دست نگه دارید! مخالفت سازمان محیط زیست با فعال‌سازی معادن غیرفعال

گروه معادن – رئیس سازمان محیط زیست با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت، مخالفت صریح خود را با فعال‌سازی هزاران معدن غیرفعال اعلام کرد.

به گزارش زاگرونا به نقل از ماین نیوز، چندی پیش سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده بود که این وزارتخانه قصد دارد ظرف سه ماه آینده مزایده مربوط به ۵ هزار معدن غیرفعال در کشور را برگزار ‌می‌کند.

این اقدام وزارت صمت که با واکنشی منفی از سوی دوستداران محیط زیست همراه شد، مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست را نیز به همراه داشت و علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت، مخالفت صریح خود را با فعال‌سازی هزاران معدن غیرفعال اعلام کرد.

در نامه سلاجقه آمده است:

“جناب اقای دکتر سید رضا فاطمی امین؛ وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

همانگونه که مستحضرند طبیعت کشور ایران متأثر از پدیده جهانی تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی‌در‌پی و همچنین تغییر کاربری‌های گسترده و تبدیل زیستگاه‌ها، بسیار آسیب‌پذیر و شکننده شده است. به گونه‌ای که وسعت کانون فرسایش بادی که منشأ گرد و غبار هستند طی دو دهه گذشته چندین برابر شده و بخش قابل توجهی از تنوع ژنی کشور به دلیل قطعه‌قطعه شدن زیستگاه‌ها و آوارگی گونه‌ها از خاستگاه خود از بین رفته‌اند.

اگرچه دیم‌کاری‌های گسترده و جاده‌کشی ۲ پدیده مهم در نابودی زیستگاه‌ها و منابع زیستی کشور محسوب می‌شوند اما فعالیت‌های معدنی به دلیل اینکه عمدتاً در دل طبیعت و زیستگاه‌های نسبتاً بکر انجام می‌شود و همگی نیاز به ایجاد جاده دسترسی دارند، اثرات منفی بسیار گسترده و غیرقابل مقایسه‌ای با سایر اشکال تغییر کاربری‌ها داشته و به منزله تیر خلاصی به حیات وحش کشور محسوب می‌شود.

به هر روی با توجه به نیاز کشور به توسعه معدنی تاکنون تلاش شده است در قالب کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی قرار گیرد و در خارج از مناطق حفاظت شده نیز همواره توصیه به فعالیت‌های معدنی تدریجی و نه یکباره و در گستره‌ای وسیع و متعدد بوده به گونه‌ای که طبیعت بتواند زخم‌های ناشی از معدن‌کاوی را مداوا کرده و احیا کانون‌های فرسایشی ناشی از باز شدن سینه‌کارهای معدنی اتفاق بیفتد.

از این‌رو پیشنهاد مشخص این سازمان، بازنگری در روند مزایده و واگذاری معادن به گونه‌ای که معادن استراتژیکی که کشور نیاز مبرم به آن‌ها دارد به صورت مرحله‌ای و تدریجی مدنظر قرار گیرند و از واگذاری و فعال‌سازی تعداد زیادی محدوده معدنی که خارج از ظرفیت و توان اکوسیستم‌های کشور بوده و خسارات‌های محیط زیستی غیرقابل جبرانی به بار خواهد آورد جلوگیری فرمایند‌؛ لذا خواهشمند است موضوع مورد بررسی قرار گرفته و از نتیجه این سازمان را مطلع فرمایید.”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.