پشت‌پرده اتفاق عجیب بازی پرسپولیس فاش شد






۱۲۷۴۹۶۳




دوقطبی‌های سیاسی گویا از کف خیابان به مستطیل سبز سرایت کرده است.

روزنامه اعتماد: دوقطبی‌های سیاسی گویا از کف خیابان به مستطیل سبز سرایت کرده است. در بازی دو تیم پرسپولیس و نساجی که عصر روز پنجشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار شد دو بازیکن دو تیم درگیری نسبتا شدیدی پیدا کردند که شاید بتوان آن را ذیل همین مفهوم یعنی شکاف سیاسی طبقه‌بندی کرد.

در دقیقه ۵۸ بازی مهدی ترابی بازیکن پرسپولیس با احمد موسوی بازیکن نساجی درگیر شدند و کار به جدال لفظی کشید و حتی می‌رفت به برخورد فیزیکی هم منجر شود که علی صفایی داور بلافاصله در محل حاضر شد و دو بازیکن را با کارت زرد جریمه کرد. شنیده‌های خبرنگار اعتمادآنلاین حاکی از آن است که به‌طور همزمان دو بازیکن شروع کردند به داد زدن سر هم. ترابی فحاشی کرده و موسوی کلمه‌ای خطاب به ترابی به کار برده که علاوه بر زشت بودن بار سیاسی هم داشته! 

پشت‌پرده اتفاق عجیب بازی پرسپولیس فاش شد

در فاصله دور شدن دو بازیکن از یکدیگر همچنان این جنگ لفظی بین ترابی و موسوی ادامه پیدا کرد. بعد از آن کلمه «برو برو» از سوی موسوی با یک اکت بدنی توهین‌آمیز خطاب به مهدی ترابی باعث شد بازیکن پرسپولیس حسابی از کوره در برود. این اقدام موسوی از سوی ترابی بی‌جواب نماند و او هم با یک کلمه زشت پاسخ موسوی را داد. علی صفایی که اکت بدنی موسوی را ندیده بود در واکنش به کلمه‌ای که ترابی به کار برد به او کارت قرمز مستقیم را نشان داد و از زمین بازی اخراج کرد. اقدامی که حسابی ترابی را عصبانی کرد.

در ویدیوهایی که روز گذشته از دعوای دو بازیکن منتشر شد نیز جزییات جالبی به دست آمد. اینکه موسوی بعد از زدن پای ترابی به او می‌گوید: «بلند شو بابا» و بعد ترابی سر او فریاد می‌زند و دو بازیکن درگیر می‌شوند. ویدیوی دیگری هم منتشر شده که مربوط به بعد از اخراج ترابی است که موسوی خطاب به فردی در کنار زمین می‌گوید: «حقش بود. بی‌ادبه. من شروع کردم و کارتش را هم گرفتم. او حقش بود چون بی‌ادبی کرد. به جون مادرم اون بی‌ادبی کرد.»

داور بازی بعد از اتمام مسابقه در مورد اخراج ترابی گفت قطعا او مستحق اخراج بود و توضیح دیگری نداد. اما ترابی با فوتبالی خواندن این درگیری سعی کرد که نشان بدهد اتفاق خاصی رخ نداده. با این حال موسوی اظهار داشت که اخراج ترابی عادلانه بوده و داور بر اساس آنچه کاملا شنیده تصمیم گرفته. موسوی جمله دیگری هم اضافه کرد که نشان داد آنچه او در درگیری به ترابی گفته حاکی از همان جناح‌بندی‌های سیاسی است. موسوی در مورد ترابی گفت او بازیکنی است که تصور می‌کند در زمین مسابقه مصونیت دارد. هرچند اخراج این بازیکن نشان داد چنین فرضیه‌ای صحت ندارد. 

در چند ماه گذشته و در فضای دوقطبی که هر کنشی رنگ و بوی سیاسی داشته این روایت که مهدی ترابی به وقایع کشور بی‌توجه است در شبکه‌های اجتماعی از سوی برخی کاربران مطرح شد. همان‌طور که در مورد خیلی از سلبریتی‌های دیگر چنین دیدگاه‌هایی به گوش رسید. احتمالا همین ذهنیت که برخوردهایی هم در بطن جامعه به وجود آورده در نهایت در یک بازی فوتبال هم نمود عینی پیدا کرد و باعث شد یک دعوای فوتبالی که نمونه‌اش هزاران هزار بار رخ داده به زمین سیاست سوق داده شود.

فشار روی داور به خاطر یک تصمیم فوتبالی بر اساس دانسته‌هایش در آن لحظه در حالی است که او و کمک‌هایش متوجه حرکت دست موسوی نشدند و اگر آن را می‌دیدند قطعا با کارت قرمز این بازیکن را جریمه می‌کردند. در مورد اخراج ترابی نیز داور با قاطعیت بعد از بازی گفت: «ترابی خودش می‌داند چه گفت که اخراج شد.»

هر قدر در داخل برخی رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن کلیت ماجرا برای تطهیر مهدی ترابی تلاش کردند، در آن‌ور آب رسانه‌های فارسی زبان تلاش کردند موسوی را تبرئه کنند. در حالی که به‌طور مشخص هر دو بازیکن در این درگیری مقصر بودند و روز گذشته به درستی از سوی کمیته انضباطی با محرومیت موقت مواجه شدند. در عین حال آنچه غیر قابل کتمان است، باز شدن پای مسائل سیاسی به جزیی‌ترین نمودهای زندگی از جمله یک دعوای فوتبالی ساده است.