افزایش تامین سرم تا پایان دی ماه/وفور واکسن و داروهای کرونا

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تا پایان دی ماه مجموع تامین سرم در کشور افزایش پیدا می‌کند و مشکلی از بابت تامین آن نداریم، گفت: هم داروهای کرونا و هم واکسن کرونا به وفور در کشور وجود دارند.

دکتر سید حیدر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ذخایر سرم و داروهای کرونا با توجه به شروع موج هشتم این بیماری و هشدارها نسبت به افزایش مبتلایان در روزهای آتی، گفت: در حوزه سرم تا پایان آبان و آذر مجموعا ۲۰ میلیون سرم تامین کردیم. باید توجه کرد که تولید سرم در کشور در حدود ۱۴.۵ میلیون عدد بود که در دی ماه به ۱۶.۵ میلیون سرم رسیده است. واردات‌مان هم حدود چهار میلیون است. بر این اساس تا پایان دی ماه مجموع تامین سرم در کشور افزایش پیدا می‌کند و مشکلی از بابت تامین سرم نداریم.

وی افزود: در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها هم با واردات بیش از هفت میلیون سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک، کمبود مرتفع شده و موجودی‌مان در این حوزه نیز خوب است و ان‌شاءالله تا پایان سال مشکلی نداریم.

محمدی درباره وضعیت داروهای کرونا مانند رمدسیویر، فاویپیراویر و … نیز گفت: درباره رمدسیویر موجودی‌مان خیلی بالاست و ذخیره بالایی داریم. در زمینه فاویپیراویر هم ذخیره خوبی داریم. باتوجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ مصرف‌مان خیلی کم بوده، پیش‌بینی‌مان این است که نسبت به شدیدترین حالت کرونا که در مرداد ماه ۱۴۰۰ بود، موجوی‌مان تا چند ماه جواب می‌دهد و در بدترین حالت بیماری نیز موجودی‌مان بسیار خوب است. به طور کلی در حوزه داروهای کرونا موجودی خوبی داریم و همه این داروها از طریق تولید داخلی تامین می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه در حوزه کرونا هم در زمینه دارو و هم در زمینه واکسن همه از طریق تولید داخلی تامین می‌شوند، گفت: هم داروهای کرونا و هم واکسن کرونا به وفور وجود دارد و هیچ مشکلی هم نداریم. حتی می‌توانیم در زمینه واکسن‌های کرونای تولید داخلی‌مان، صادرات هم انجام دهیم. البته به جز واکسن‌های کرونای تولید داخلی، مقداری موجودی سینوفارم هم داریم.

وی در ادامه درباره وضعیت ذخایر دارویی کشور نیز گفت: در دی ماه ذخایر دارویی‌مان نسبت به مهر ماه افزایش قابل توجهی پیدا کرد. به طوری که ذخایر موجودی اقلام دارویی بالای شش ماه کشور به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به این معنا که ۶۰ درصد ذخایر دارویی‌مان بالای شش ماه موجودی دارند.

انتهای پیام