پیمان اوراسیا دروازه کالای چینی یا تحریک اروپا برای تجارت با ایران ؟

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

اصل ثبات اقتصادی موضوعی است که دولتها برای بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی در پی آن هستند .

یکی از نمود و تجلی های این مسئله پیمان نامه ها و معاهدات بین المللی است که خبر از کوشش برای ایجاد فضای امن و قابل اعتماد دو یا چند جانبه بین کشور ها دور یا نزدیک و همسایگان آن دارد .

پیمان اوراسیا با قلمرو گمرکی واحد روسیه ،قزاقستان ،ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس بخشی از از همسایگان بلوک شرقی ایران هستند که بطور تاریخی و سنتی دارای روابط تجاری خوبی با کشور ایران بوده اند .

عقد پیمان نامه های اقتصادی و تجاری با این کشور ها علاوه بر بهبود روابط تجاری و تسهیل امور بازرگانان در تجارت خارجی با این کشور ، پیام صلح و عدم تخاصم را نیز به همراه دارد و ایران در زمینه صلح و تعامل با کشور های جهان سرآمدی مناسبی در تاریخ خود دارد .

نگاه ایران به شرق در سیاست خارجی بویژه توسعه تجارت خارجی موضوعی است که در سالهای گذشته در اسناد بالادستی و چشم انداز های توسعه تجارت ایران با سایر کشور ها بویژه بلوک شرق از جمله چین و روسیه به وضوح قابل مشاهده است و جمهوری اسلامی تصمیم خود را برای این مهم و تغییر ریل سرمایه گذاری به سمت شرق را گرفته است .

نگاه جدی به روسیه با سرزمینی پهناور و همسایه شمالی ایالات متحده آمریکا و یکی از قدرت های مهم در حوزه انرژی در جهان و همچنین استقبال اقتصاد ایران از کالای چینی و پرورش این ایده برای نگاه به شرق به عنوان جایگزین غرب از خطوط درشت و چشم گیر روابط جمهوری اسلامی با جهان پیرامون است .

اما مسئله جدی و به نوعی تامل برانگیز در روابط ایران و اوراسیا در آینده می تواند سرازیر شدن کالای چینی و عموما با کیفیت و قیمت پایین به داخل ایران باشد و این مسئله می تواند صدمات جدی به کیفیت زندگی در ایران وارد نماید .

ساخت کالای چینی و فروش آن به عنوان کالای قزاق یا بلاروس به ایران ، در عمل بسیار آسان و شدنی است و معاهدات بین المللی مانند پیمان اوراسیا فاقد ضمانت اجرایی و بازدارندگی لازم برای جلوگیری از سقوط بازار داخلی ایران با سرازیر شدن کالای چینی به داخل کشور خواهند بود . عملا پیمان اوراسیا می تواند در بد تر شدن وضعیت اقتصادی و کاهش کیفیت زندگی در ایران تاثیر جدی داشته باشد .

فقط در یک نمونه می توان به محصولات لوازم یدکی خودرویی ساخت چین اشاره نمود که در بیشتر موارد بعنوان قطعه ایمنی شناخته می شوند و می تواند جان میلیون ها ایرانی را به خطر انداخته و باعث کشته های بیشتر در جاده ها گردد .

 

از سوی دیگر نباید این مسئله را از نظر دور داشت که کشور های اروپایی در شرایط ثبات و تامین منافع بسیار مشتاق به سرمایه گذاری و مراودات مشترک تجاری و اقتصادی با ایران هستند و معاهداتی مانند پیمان اوراسیا در شکل اروپایی آن برای ایران بسیار ارزشمند و دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است .

تجربه تجارت ایران با کشور ترکیه که یکی از ۵ کشور شریک تجاری ایران محسوب می گردد نشان داده که ارتباط اقتصادی با کشوری مانند ترکیه که علاوه بر همسایگی و نزدیکی فرهنگی و اقتصادی با مردم ایران ، کشوری نیمه اروپایی است ، برای ایران منافع بسیار زیادی را به دنبال داشته و توسعه روابط تجاری ایران با کشور های اروپایی به مراتب می تواند از لحاظ اقتصادی برای ایران ارزش افزوده مناسبی را ایجاد نماید .

 

در این میان اگر ایران بتواند از فرصت هایی مانند پیمان اوراسیا برای رگولاتوری تجارت اروپای آزاد با بلوک شرق استفاده نماید ، به طور فزاینده ای سهم ایران از منافع تجارت خارجی گسترش خواهد یافت .

توجه به تکنولوژی اروپا و غرب و از طرفی ایجاد فضای امن و پایدار سیاسی و اقتصادی و ترغیب اروپایی ها برای سرمایه گذاری زیربنایی در ایران و انتقال تکنولوژی به داخل کشور می تواند علاوه بر افزایش سطح برخورداری از کالای با کیفیت غربی در داخل ایران برای ایرانیان و مصرف داخلی ، زمینه تاسیس کریدور تجارت معکوس محصولات اروپایی تولید شده در ایران به مقصد روسیه و کشور های عضو پیمان اوراسیا و سایر کشور های بلوک شرق را از طریق ایران فراهم نماید .

این مهم علاوه بر افزایش سطح کیفیت زندگی ایرانیان و برخورداری از محصولات با کیفیت اروپایی می تواند ارزش افزوده به مراتب بیشتر از تجارت محصولات بی کیفیت و ارزان قیمت چینی را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.