گونه غیربومی و مهاجم ماهی سر سوسماری در رودخانه کرخه شناسایی شد

سید عادل مولا اشاره به شناسایی این گونه حیوانی در خوزستان بیان کرد: یکی از صیادان مجاز ماهی در رودخانه کرخه یک قطعه ماهی سرسوسماری (گار ) از گونه های غیربومی و مهاجم را در رودخانه کرخه صید کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این گونه غیربومی بوده و زیستگاه آن در آمریکای شمالی است و توان زیست در آب های شیرین، نیمه شور و باتلاقی را دارد احتمالا از طریق افرادی که ماهی زینتی نگه می دارند یا تخلیه آکواریوم به رودخانه راه یافته است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: طول این ماهی در محیط طبیعی بین یک تا چهار متر و وزنی تا حداکثر ۱۳۰ کیلوگرم دارد و از بزرگترین گونه ماهی در آمریکای شمالی است که تقریبا تمام وقت خود را در آب شیرین می گذراند و دارای رژیم غذایی متنوعی است.
مولا با بیان اینکه این گونه حیوانی می‌تواند پرندگان کوچک را نیز شکار کند افزود: از اقدام این صیاد قدردانی می شود و از صیادان درخواست داریم در صورت مشاهده موارد مشابه و برخورد با گونه‌های غیر بومی مراتب را به ادارات محیط زیست در سطح خوزستان اطلاع دهند.
وی ادامه داد: ماهی سر سوسماری بزرگترین نوع از بین هفت گونه شناخته شده گار است که دارای بدنی به شکل اژدر و رنگ قهوه ای زیتونی و دارای پوسته براق است. بدن ماهی سرسوسماری، به شکل یک استوانه بلند است و سر آنها همراه با فک کشیده و دندان های سوزنی مانند ، روی بدنشان قرار گرفته است.
رودخانه کرخه، سومین رود بلند ایران پس از کارون و سفید رود است. این رود از به هم پیوستن ۲ رودخانه زال و سیمره در اندیمشک تشکیل شده و پس از طی مسیری نزدیک به ۷۵۵ کیلومتر به تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق در غرب خوزستان می‌ریزد.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.