آموزش باکیفیت، پیش نیاز فناوری است

مهرداد نیکو در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: جلگه خوزستان از قدیم خاستگاه علم و فناوری در ایران بوده است. در ایران باستان، علم با استان خوزستان همراه بود و دانشگاه جندی شاپور نماد این علم بود. این نماد همواره پرقدرت به مسیر خود ادامه داد و از سال ۶۵ یکی از کانون‌های علمی حوزه پزشکی و سلامت بوده است.

وی افزود: همه ما می‌دانیم کارکرد دانشگاه‌ها در حال تغییر است و با دانشگاه‌های نسل سوم روبه‌رو هستیم؛ وظیفه دانشگاه نسل اول آموزش و نسل دوم پژوهش بود. دانشگاه‌های نسل سوم دانشگاه‌های امروزی هستند که به وظایف خود در برابر جامعه عمل می‌کنند و فناور محور هستند؛ دانشگاه فناور در راستای حل مسائل حرکت می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: باید آموزش باکیفیت داشته باشیم تا پژوهش باکیفیت نیز داشته باشیم و در نهایت فناوری‌های باکیفیت در دانشگاه ارائه شود و این زنجیره ارزش آموزش عالی است. اگر آموزش کیفیت نداشته باشد، پژوهش باکیفیت معنی ندارد و پژوهش باکیفیت، پیش نیاز فناوری است.

نیکو تاکید کرد: باید ببینیم که در سال‌های آینده برای توسعه فناوری چه برنامه‌هایی داریم؛ در توسعه به عنوان مساله اصلی کشور، نقش انسان بیشتر است بنابراین مسائل مرتبط با انسان اهمیت پیدا می‌کند و یکی از مسائل مرتبط با انسان، سلامت است.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به فناوری بین رشته‌ای، گفت: مسائل سلامت مقداری پیچیده شده‌اند و این حوزه، بین رشته‌ای است و فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی و… در آن مطرح هستند بنابراین برای برجسته شدن در این بخش، باید به علوم بین رشته‌ای توجه کنیم و طبیعتا فناوری و پژوهش، بین رشته‌ای است و اینجا معنا پیدا می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان یادآور شد: قانون حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان تصویب شده و در قانون بودجه به آن پرداخته شده است و در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از موضوعات دوازدهگانه برنامه هفتم اشاره شده است. طبیعتا این موضوع، بستری فراهم کرد تا در سال‌های آینده از منابع بودجه عمومی به زیرساخت حوزه فناوری بپردازیم و کمک مالی کنیم و تسهیلات کم بهره در اختیار فعالیت‌های دانش بنیان قرار دهیم. خوشبختانه فضا فراهم است و کار از سال قبل آغاز شده است.

وی در پایان عنوان کرد: کشور در حوزه فناوری شتابان است به ویژه در حوزه سلامت و علوم پزشکی؛ ۴۰ درصد مقالات در این حوزه است و طبیعتا باید تبدیل به فناوری شوند تا مسائل کشور را حل کنند.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.