۵ توصیه مسکن برای آقای وزیر

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

پس از سالها و گذشت بیش از ۴۰ سال از جمهوری اسلامی و آمد و رفت پرتعداد وزیران در وزارت مسکن و شهرسازی و راه شهرسازی بالاخره یک جوان از نسل حدودا دهه ۶۰ به سمت وزیر راه و شهر سازی منصوب شده است . وزارت خانه ای که شاید همه آمال و آرزو های متولدین دهه ۶۰ را با خود به همراه دارد . خانه دار شدن که تقریبا از بعد از دهه ۶۰ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از یک گزینه در میان سایر گزینه های زندگی روزمره به یک ارزوی تقریبا محال تبدیل شد . ارزویی که همین الان رسما یک آرزوی محال است . دهه ۶۰ و خانه دارشدن مثل جن و بسم الله شده اند و هرگز یکدیگر را ملاقات نمی کنند .

در این میان شاید تنها کسی که درون این نظام پر غوغا و شلوغ و پلوغ بتواند حال دهه ۶۰ را کمی درک کند و دغدغه های یک زندگی معمولی را برای این نسل بفهمد ، همین آقای وزیر جوان است .

لذا به رسم نیکوی هم نسلی بودن و با این امید که نتایج کار آقای وزیر به نفع مردم و جوانان باشد چند نکته ای را یادآوری می کنم .

یادمان نرود که همیشه دولتهای پس از انقلاب به مدیران جوان انگ ناپخته گی و شتاب زدگی و خامی می زدند تا آنها را از چرخه قدرت دورتر و دور تر نگه دارند . حالا دست روزگار از سوی دیگری چرخیده و یک دهه شصتی وزیر راه و شهرسازی شده باید به فال نیک گرفت و موفقیت او یک معادله دو سر برد برای خود ایشان و جوانان و مردم است و می تواند فرصت تغییرات جدی در نظام تفکر سیستم حاکم را فراهم نماید .

یکی از نکات مهم و کلیدی در مسیر خانه دار شدن مردم ، دلالان و بازیگران خرید و فروش ملک هستند . قشر زحمت کشی که برای شکل گیری و تداوم صف ۴۰ میلیون نفری متقاضیان مسکن تلاش جدی و شبانه روزی دارند و از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد تا این صف همچنان باقی بماند و مردم دست نیاز شان برای خانه دار شدن کوتاه نشود . این قشر را خیلی بپایید که منفعتشان در ضرر شماست .

نکته بعدی اینکه هر وقت حلقه مشاوران خدمت شما رسیدند و گفتند افزایش عرضه باعث برهم خوردن تعادل بازار مسکن می شود بدون درنگ گوینده رو عزل کنید و چون احتمال قریب به یقین او هم در تلاش شبانه روزی است که صف ۴۰ میلیونی متقایان مسکن را حفظ کند و منفعت او هم در زیان کردن شماست .

احتمالا برای جانمایی تولید مسکن جدید به چالش خواهید خورد . این را هم بدانید که مسکن مهر با همه مشکلات و نواقص توانست زیر ساخت های زندگی شهری را به خارج از محدوده شهر ها توسعه دهد و می توان از گزینه های اطراف پروژه های مسکن مهر به خوبی به عنوان گزینه های اصلی انتخاب و جانمایی استفاده نمود و اتفاقا بعد از گذشت سالها ، مصرف کنندگان به این نتیجه رسیده اند که مسکن مهر پروژه خوبی بود و باعث بانی ان را هم دعا می کنند .

یک جای مهم دیگر هم که هرچقدر توسعه پیدا کند باز هم منافع عموم در آن هست ، توسعه مسکن روستایی است و بخش عظیمی از متقاضیان را به توسعه مسکن روستایی تشویق کنید . روستایی زاده هایی مانند بنده حقیر اگر تسهیلات و امکان مناسبی فراهم شود ، در همان روستای خودمان بهتر می توانیم خدمت کنیم و هم مشکل حاشیه نشینی را مرتفع خواهد کرد و هم کیفیت زندگی فردی و اجتماعی را ارتقاء خواهد داد .

اصلا هرکس خواست از شهر های بزرگ برگردد به روستای خودشان و آنجا ساکن شود در اولویت باشد . از خدمات کاداستر ، شرکت پست و ثبت احوال نیز می توان به عنوان راستی آزمایی استقرار متقاضی در مسکن روستایی بهره برد و به واقع متقاضی را خانه دار کرد .

در حوزه نهاده های مصرفی تولید مسکن توجه تان را به چند گروه جلب می کنم . اولین مورد قیمت سیمان است . از بورس کالا به عنوان ابزار مناسب تامین سیمان تعرفه دار مورد مصرف در پروژه های ساختمانی تولید مسکن با اولویت بندی های عرضه و تامین استفاده کنید . این زیر ساخت در تامین آهن آلات پروژه های ساختمانی تقریبا خوب عمل کرده و می تواند مورد اعتنا قرار بگیرد . چون بورس کالا یک نهاد میان سازمانی است می تواند بدون چون و چرا و ادا اوصول در خدمت تامین مواد اولیه مورد نیاز پروژه های خاص ساختمانی قرار بگیرد و زیر ساخت لازم را دارد .

سازندگان پروژه های خاص تولید مسکن را موظف کنید مواد اولیه را فقط از این کانال تامین کنند. به این ترتیب هم بر قیمت نهاده ها نظارت می کنید هم امتیاز های شیرین و جذابی برای سازندگان تعبیه می کنید که می تواند انگیزه مناسب برای افزایش تولید و سرعت تحویل را شتاب دهد .

یکی از موارد مهم در نظارت بر این پروژه بزرگ توجه به سازمان های نظارت در حوزه ساخت است . در این سازمان ها آدم های شریف و خدوم زیادی هستند که با علم مهندسی و علاقه فراوان به این مملکت به مردم و کشور خدمت می کنند . اگر ساختمانی گران و با کیفیت تمام شود بهتر است از اینکه ارزان و نا ایمن باشد . به این سازمان ها اختیار عمل برای نظارت بر کیفیت بدهید . مطمئن باشید توجه به کیفیت در گذر زمان اختلاف قیمت و هزینه ساخت گرانتر را جبران خواهد کرد .

 

و شاید اخرین نکته این باشد که فروش پروژه توسط مصرف کننده را تا ۱۰ سال ممنوع اعلام کنید . هیچ اتفاقی نمی افتد اگر ۱۰ سال از این پروژه کسی حق دلالی خرید و فروش نگیرد . دست دلال ها را با قدرت قانون از سفره مردم کوتاه کنید . و مردم هم خودشان می دانند ، این به نفع همه است.

من و کسانی که هم عقیده با من هستند معتقدیم ، کار درست و منطقی را هر کس انجام بدهد نتیجه یکی است و امروز کار درست این است که به اعتماد مردم پاسخ شایسته و دلگرم کننده داده شود .در کنار مردم ناخودآگاه قدرت تان چند صد برابر می شود .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.