توضیح شهردار اهواز درباره وضعیت حفاری خیابان‌های شهر

رضا امینی در نود و چهارمین جلسه شورای شهر اهواز که امروز (۱۹ دی‌ماه) در خصوص برنامه سالانه خدمات شهری در چارچوب اعتبارات و بودجه دستگاه های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهر اهواز، بحث معابر شهر و نارضایتی مردم از وضعیت موجود است که گاهی بر اثر حوادث طبیعی این وضعیت نیز تشدید و غیرقابل تحمل‌تر می شود در نتیجه با وجود زحماتی که کشیده می‌شود نارضایتی ایجاد می‌کند.

وی افزود: بعد از آب و هوا، راه مهم‌ترین نقش را در زندگی شهری دارد و باید با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، کیفیت معابری که با هزینه مردم ایجاد شده‌اند، حفظ شود و کاهش نیابد.

شهردار اهواز گفت: یکی از دردهای شهرداری‌ها در سال‌های اخیر، نبود هماهنگی بود. تلاش شهرداران گذشته برای ایجاد مدیریت واحد شهری بود که محقق نشد و در نهایت این موضوع با یک درجه تنزل و عقب‌نشینی، به موضوع مدیریت هماهنگ شهری تبدیل شد. اگرچه این طرح دو سه سال است در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است اما تاکنون خروجی لازم را نداشته است.

امینی عنوان کرد: باید هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای باشد که هر دستگاه از اول سال، محورهای توسعه و هزینه ریالی خود را بر اساس تطابق با دیگر بخش‌ها به ویژه معابر شهری را در دستور کار خود قرار دهد تا توسعه به صورت هماهنگ اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: گاهی ممکن است برای انجام فعالیت‌های شهری، به احداث یا تعریض برخی خیابان‌ها نیاز داشته باشیم و شاید دستگاه مربوطه اعتبارات لازم برای توسعه را ندیده باشد که این مساله موجب می‌شود هزینه آن به سمت متولی طرح یا مالکان یک منطقه اعاده شود یا پس از اتمام طرح، دستگاه مربوطه مجددا خیابان را حفاری کند.

شهردار اهواز گفت: در دنیا مدیریت استاندار، شهردار و دیگر دستگاه‌ها واحد است اما در ایران دستگاه‌ها به چند دسته تقسیم شده‌اند که این موضوع الزام هماهنگی دستگاه‌ها را بیشتر می‌کند و اگر این اتفاق نیفتد علاوه بر چندباره کاری و هزینه‌های مضاعف، موجب نارضایتی مردم و کاهش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود.

امینی با اشاره به وضعیت خیابان‌ها و معابر شهر اهواز و مشکلاتی که کنده‌کاری‌ها و حفاری‌های پروژه شبکه فاضلاب ایجاد کرده است، عنوان کرد: وضعیت موجود اهواز بیشتر متاثر از فعالیت‌های شرکت آبفا است؛ با وجود برگزاری جلسات مکرر در این خصوص، هنوز مردم از شرایط موجود رضایت‌مندی ندارند و باعث تاسف است که این نارضایتی موجب شده سرمایه اجتماعی در حال ضعیف شدن باشد.

وی بیان کرد: از شرکت آبفا می‌خواهیم برنامه زمان‌بندی و نظارت بر کیفیت کار را یکی از اولویت‌های طرح شبکه فاضلاب بداند تا در نهایت با کاهش تاخیر احتمالی، اجرای طرح و اطلاع‌رسانی به مردم، سرمایه اجتماعی حفظ شود و حتی افزایش یابد.

شهردار اهواز تصریح کرد: با توجه به اینکه شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است و ریزش دارد، هر لحظه شاهد ریزش برخی از خطوط هستیم و چاره‌ای نداریم جز اینکه همزمان با اجرای طرح شبکه فاضلاب، خطوط ریزشی نیز ترمیم شوند. از طرف دیگر چالش‌های مالی مطرح می‌شود و دولت با وجود تعهد در این خصوص، نتوانسته پا به پای پیمانکاران باشد و این مساله مقداری موجب تاخیر در اجرای کار می‌شود.

وی تصریح کرد: باید کمیسیون حفاری که مصوب هیات وزیران در سال ۶۶ است، به صورت جدی فعال شود زیرا امروزه یکی از ایراداتی که به ما گرفته می‌شود این است که چرا این کمیسیون برگزار نمی‌شود.

امینی افزود: در اهواز با یک سری پدیده ادارای جدید مواجه شدم و دیدم که مراجع مختلف، مجوز صادر می‌کردند؛ در این خصوص از استاندار درخواست کردیم صدور مجوز متمرکز شود تا اختلافات کاهش یابد. با توجه به تفاوت مواضع شهرداری و شرکت آبفا، مدیریت استان خوزستان تصمیم گرفت فرمانداری میان این دو دستگاه حَکم باشد که به نظر می‌رسد موضوع از قید قانونی خارج شد و به جای حل مساله، صورت مساله تغییر داده شد تا قابل حل تلقی شود در نتیجه اتفاق خاصی برای تامین رضایت‌مندی مردم نیفتاد.

شهردار اهوز گفت: امیدواریم این جلسه موجب شود در فرآیند مسیر بر اساس قانون مصوب هیات وزیران و صدور مجوزها، فعالیت‌های عمرانی با برنامه اجرا شوند.

امینی افزود: برخی اوقات تصمیم یک مدیر جزء در یک منطقه، موجب ایجاد اختلاف بزرگ بین دو منطقه می‌شود که علت این مساله برقرار نبودن نظم است و باید شهردار منطقه خود را پاسخگوی مردم بداند.

وی عنوان کرد: ما نمی‌گوییم معابر اهواز تاپ و ایده‌آل هستند اما به دلیل باران‌های اسیدی، ماندآب فاضلاب و مشکلات گذشته شبکه فاضلاب، خیابان‌ها به این روز درآمده‌اند.

شهردار اهواز گفت: امیدواریم خروجی این جلسه این باشد که زمان‌بندی و کیفیت کارها توسط دستگاه‌های ذی‌ربط تضمین شود تا از بحران خدماتی و تاسیساتی شهر عبور کنیم.

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.