لوکیشن فیلم مارمولک در معرض تخریب






۱۲۷۵۳۳۶




در محدوده مرکزی تهران مدارسی چندین و چندساله نفس می‌کشند که اگر درست حساب کنیم قدمت برخی از آنها به دو قرن هم می‌رسد و خاطره‌های فراوانی با خود دارند؛ از جمله مدرسه حاج قنبرعلی‌خان که بین اهالی به‌ مدرسه «رضامارمولک» شهرت پیدا کرده که البته بی‌علت هم نیست.

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : در محدوده مرکزی تهران مدارسی چندین و چندساله نفس می‌کشند که اگر درست حساب کنیم قدمت برخی از آنها به دو قرن هم می‌رسد و خاطره‌های فراوانی با خود دارند؛ از جمله مدرسه حاج قنبرعلی‌خان که بین اهالی به‌ مدرسه «رضامارمولک» شهرت پیدا کرده که البته بی‌علت هم نیست.

لوکیشن فیلم مارمولک در معرض تخریب

در باره این واحد آموزشی سالخورده در بافت مرکزی پایتخت و در منطقه۱۲، باید گفت که مدرسه سعدیه یا مدرسه حاج قنبرعلی‌خان در خیابان شهید مصطفی خمینی(ره) و خیابان شهید علی مرادی امروز واقع شده است.

این مدرسه را «سعدالدوله حاج قنبرعلی‌خان مافی» پایه‌گذاری کرد. برای همین هم به مدرسه حاج قنبرعلی‌خان و مدرسه سعدیه معروف است. در حال حاضر حوزه علمیه مروی متولی این مدرسه است و برای همین بعضی‌ها آن را با نام حوزه قنبرعلی خان می‌شناسند.

البته این مدرسه یک نام دیگر هم دارد و وجه تسمیه آن فیلم «مارمولک» است که در این مدرسه ساخته شده. لوکیشن فیلم مارمولک این مدرسه را در بین اهالی محله به نام مدرسه «رضا مارمولک» مشهور کرده است.

حاج قنبرعلی‌خان این مدرسه و مسجد را در سال ۱۲۸۸ ساخت. ناگفته نماند گودبرداری‌هایی که در اطراف این مجموعه تاریخی در طول سال‌های اخیر انجام شد، این بنا را در معرض خطر قرار داد. خطر ویرانی در حالی این مجموعه را تهدید می‌کند که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن را در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسانده است.