مشکل نقدینگی گریبان فولادسازان را گرفته است

به گزارش دنیای معدن، عباس تفضلی در گفتگو با خبرنگار ایراسین در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متافو ایران، اظهار کرد: با کاهش قیمت‌های جهانی و به تبع آن افت قیمت تولیدات فولادی در داخل کشور، مشکل نقدینگی گریبان تمام فولادسازان کشور را گرفته است و با افزایش موجودی کالا مواجه شدند.

وی افزود: در چنین شرایط بحرانی برای فولادسازان محدودیت‌های منابع گاز که از هفته گذشته به این صنایع اعلام شد موضوع حادتر از قبل شده است و این وضعیت عواقب اقتصادی و اجتماعی ناگواری برای صنایع فولادی درپی دارد.

قائم مقام مدیر عامل و معاون توسعه مهندسی شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس، با بیان اینکه محدودیت برق در فصل تابستان منجر به توقف و یا کاهش تولید فولادسازان می‌شود، تصریح کرد: از هفته قبل اعلام محدودیت‌ها تا اسفندماه تعیین شد و با این رویکرد عملا فولادسازان مجبور هستند شش ماه از سال را با کاهش تولید یا حتی توقف تولید روبرو باشند و این از نظر اقتصادی مجموعه‌های فولادی را در آینده دچار بحران می‌کند چراکه توسعه این صنایع بدون انرژی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی درخصوص موضوع کاهش قیمت در بازارهای جهانی گفت: اقدامات برخی کشورها بر بازار صادراتی ایران تاثیر داشته است و مشتریانی که تا قبل از آن تمایل داشتند از ایران خرید کنند به سمت و سوی آنها رفتند که این امر صنایع فولادی ما را دچار مشکل می‌کند.

تفضلی درخصوص مشکلات حمل‌ و نقل برای صنایع فولادی، اظهار کرد: متناسب با توسعه‌ای که در صنعت فولاد قرار است در افق ۱۴۰۴ محقق شود، وضعیت حمل‌ و نقل از منظر بخش جاده‌ای و ریلی، خود یک مانع بزرگ برای رسیدن به ظرفیت تولید موردنظر است.

وی درخصوص وضعیت تولید در این شرکت فولادسازی، ادامه داد: خوشبختانه از زمان حضور تیم جدید در این شرکت روند روبه رشد خوبی درپیش گرفته شده و این شرکت توانسته در یک‌ماه و نیم مانده به سال مالی خود که پایان آذرماه است، رکورد تولید سالیانه خود را بشکند و در برنامه خود به دنبال محقق کردن ظرفیت اسمی کارخانه در سال آینده است.

تفضلی با بیان اینکه در سال جاری خوشبختانه از در تامین مواد اولیه مشکلی وجود نداشته است، افزود: مشکل اصلی در فولاد صبا عدم گردش مناسب خرید و فروش بوده که منجر به کاهش نقدینگی شده اما تامین مواد اولیه برای شرکت فولاد صبا به راحتی قابل دسترس بوده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت صبافولاد خلیج فارس، با بیان اینکه امسال تولید ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به سال قبل در این شرکت محقق می‌شود، گفت: امسال در فاصله ۵۰ روز به پایان سال مالی شرکت با تولید ۸۵۷ تن بریکت گرم، رکورد تولید سال گذشته شکسته شد و انتظار می‌رود تا پایان ماه جاری تولید به ظرفیت یک میلیون تن برسد.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد تولید این واحد در فولاد مبارکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود ۵۰ درصد مازاد بر نیاز شرکت فولاد مبارکه صادر می‌شود، پیش‌بینی شده سال آینده فولاد صبا به ظرفیت اسمی یک‌ و نیم میلیون تن برسد و ضمن هماهنگی برای مصرف فولاد مبارکه در زمینه صادرات نیز می‌توان برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورد.

تفضلی تصریح کرد: وضع عوارض صادرات برنامه‌های برون مرزی شرکت‌ها را مختل می‌سازد و موجب تخریب بازارهای صادراتی می‌شود.

وی پیرامون بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: صبافولاد خلیج فارس بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را در دستور کار خود دارد و تفاهم‌نامه‌ای هم در این رابطه با دانشگاه تهران برای ظرفیت‌سازی به منظور بومی‌سازی امضا کرده 

قائم مقام مدیر عامل و معاون توسعه مهندسی فولاد صبا درخصوص عرضه محصولات فولاد در بورس، تصریح کرد: بستر بورس برای کشف قیمت اقدام مناسبی است اما آزادی عمل خریدار و فروشنده مورد تاکید قرار دارد درحالی که قیمت‌های دستوری ابهامی برای دو طرف معامله بوده که مورد رضایت نیست.

درخصوص سطح کیفی فعالیت‌های فولاد مبارکه، اظهار کرد: این شرکت به عنوان بزرگترین مجموعه فولادی کشور که تمام زنجیره تولید را دارد افتخار ملی کشور است.

وی در خصوص جزئیات اقدامات فولاد صبا در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: این شرکت در امر امدادرسانی در زلزله هرمزگان همکاری ویژه‌ای داشت همچنین در برگزاری مراسم اربعین حمایت‌های خاصی از موکب‌های استان انجام شد، در مورد تصفیه پساب هرمزگان هم مشارکت‌هایی برای کاهش تبعات مشکلات زیست محیطی شهر بندرعباس داشت که ۱۴ درصد سهام شرکت زیست محیطی و تامین مالی متناسب با آن را تاکنون انجام داده است.

تفضلی درخصوص فعالیت فولاد صبا در حوزه مسئولیت اجتماعی، ادامه داد: با توجه به ظرفیت و اختیاراتی که در هیئت مدیره وجود دارد، فولاد صبا در استان هرمزگان به عنوان یک شرکت فعال در مسئولیت اجتماعی شناخته شده است.

قائم مقام مدیر عامل و معاون توسعه مهندسی فولاد صبا درخصوص سطح کیفی نمایشگاه بین‌المللی متافو، اظهار کرد: نمایشگاه متافو، امسال از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سال قبل برخوردار است و امیدواریم بتواند برای رشد اقتصادی کشور مثمرثمر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.