مدیریت اقتصاد با دلار ۴۱ هزار تومن

سیدحمید مجتبائی – زاگرس آنلاین

بیشتر صنایع غیر نفتی کشور ما، با مواد اولیه‌ی خارجی تولید می‌شود که برای تهیه‌ی آن‌ها نیاز به دلار است.

به دلیلی مشکلاتی که در اقتصاد ایران وجود دارد نیاز به این مواد اولیه بسیار زیاد است و به این دلیل هنگامی که عرضه‌ی ارز کم شده و یا دچار مشکل می‌شود، صنعت نیز دچار مشکل شده و تامین مواد اولیه با بحران رو به رو می‌شود و در پی آن شاهد گرانی‌ها خواهیم بود.

اقتصاد کشور ما تک محصولی است و سیاست خارجی کشورمان نیز از آرمان هایی پیروی می‌کند که با جامعه‌ی بین‌الملل در تعارض است.

با وجود تعارض با جامعه‌ی بین‌الملل نفت ما تحریم شده و در نتیجه دلار وارد کشور نمی‌شود.

از سوی دیگر برای واردات نیاز به دلار داریم، پس در تامین دلار دچار مشکل می شویم.

 

یک سوال مهم از دولت سیزدهم این خواهد بود که در زمان انتخابات و در گفتگو های انتخاباتی خبر از طرح ۸ هزار صفحه ای دولت برای کنترل بازار و جلوگیری از تورم و در کل مدیریت بر اقتصاد مطرح بود و تا امروز کسی از محتوای این برنامه اقتصادی مطلع نشده است . اما شواد و قراین نشان میدهد که دولت تدبیر ویژه ای برای مدیریت و کنترل نرخ ارز ندارد و بود و نبود مدیران اقتصادی که مئولیت کنترل نرخ ارز را برعهده گرفته اند بی معنی شده و انگار فرقی ندارد که مدیریت بکنند یا نکنند .

افزایش قیمت دلاردر ماه های گذشته خبر از نابسامانی در کنترل و مدیریت منابع ارزی ، نبود انسجام کافی در بکارگیری منابع کشور و حفظ ارزش پول ملی در برابر ارز ورشکسته ای مانند دلار است که خود این ارز دلار در حفظ ارزش خود در سایر نقاط جهان دچار مشکلات عدیده ای هست اما در ایران یکه تازی می کند .

 

به نظر می رسد جز بازنگری جدی در سیاست های ارزی و توجه به هشدار های کارشناسان حوزه اقتصاد و تذکر های چند باره استادان دانشگاه که از ماه ها قبل بنا بر نحوه عملکرد دولت در حوزه اقتصاد ، آن را مخرب و رو به عقب توصیف کرده بودند ، راه دیگری وجود ندارد .

 

در پاسخ به آن عده که افزایش نرخ ارز و دلار را با عث رونق صادرات و توریسم توصیف می کنند باید گفت : اولا شرایط جمهوری اسلامی برای پذیرش توریست بسیار نابسامان و بحرانی است و صرفا گروه های تعریف شده ای از سوی کشور های سوریه لبنان و یا عراق و برخی معدود کشور ها به داخل ایران سفر می کنند که اهداف آنها عمدتا زیارتی و به مقاصد شهر های معینی مانند مشهد مقدس و قم می باشد و تاثیر آنچنانی بر اقتصاد توریسم در کشور ندارند.

 

در خصوص توسعه صادرات غیر نفتی نیز با گفت که ایران از لحاظ تامین مواد اولیه تولید بیش از ۹۰ درصد وابسته به واردات مواد اولیه است و اگر ماده اولیه ای در کشور تولید می شود ، آن را بصورت خام فروشی عمدتا صادر می کنند و ارزش افزوده چندانی ندارد . با افزایش قیمت دلار همین اندک تولیدی که در کشور بطور نمیه جان در حال کشاندن خود هست نیز به خطر افتاده و بازار های رقابتی را یکی پس از دیگری از دست می دهد .

 


 

امید که فکری به حال مانده این اقتصاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.