کسب قدرت سیاسی نیست و ربطی به کنش‌گری سیاسی ندارد. امیدوارم مسئولان و مدیران این تفاوت ظریف را درک کنند.

۵۷۲۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.