حمله مرگبار به سربازان پوتین

«ایگور گیرکین» یک فرمانده سابق شبه‌نظامی روسیه در تلگرام نوشت که «صدها» نفر کشته و زخمی شدند و بسیاری «زیر آوار مانده‌اند». مقامات نظامی اوکراین گفتند که به نظر می‌رسد حدود ۴۰۰سرباز روس کشته شده‌اند.
حمله مرگبار به سربازان پوتین

به گزارش دنیای اقتصاد؛ در یکی از مرگبارترین حملات به نیرو‌های روسیه، اوکراینی‌ها از راکت‌های ساخت آمریکا برای کشتن ده‌ها – و شاید صد‌ها – نفر از نیرو‌های روسیه در حمله روز سال نو استفاده کردند که باعث شد «باز»‌های جنگ طلب و خشمگین روسیه ارتش خود را به «بی‌کفایتی مرگبار» متهم کنند.

«متیو امپوکه بیگ»، «آناتولی کورمانایف» و «ریچارد پرز-پنا» در گزارش ۲ژانویه۲۰۲۳ در نیویورک‌تایمز نوشتند، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که اصابت موشک‌های «هیمارس» آمریکایی به کشته شدن ۶۳سرباز روسی در ساختمانی در شهر اشغالی «ماکییوکا» در شرق اوکراین منجر شد.

این اعتراف غیرعادی برای ارتشی است که اغلب از اعتراف به خسارات جدی خودداری کرده است.

«ایگور گیرکین»، یک فرمانده سابق شبه‌نظامی روسیه در اوکراین، در تلگرام نوشت که «صدها» کشته و زخمی شدند و بسیاری «زیر آوار مانده‌اند». مقامات نظامی اوکراین گفتند که به نظر می‌رسد حدود ۴۰۰سرباز روس کشته شده‌اند، اگرچه آن‌ها به صراحت نگفتند که کی‌یف پشت این حمله بوده است. هیچ‌یک از این ادعا‌ها را نمی‌توان به‌طور مستقل تایید کرد؛ اما حتی کمترین آمار نشان‌دهنده یکی از بدترین تلفات روسیه در یکی از اپیزود‌های جنگ و مایه شرمساری پوتین است. پوتین بار‌ها قول داده است که اشتباهات و ضعف‌های آشکار نیرو‌های مسلح خود را (که جنگ آن ضعف‌ها را آشکار کرده است) اصلاح کند و در یک سخنرانی شب سال نو که در یک پایگاه نظامی فیلم‌برداری شد، پوتین به خانواده‌های سربازان کشته‌شده در جنگ گفت: «من با تمام وجود درد‌های شما را می‌فهمم.»

وبلاگ‌نویسان طرفدار جنگ روسیه و برخی از مقامات دولتی گفتند که این شکست ناشی از اشتباهات مکرر و پرهزینه خود ارتش است، مانند به پادگان فرستادن سربازان و تجمیع آن‌ها در محدوده تیراندازی توپخانه اوکراین، قرار دادن آن‌ها در همان ساختمانی که انبار مهمات است و استفاده آن‌ها از تلفن‌های همراهی که اوکراینی‌ها می‌توانند از سیگنال‌های آن برای زدن اهداف خود استفاده کنند.

گیرکین که از نام مستعار «ایگور استرلکوف» استفاده می‌کند، نوشت: «ژنرال‌های ما اصولا آموزش‌ناپذیر هستند.»

برخی از قانون‌گذاران طرفدار جنگ خواستار تحقیقات شدند و یکی از آنها، «سرگئی میرونوف» (رهبر یکی از حزب‌های طرفدار کرملین در پارلمان) خواستار پیگرد قانونی همه مقامات مسوول شد «خواه با دستبند خواه غیر آن.» او گفت: «بدیهی است که نه اطلاعات، نه ضد جاسوسی و نه پدافند هوایی به درستی کار نکردند.» «دانیل بزونوف»، سخنگوی دولت نیابتی روس مستقر در منطقه دونتسک، گفت که این حمله «یک ضربه بزرگ» بود.

وی در پیامی در تلگرام نوشت: «دشمن سخت‌ترین شکست‌ها را در این جنگ نه به خاطر خونسردی و استعداد خود، بلکه به خاطر اشتباهات ما به ما تحمیل کرد.» بیش از ۱۰ ماه پس از حمله‌ای که روس‌ها (و بسیاری از اوکراینی‌ها) فکر می‌کردند که باعث پیروزی سریع روسیه می‌شود، بر اساس برآورد‌های غربی، هر یک از طرفین متحمل بیش از ۱۰۰ هزار کشته و زخمی شده‌اند و جنگ فرسایشی شده است بدون هیچ چشم‌اندازی در افق.

برخی از شدیدترین نبرد‌های اخیر منطقه دونتسک را ویران کرده است (یکی از چهار موردی که کرملین ادعا کرد در ماه سپتامبر ضمیمه خود کرده است) آن هم درحالی‌که نیرو‌های روس در حال از دست دادن سرزمین در آنجا هستند و شهر‌هایی را که قبلا در جنگ تصرف کرده بودند، واگذار می‌کنند. از آن زمان، نبرد در منطقه با سرعت خونین کاهش یافته است؛ زیرا اوکراینی‌ها به دنبال مکان‌هایی برای افزایش برتری خود می‌گردند؛ درحالی‌که روس‌ها سنگر‌ها و استحکامات را در امتداد خطوط مقدم می‌سازند و سعی می‌کنند شهر باخموت را تصرف کنند.

روز دوشنبه، روسیه مجموعه‌ای از پهپاد‌های انفجاری را به سمت اوکراین پرتاب کرد و به گلوله‌باران و موشک‌باران خود علیه شهر‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی، به‌ویژه شبکه برق اوکراین ادامه داد. اما به نظر می‌رسد که پدافند هوایی موثر اوکراین بار دیگر آسیب‌ها را به حداقل رساند. ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که ۲۲پهپاد در ساعات اولیه صبح بر فراز کی‌یف سرنگون شدند؛ اما حداقل صدای دو انفجار شدید در شهر شنیده شد.

شهردار «ویتالی کلیچکو» گفت که برخی از تاسیسات زیرساخت انرژی آسیب دیده‌اند و این امر بر سیستم‌هایی که ساختمان‌ها را گرم می‌کنند تاثیر گذاشته است. مشخص نیست که آیا این انفجار‌ها ناشی از پهپاد‌هایی بوده که از پدافند هوایی فرار کرده‌اند یا موشک‌های پدافند هوایی.