بروز علائم ایدز در دوره پیشرفت بیماری/”تتو”، یک رفتار پرخطر

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در نشست خبری نخستین سمپوزیوم بین المللی ایدز که در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، با اشاره به اول دسامبر (۱۰ آذرماه) روز جهانی ایدز اظهار کرد: با توجه به اهمیت این بیماری در دنیا و تهدیدهای آن در حوزه بهداشتی، درمانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این روز و هفته ملی ایدز به منظور اطلاع‌رسانی در نظر گرفته شده است.

تا سال ۲۰۳۰ باید پاندمی ایدز کنترل شود

وی با بیان این‌که جهان در مورد ایدز با یک پاندمی تمام عیار روبه‌رو است، افزود: گرامیداشت این روز برای تجدید میثاق کشورهای جهان بسیار مهم است تا یادشان نرود عهد کرده‌اند که باید تا سال ۲۰۳۰ پاندمی بیماری ایدز را کنترل کنند.

دبیر علمی سمپوزیوم بین المللی ایدز دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: هدف‌گذاری شده بود تا سال ۲۰۲۰ مرگ ناشی از ایدز به کمتر از ۵۰۰ هزار نفر برسد اما تنها در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۵۰ هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری فوت کردند بنابراین به دلایل مختلف، کشورهای جهان به اهداف پیش‌بینی شده نرسیده‌اند که یکی از دلایل نرسیدن به اهداف، پاندمی کووید – ۱۹ است.

تبعیض در امکانات تشخیصی و درمانی ایدز

سلمان‌زاده بیان کرد: در حوزه بیماری ایدز با تبعیض مواجه هستیم و امکانات تشخیصی در بسیاری از کشورها به جامعه خاص محدود است. با این حال خوشبختانه در ایران همه امکانات تشخیصی و درمانی رایگان ارائه می‌شود اما در بسیاری از کشورها تنها عده خاصی به این امکانات دسترسی دارند بنابراین این تبعیض موجب می‌شود کشورها در کنترل بیماری دچار مشکل شوند.

وی با بیان اینکه امسال سازمان جهانی بهداشت، شعار روز جهانی ایدز را “برابری در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی” تعیین کرده است، عنوان کرد: باید بیماری ایدز را مشکل جهانی دانست نه مختص یک جامعه؛ مشاهده کردیم که کووید – ۱۹ از یک نقطه آغاز شد و کل دنیا را درگیر کرد. یکی از مسائلی که موجب شد کشورها به اهداف تعیین شده در مورد ایدز نرسند کاهش تامین مالی برنامه توسط کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت است که این مساله نیز به دلیل شیوع کرونا رخ داد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: درگیری‌های سیاسی و جنگ‌های محلی از جمله جنگ اوکراین نیز کنترل برخی بیماری‌ها مانند سل، مالاریا و ایدز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

عواقب جبران‌ناپذیر تشخیص ندادن و درمان نکردن به موقع ایدز

وی بیان کرد: مهم‌ترین رسالت ما اطلاع‌رسانی در مورد ایدز است زیرا هنوز بسیاری از مبتلایان، از بیماری خود خبر ندارند. هنوز انگ زدن به بیماران وجود دارد و بسیاری می‌ترسند تست بدهند که این مساله علاوه بر اینکه موجب محروم ماندن افراد از خدمات است، منجر به انتقال بیماری به سایر افراد نیز می‌شود.

دبیر علمی سمپوزیوم بین المللی ایدز دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: باید همه افرادی که رفتار پرخطر داشته‌اند برای انجام آزمایش اقدام کنند. افرادی که رفتار پرخطر داشته‌اند نباید منتظر علائم باشند زیرا زمانی علائم ظاهر می‌شوند که عفونت‌های فرصت طلب دیگر وارد بدن شده‌اند و بیماری پیشرفت کرده است و در این مرحله، درمان بیماری سخت‌تر می‌شود و بیماری نیز به بسیاری از افراد منتقل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری ایدز از طریق خون و فرآورده‌های خونی است، عنوان کرد: استفاده از سوزن تتو مشترک یکی از رفتارهای پرخطر محسوب می‌شود بنابراین افرادی که رفتار پرخطر مانند رفتار جنسی پرخطر داشته‌اند یا تتو انجام داده‌اند باید برای انجام تست اقدام کنند تا بیماری در همان دوره نهفته تشخیص داده شود و علاوه بر دریافت درمان موثرتر، از انتقال بیماری به دیگران نیز جلوگیری شود.

ایدز، پایان زندگی نیست

سلمان‌زاده بیان کرد: اکنون همه مردم از عواقب وخیم ایدز اطلاع دارند و از این بیماری وحشت دارند و فکر می‌کنند ایدز به معنی پایان زندگی است در حالی که این گونه نیست و اگر بیماری به موقع تشخیص داد شود و درمان شود، فرد می‌تواند زندگی عادی داشته باشد و حتی بیماری را به همسر خود منتقل نمی‌کند؛ تنها باید تا آخر عمر دارو مصرف کند.

گردهمایی محققان بین المللی در رویداد روز جهانی مقابله با ایدز

به گزارش ایسنا، دکتر سید علی مرد مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این نشست گفت: یکی از ماموریت‌های حوزه بین الملل دانشگاه، برگزاری رویدادهای بین المللی است و در این راستا در سال ۱۴۰۱ نخستین رویداد بین المللی و سمپوزیوم بین المللی ایدز در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار می‌شود.

وی افزود: از کشورهای آمریکا، آلمان و دیگر کشورها سخنران یا ارائه دهنده مقاله به صورت پوستر در این سمپوزیوم شرکت خواهند کرد.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی با انواع مسائلی که در جامعه اتفاق می‌افتد درگیر هستند، گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه‌های علوم پزشکی، گرد هم آوردن محققان سایر نقاط دنیا برای به اشترک‌گذاری آخرین و جدیدترین یافته‌ها در حوزه‌های مختلف است. نزدیک کردن مراکز علمی به یکدیگر و پیدا کردن راه‌های ارتباطی با محققان نیز از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است.

مرد عنوان کرد: ایدز یکی از چالشی‌ترین بیماری‌های عفونی است که در قرن بیستم کشف شده است و در قرن ۲۱ هم با آن درگیر هستیم بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، این رویداد برگزار می‌شود.

برگزاری مجازی سمپوزیوم بین المللی ایدز

در ادامه دکتر نیلوفر نیسی دبیر اجرایی سمپوزیوم بین المللی ایدز نیز گفت: سمپوزیوم بین الملی ایدز با همت مدیریت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی اهواز در روز جهانی ایدز (۱۰ آذرماه) به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این سمپوزیوم ارائه به روزترین یافته‌ها در مورد ویروس HIV و ایدز است و شرکت برای عموم در این سمپوزیوم بین‌المللی آزاد است و امتیاز بازآموزی دارد.

دبیر اجرایی سمپوزیوم بین المللی ایدز گفت: با توجه به اینکه همچنان جامعه درگیر بیماری است و هنوز درمان کامل و موثری برای این بیماری وجود ندارد، برگزاری چنین همایش‌های علمی برای به اشتراک‌گذاری تغییر احتمالی ساختار ویروس و درمان‌های جدید و واکسن‌ها ضروری است.

نیسی بیان کرد: با توجه به پیشرفت‌های جامعه جهانی در مورد ساخت واکسن در پاندمی کووید – ۱۹، ایدز نیز از این مساله مستثنی نبوده و در مورد ساخت واکسن‌ها علیه ایدز موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.