ویروس خطرناکی که سال‌ها بدون علامت در بدن می‌ماند…

دکتر فرید یوسفی با اشاره به اول دسامبر (۱۰ آذرماه) روز جهانی مقابله با ایدز اظهار کرد: ویروس HIV از طریق اعتیاد تزریقی، روابط جنسی محافظت نشده، از مادر به جنین در زمان بارداری، در کانال زایمان یا در دوران شیردهی و از طریق فرآورده‌های خونی از فرد بیمار به افراد دیگر منتقل می‌شود.

افزایش انتقال HIV از طریق ارتباط جنسی

وی افزود: در ایران بیشترین راه انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی بوده اما در برخی کشورها این بیماری بیشتر از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده به دیگران منتقل می‌شود. با این وجود در سال‌های اخیر انتقال بیماری از طریق ارتباط جنسی در حال افزایش و انتقال از طریق اعتیاد تزریقی در حال کاهش بوده است بنابراین باید بیشتر در زمینه پیشگیری و آموزش در این زمینه اقدام شود.

ویروس خطرناک، با علائم سرماخوردگی

این متخصص بیمای‌های  عفونی گفت: ویروس HIV با ورود به بدن، تکثیر می‌شود که این روند می‌تواند همراه با علائم یا بدون علامت باشد؛ بروز علائم عفونت‌های ویروسی معمولی مانند آنفلوآنزا، تب، سر درد و بزرگ شدن غدد لنفاوی برخی از علامت‌های ابتلا به این ویروس است که پس از چند روز علائم برطرف می‌شوند اما ویروس وارد سیستم‌های مختلف از جمله سیستم ایمنی بدن می‌شود.

یوسفی افزود: بعد از این مرحله، ویروس در بدن می‌ماند و ممکن است پس از سال‌ها مراحل بعدی بیماری با تضعیف سیستم ایمنی بدن و درگیری ارگان‌ها و بروز بیماری‌های مختلف خود را نشان بدهد.

چرا HIV باید زود تشخیص داده شود؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر شناسایی به موقع ابتلا به HIV تصریح کرد: هر چه زودتر HIV تشخیص داده شود، درمان نیز موثرتر خواهد بود؛ این ویروس، سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد بنابراین اگر قبل از پیشرفت بیماری، درمان آغاز شود درمان موثرتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: البته باید توجه شود هنوز در دنیا درمانی برای ریشه‌کن شدن این بیماری وجود ندارد و همه درمان‌ها، تنها بیماری را کنترل می‌کنند و از تکثیر ویروس جلوگیری می‌شود.

یوسفی با اشاره به تاثیر رفتارهای پرخطر در انتقال بیماری‌های مختلف، بیان کرد: افرادی که رفتارهای پرخطر مانند ارتباط جنسی محافظت نشده داشته‌اند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند تا از نظر بیماری‌های مختلف از جمله HIV بررسی شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه شاید ویروس چند هفته بعد با آزمایش قابل تشخیص باشد، گفت: بسیاری اوقات قبل از تشخیص انتقال بیماری، یک سری اقدامات به منظور پیشگیری انجام می‌شوند بنابراین پزشک یا فرد مشاور به محض متوجه شدن رفتار پرخطر، قبل از مشخص شدن نتیجه آزمایش اقدامات مورد نیاز را برای مراجعه کننده انجام می‌دهد و سپس آزمایش‌های دوره‌ای برای فرد انجام می‌شود.

وی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت هدف‌گذاری کرده است که ۹۰ درصد بیماران شناسایی و ۹۰ درصد بیماران شناسایی شده نیز درمان شوند. ویروس در بدن ۹۰ درصد بیمارانی که خدمات درمانی دریافت کرده‌اند نیز باید سرکوب شود اما بسیاری از کشورها به این اهداف نرسیده‌اند.

۳۰ درصد بیماران ثبت شده، پیگیر درمان خود نیستند

یوسفی افزود: تعداد مبتلایان ثبت شده کمتر از تعداد واقعی مبتلایان است. بر اساس آمار ۲۳ هزار مبتلای زنده ثبت شده در ایران وجود دارد که ۱۶ هزار نفر از این تعداد به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند بنابراین ۳۰ درصد بیماران ثبت شده، به این مراکز مراجعه نداشته‌اند یا به اندازه کافی مراجعه نمی‌کنند بنابراین باید آموزش‌ها به افراد ارائه شود تا به صورت مستمر برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کنند و سیستم بهداشتی نیز باید به صورت مستمر درمان موارد ثبت شده را دنبال کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به محرمانه بودن پرونده‌های مراجعه‌کنندگان در مطب‌های پزشکان و مراکز مشاوره، بیان کرد: با توجه به اینکه ابتلا به HIV در ابتدا تنها علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد یا ممکن است بدون علامت باشد، هر کسی به هر شکلی فکر می‌کند که ممکن است با فرد مبتلا به HIV مواجه داشته است باید برای دریافت خدمات به صورت رایگان به مراکز مشاوره مراجعه کند تا در صورت مبتلا بودن، بیماری سریع تشخیص داده شود و درمان موثرتر باشد.

وی عنوان کرد: باید توجه شود اگر افراد مبتلا به HIV به موقع درمان خود را آغاز و به صورت مستمر درمان را پیگیری کنند می‌توانند زندگی عادی داشته باشند و درگیر عوارض این بیماری نشوند.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.